Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Mmm..känns rätt komplicerat. Men känns som en familje jurist borde kunna detta. Rent generellt så vet man ju inte om man kan behålla huset efter man gjort beräkningen och då har ju båda parter olika syn. En(jag)vill behålla och köpa ut till så lågt(rättvist) som möjligt och den anda parten vill så klart ha så mkt som möjligt(rättvist). Rent fiktivt blir det olika scenarion då om man skulle måsta sälja så skall ju allt tas med enligt beräkningar tidigare men om man skall köpa loss så den ena parten så vill man göra det för så lite som möjligt. Jag vill bara att det skall gå smidigt och rättvist vi har ju barn och de skall inte behöva lida. Jag har som sagt redan kollat värsta scenariot där vi räknade rakt av värde - inköp är vinsten och då kunna kunna lösa ut redan där och det kan jag, men räntor stiger och dyrare kommer det bli.
Vi använde oss av familjens jurist bodelningsavtal på nätet.
Det kostar runt 1600:- och man svarar helt enkelt på en massa frågor, och sen räknas allt ut och redovisas i ett juridiskt riktigt dokument.
Om man ville prata med en jurist som ställer samma frågor skulle det kosta 6000:- extra för samma resultat.
På banken har de ingen juridisk kunskap, de vill bara se ett bodelningsavtal och se till att bodelningslikviden betalas, därefter hjälper de dig att ta över hus och lån.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Det hela handlar ju om att ni ska vara överens men som jag räknat så ska du lösa ut henne för 715150.
Räknat på en försäljning av det summorna du angivit i tråden.
Försäljningspris 3300000
Mäklararvode 3% (99000)
Förbättringsåtgärder 250000kr
Skatt 22% + uppskovet 84000 = 370700
Pengar i handen 2 830 000
Betala av lånet -1400000

skulle ni sålt huset skulle ni få 1430000kr efter lånet är betalt och skatten dragen.
1430000/2=715150kr
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Kolla också med din fackförening (om du är medlem). Där kan det finns juristhjälp som ingår i avgiften alternativt går att köpa till för under 50kr/månaden.

om ni inte kommer överens antar jag att enda alternativet är försäljning? Därför tycker jag att ni kan prata om min uträkning då den grundar sig i en försäljning. Tycker också ni ska räkna med förbättringsåtgärderna då man kommer göra det om ni säljer idag. Plockar man bort de förbättringsåtgärder ni gjort i kalkylen skulle du lösa ut henne för 687650kr ingen jättestor skillnad. Kanske värt att strunta i det i sammanhanget för att komma överens och slippa sälja.
 
Om det blir enklara att förstå med ett köp, så kanske det är det bästa? Om inte annat så är det lätt att begripa hur an räknar ut skatt, och kan man i den uträkningen sätta mäklararvodet till 0 kr och lagfartsavgiften till 0%, så är man väldigt nära hur en bodelning sklulle se ut?

Kan man resonera så?
 
Tack för all info lite klarare och mer förberedd.

Men en fråga bara om uppskovet som kan komma upp. Jag ägde en lgh som hon då flyttade in i och där vi sedan sålde lgh med vinst köpte detta hus och senare gifte oss. Finns ju tyvärr inget äktenskapsförord. Vem skulle egentligen tjäna på att inte röra uppskovet. Sedan kan det så klart även komma upp att pensionsdelen som jag sparat ihop skall delas lika eller? Hon har varit hemma i många år inte haft arbets inkomst (tar inte upp varför här) jag har haft en bra inkomst och pensionssparat sen jag började jobba (är 5år äldre). Jag såg till att hon började pensionsspara då jag har skött all ekonomi. Sen så klart sparande som jag skött får jag så klart dela på. Det är mer pension som jag känner är den största frågan som kan komma upp och vill ha lite ess i rockärmen utan att det skall bli en konflikt. Har i alla dessa år varit lite väl snäll när hon varit hemma och inte sett till att hon sköter sin del i ekonomin känns lite trist att det skall slå tillbaka på mig. Vem som gjort vad inhushållet kan vi inte blanda in då det har varit utspritt relativt lika i mina ögon.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Tack för all info lite klarare och mer förberedd.

