Vad tycker ni om badrummet jag ritat.
Kaklet är dock inte det som kommer att bli sen, men det ska vara mörkt på golvet iallfall... Handfat mm från Dansani.

badrum2_fram3_mod.jpg

badrum2_uppe.jpg
Denna bild är bara för att få en vy ovanifrån. Detta kakel ska vi inte ha!

Väggen vid toan tänkte vi göra hyllor i.

/ Fredrik
 
Spontant skulle jag hellre gömma toaletten än badkaret. :)
Jag tycker väggen i mitten gör att rummet känns mindre också. Fast det infällda skåpet var en snygg detalj. Ett alternativ är kanske att byta ut kaklet mot glasbetong?

Vi placerade badkar och dusch nära varandra med handdukstorken mellan. Då räcker det med en uppsättning badlakan. :)

Kommer man åt hyllorna enkelt, eller kommer toaletten vara i vägen?

Äh, jag svamlar bara...

Helt rätt med ett stort badrum hur som helst, det är en ljuvlig lyx att ha både dusch och badkar. 8)
 
vi ville få en liten skiljevägg mot badkaret för att just få in ett skåp i väggen!. Men även för att kunna bada lite mer enskilt. Skiljeväggen kommer nog inte att vara så hög som på bild, kanske sänker ner den till 120-130 cm...

Väggen vid toan kommer att vara så passa nära så at tman kommer emellan. Tänkte mest ha den till förrvaring av handdukar mm.

/ Fredrik
 
Jag tycker det var läckert!!

Skåpet som är infällt i skiljeväggen var ju bara så tuff! 8)

Måste hämta ut vår skiva så vi kan börja rita vi med ;)
 
Måste tillägga att jag har photoshoppat in lite grejor. Som skånen i skiljeväggen, Dansani möbeln mm...

Men grunden är tagen från 3D programmet!

/ Fredrik
 
Jätteläckert! Jag skulle dock vrida badkaret 90 grader, så att hörnet kommer i det bortre hörnet i stället. Om dörren öppnas tror jag de flesta kommer vara så pass nyfikna att de tittar ut bakom väggen för att kolla. Sitter man då med ryggen mot dörren blir det knepigt. Vrider man på karet behöver man aldrig sitter med ryggen mot dörren...

Kanske ytterligare ett infällt skåp åtkomligt från badkaret? Med lite badoljor och liknande attiraljer?
 
Hade nog själv valt en annan form på badkaret!, Golvytan mellan karet och fönstret känns lite tokigt.
 
håller med om att man bör vrida badkaret 90°.
Sen vilket badkar vi kommer att välja, vet vi inte idag...

/ Fredrik
 
Hej, PilizFredrik,
du är din stil trogen, läcker avskalat badrum.
Jag ser från planritningen i köksavdelningen att badrummet är i anslutning till föräldrasovrummet. Det finns en toalett till på samma våning och familjen lär inte vara stor (ännu?). Med tanke på trängseln runt badkaret undrar jag om det är ett alternativ att slopa ett av handfaten och flytta skiljeväggen en aning mot duschen? Skiljeväggen MÅSTE ni sänka, det fina fönstret måste bli synligt även från andra sidan. Jag vet att ni gillar luftighet och utsikter... ;)
 
Lillbjorn skrev:
Jag ser från planritningen i köksavdelningen att badrummet är i anslutning till föräldrasovrummet. Det finns en toalett till på samma våning och familjen lär inte vara stor (ännu?).
Jättesnyggt badrum :)
Har bara en sådan där allmännt trist och tråkig aspekt av vardagskaraktär ;) som slår mig när jag tittar på ritningen i kökstråden.

