Hej!

Trots alla varningar om att släcka ljusen nu i juletider så hände ändå en liten olycka medan jag var ute ur rummet en kort sväng. Ett ljus brann ner, menschetten fattade eld och det spred sig till några prydnadstomtar och sen gardinen. Som tur är kände jag lukten innan brandvarnaren och slängde på en halv hink vatten och det räckte.

För att bli av med röklukten har jag burit ut allt brännskadat och tvättat taket. Och så har jag försökt få bort allt skadat på vägen med en spackel. Nu till frågan: Det är någon sorts porös fiberskiva och det följer med delar av den när jag tar bort tapeten. Ytan är nu väldigt gropig och jag misstänker att det inte blir så bra att tapetsera över. Ska det bredspacklas? Så småningom ska rummet helrenoveras och kanske även en vägg tas ner. Då kanske jag borde byta ut fiberboarden? Huset är från -59 och alla andra rum har masonit på råspont.

Vägg med brandskador och bortriven tapet runt ett fönster i ett rum med blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor skadad väggsektion där tapeten är borttagen och visar en underliggande porös fiberskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emma Westberg
  • Laddar…
Det är treetex som troligen är runt 13 mm tjock. Skär ut en fyrkantig bit och fäll in en passande bit spån- eller gipsskiva.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Jag har skrivit det i andra trådar om hur brandfarlig Tretex är och folk har slagit ifrån sig och sagt att det kommer brinna ner i alla fall, detta hade aldrig hänt med gips på väggen säger jag. Hade du kommit in fem sekunder senare hade det vart för sent. Fundera på vad du vill ha på dina väggar framöver.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
MultiMan
En betydligt viktigare från än att laga väggen är ditt eget omdöme när det gäller ljus och eld i allmänhet. Oavsett väggmaterial ska man aldrig ha mängder av brännbara material i direkt närhet till öppen låga. Man ska heller aldrig, aldrig lämna brinnande ljus utan bevakning om det inte är garanterat säkert, som t ex i en stängd ljuslykta av icke brännbart material.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L
Har själv bredspacklat på tretex, det fungerar oftast bra. Det är just vid slipningen man får vara försiktig så man inte kommer för nära tretex då den kan lätt komma fram igen.

Innan man avfärdar tretex, så tänk på att en tretex 13mm motsvarar, 3 gipsskivor i isoleringsförmåga. Tretex materialet är tråkigt att jobba med och går ej att ersätta, samt brandegenskaper är ofördelaktiga jmf med gips.
 
  • Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
L Lenza skrev:
tänk på att en tretex 13mm motsvarar, 3 gipsskivor i isoleringsförmåga.
Det motsvarar också ca 7 mm gullfiber. Har man så dålig isolering att en skiva treetex är viktig så bör man se över hela husets konstruktion.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Har man så dålig isolering att en skiva treetex är viktig så bör man se över hela husets konstruktion.
Många äldre kåkar har dålig isolering en översyn kan resultera i någon tilläggsisolering t.ex på vinden. Men väggar kan vara svårare att åtgärda med liten insats, därför behöver aspekten lyftas när man jobbar med äldre kåkar.
 
  • Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
Ah, är det det som är tretex. Om jag hittar nån passande skiva i farsans förråd så byter jag nog ut den, annars testar jag att spackla. Vi får se hur jag gör till sommaren när jag tänkte helrenovera, kanske slå renoveringsgips utanpå. Eller kan man ha masonit? Tycker det funkar bra i de andra rummen.

Tack för all input.
 
Uppdatering.

Eftersom det är en tillfällig lösning tills helrenoveringen fick det bli en tjock renoveringstapet (Easy Liner) istället för minsta möjliga arbete. Först en vända lim för att mätta underlaget, sen lim och renoveringstapet. Efter det ytterlifare ett lager lim för att mätta tapeten och sist lim och som tur är hade jag kvar en rulle av tapeten i garaget, Smågroparna syns knappt alls men den stora gropen efter branden syns förstås. Men jag kan ju ställa några mjukisdjur och ett ljus framför så märks det inte. :-D

Till sommaren blir det bort med skiten och på med gips istället.

Och jag har också köpt en brandfilt och en liten fiffig liten brandsläckare, MAUS. Hade jag haft den lättillgänglig så hade skadorna blivit betydligt mindre. Å andra sidan, om jag hade haft bättre omdöme så hade inget hänt överhuvudtaget...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.