Men en fråga bara om uppskovet som kan komma upp. Jag ägde en lgh som hon då flyttade in i och där vi sedan sålde lgh med vinst köpte detta hus och senare gifte oss. Finns ju tyvärr inget äktenskapsförord. Vem skulle egentligen tjäna på att inte röra uppskovet. Sedan kan det så klart även komma upp att pensionsdelen som jag sparat ihop skall delas lika eller? Hon har varit hemma i många år inte haft inkomst (tar inte upp varför här) jag har haft en bra inkomst och pensionssparat sen jag började jobba (är 5år äldre).
vet inte ang uppskovet.
Nu vet inte jag hur sams ni är men jag tycker ni kan prata om det. När ni levde tillsammans, var tanken med sparandet att det var gemensamt? I så fall tycker jag att ni ska dela på det också. Hade du eller hon ett privat konto där ni sparade så tycker jag inte det ska ingå.

Vi har tex helt delad ekonomi. Vi betalar alla utgifter (inkl gemensamt sparande) och sedan delar på det som är kvar. Hade jag valt att även spara de pengarna som blir över varje månad istället för att shoppa tex så tycker jag inte det ska ingå. Men om ni har ett gemensamt spar, där man använder pengarna innan man delar upp så ska det delas.
 
K kjork skrev:
vet inte ang uppskovet.
Nu vet inte jag hur sams ni är men jag tycker ni kan prata om det. När ni levde tillsammans, var tanken med sparandet att det var gemensamt? I så fall tycker jag att ni ska dela på det också. Hade du eller hon ett privat konto där ni sparade så tycker jag inte det ska ingå.

Vi har tex helt delad ekonomi. Vi betalar alla utgifter (inkl gemensamt sparande) och sedan delar på det som är kvar. Hade jag valt att även spara de pengarna som blir över varje månad istället för att shoppa tex så tycker jag inte det ska ingå. Men om ni har ett gemensamt spar, där man använder pengarna innan man delar upp så ska det delas.
Orsaken vi körde ett gemensamt var då hon haft under 3-4år liten inkomst. Vi har så klart ett gemensamt konto så det skall så klart delas.

Det ordnar sig nog, känner mig ganska ok att det skall gå smidigt. Båda får ju göra eftergifter och inte bara en person. Men jag är så klart mån att barnen och vänskapen skall bestå för allas bästa. Därför vi sätter oss ned med den och får då kosta några tusenlappar för tydlighet.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Vem skulle egentligen tjäna på att inte röra uppskovet.
Uppskovet är väl en gemensam skuld ni har, precis som bolånet.
Om du behåller hela skulden utan att minska på beloppet hon får med sig, så är det klart att hon tjänar på det.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Kollade lite snabbt och tjänstepension du själv inte valt/påverkar. (Via kollektivavtal, av arbetsgivaren kontrollerad osv) ingår tydligen ej vid bodelning då de inte kan överlåtas.

Övriga tjänstepensioner som du själv skapat, kontrollerar, redan tagit ut brukar däremot ingå som jag förstod det.

Har ni BÅDA pensionssparat efter ni träffades så är det kanske redan gjort en form av uppdelning (även om ni kanske inte sparat lika mycket). Så då kanske ni bara kan komma överens om att var och en behåller sin del även fast det är lite olika.