I vår familj är det barnen som är mest förtjusta i att använda badkaret (det behöver ju iof. inte vara lika i alla familjer), min tanke är att badrummet som ligger placerat så att enda ingången är från föräldrasovrummet innehåller både dubbla handfat och stort badkar medan det andra badrummet är betydligt trängre och utan badkar, när barnen är små så är de i badkaret varje kväll, sedan kommer några få lugna år, för att återigen (speciellt om det är tjejer) när de kommer i tonåren, i det närmaste bosätta sig i badkaret eller stå framför tvättstället och sminka sig stup i ett ;)

Min fundering är om inte de dubbla handfaten och kanske även ett badkar skulle göra minst lika stor nytta i det badrum som den yngre generationen i familjen disponerar, men det har väl eg. inget att göra med vad man anser om just detta badrum (som verkligen ser jättefint ut :)), utan är mer en reflektion över disponeringen av ytor utifrån planlösningen som finns i kökstråden :)

MVH//Christina.

 
kul att ni gillar lösningen på badrummet ;-)

Måste säga att jag var emot att ha dörren från sovrummet in till badrummet. Men blev mer och mer possitiv över den lösningen.

Ang badning mm
Småbarn som badar i badkaret ska inte bada ensamma, det får dom göra under vår uppsyn! Men visst är det tonåringar som ska bada, ja då får dom se til latt inte göra det så sent på kvällen/natten.

Ang sminkning mm för tonåringen så kommer dom att "få" använda lilla wc:n. Och då få bra med hyllor/skåp för smink mm ;-)

Idag har vi en liten son på 9mån, så detta problem kommer vi att stöta på om 10-15 år. Och det finns inget som säger att vi inte kan göra om lite efter att behovet växer. Typ flytta dörren eller något... (visst kommer det att kosta mm, men det går.)


Vi har redan disskuterat om höjden på skiljeväggen. Den ska nog ner till 110-120 eller nått likn...
/ Fredrik
 
vi kommer att ha en liten wc, som barnen komemr att använda mest, ligger nämligen närmare barnens rum. (WC, Dusch, handfat.) Och detta badrum kommer mest användas av oss vuxna (förrutom att barnen kommer att bada där...)

/ Fredrik
 
Betina
Snyggt med skåpet i skiljeväggen, kanske ni skulle sänka väggen till 130 cm, flytta den till förmån för mer plats på toasidan och ta bort några plattor på badkarssidan för att få en inbyggd hylla där samt vända badkaret 90 grader så ni kan få plats med handdukskrokar på skiljeväggen. Vidare skulle ni kunna byta plats på dusch och handfat dels för att slippa sitta på toastolen med fötterna i vattenpölar, dels för att det kan vara bra att kunna nå vattenkranen från toastolen.
 
Skiljeväggen kommer att vara ca 110-120 cm hög bara.
Skåpet i skiljeväggen får vi se hur vi gör med, kan bli flera små skåp
Badkaret kommer förmodligen inte att bli något bubbelbadkar. så det blir mer plats där badkaret står.
Tror inte att man kommer att bli blöt om fötterna om man sitter på toan och någon duschar eller har duschat!

badrum2_fram33.jpg
 
Piliz, badrummet är verkligen snyggt nu. Toppen med de TRE små infällda skåpen och sänkningen av EN DEL av väggen. Du har ritat in ett lugnare golv, vilket höjer helhetsintrycket ytterligare. Mina ögon vilar på ytorna som bildas... (Perspektivet förstärker upplevelsen, förstås. det kommer att bli betydligt trängre i verkligheten...)

Spegeln har den bästa placeringen enligt min mening, rakt framför när man kliver in. Låt spegeln följa det stora fönstrets proportioner (om en exakt lika stor spegel blir för liten, förstora men behåll proportionerna!) och välj/bygg infällda skåp som är exakt lika höga som spegeln så blir det ännu bättre!!

Behöver väggen bakom badkaret någon form av inredning? En hylla mitt på för en frodig grön växt? En längre smal hylla ovanför den kaklade som du har ritat in? Ytterligare en spegel? Jämfört med andra ytor är den "bar".

Det här badrummet kunde jag ha själv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.