Ett uppskov från tidigare lägenhetsförsäljning är ju en skuld (obetald skatt) som man nog bör räkna med i bodelningen på något sätt. Eftersom pengarna man fått vi försäljningen annars skulle minskat om man betalat skatten direkt. Dock är ju uppskovet kopplat till ägaren så tog hon över 1/2 ägarskapet på din lägenhet då hon flyttade in i den? Annars ligger nog hela uppskovet på dig juridiskt. Är så fallet är det din latenta skatteskuld som hon egentligen aldrig var inblandad eftersom hon aldrig? hade ägarandel i din lägenhet så att säga. Däremot kanske ni därigenom kunde köpa lite dyrare hus (1/2 ägare?) och hon därigenom fick mer "utväxling" på värdestegringen och ni hade mindre räntekostnader under tiden vilket hon nu får lite extra fördel av då hon har rätt till 1/2 vinsten på huset vid bodelningen.

Har det gått till enligt ovan hade jag nog själv föreslagit (oavsett om det är juridiskt matematiskt korrekt?) att man räknar av skatteskulden från värdet vid bodelningen eftersom skatteskulden faktiskt finns där. (Även om det är ett uppskov just nu)
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
Case closed..bodelning gick bra. Glad vi gick till en familjejurist spara nån tusenlapp när det handlar om 100 000-tals kronor är snålt. Juristen var otroligt tydlig med vad som gällde åt båda hållen. Jag är nöjd och hon är nöjd.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 11 till
  • Laddar…
Hej.
Bra att ni båda är nöjda i den situationen ni hamnade i.
Men kan du inte berätta vad som gällde så alla får veta vad som gäller?
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Hej.

Jadå, återkommer med lite mer info

mvh Mattias
 
Hej,

Vad som gäller är klart dvs ni delar lika på alla tillgångar och jag rekommenderar en familje jurist som sätter upp avtalet. Särskilt om man inte har ett äktenskapsförord samt har stora skillnader i inkomst, gemensam ekonomi och skillnader i ekonomi tänk som i vårt fall. Det kan kännas som man blir rånad på sparande osv men det är därför en fam. jurist kan vara bra om en är osäker och inte vill göra upp sinsemellan utan strävar efter 50% av alla gemensamma tillgångar, det är ju inte bara tillgångar sedan ni träffades utan hela livets sparanden. Men lagen är så och det är bara att försöka se till att det går så smidigt som möjligt om det är barn inblandad. Ingen tjänar på att det blir bråk om pengar vilket är lätt hänt. Jag råder alla att sätta upp ett äktenskapsförord som täcker in dina personliga sparanden så som pension och annat.

Jag var generös då i mitt fall exet pluggar och har det inte fett ekonomiskt och tog ett högre värde på huset inför bodelningen bl a då hon behövde ett köpa ett boende.
 
S
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Hej,

Vad som gäller är klart dvs ni delar lika på alla tillgångar och jag rekommenderar en familje jurist som sätter upp avtalet. Särskilt om man inte har ett äktenskapsförord samt har stora skillnader i inkomst, gemensam ekonomi och skillnader i ekonomi tänk som i vårt fall. Det kan kännas som man blir rånad på sparande osv men det är därför en fam. jurist kan vara bra om en är osäker och inte vill göra upp sinsemellan utan strävar efter 50% av alla gemensamma tillgångar, det är ju inte bara tillgångar sedan ni träffades utan hela livets sparanden. Men lagen är så och det är bara att försöka se till att det går så smidigt som möjligt om det är barn inblandad. Ingen tjänar på att det blir bråk om pengar vilket är lätt hänt. Jag råder alla att sätta upp ett äktenskapsförord som täcker in dina personliga sparanden så som pension och annat.

Jag var generös då i mitt fall exet pluggar och har det inte fett ekonomiskt och tog ett högre värde på huset inför bodelningen bl a då hon behövde ett köpa ett boende.
alla borde läsa detta och inse att giftermål är det dummaste man kan göra, om man inte är den som har minst tillgångar såklart, då är det skitsmart!

Det räcker gott och väl att vara sambo, med ett avtal där man skriver bort sambolagen såklart.

Sen nästa fälla, gemensam ekonomi, ujujuj vilket svart hål av tjafs och strul...

dela 50/50 på all fasta utgifter, vad man gör med sina pengar efter det är upp till en själv!

:)
 
  • Gilla
  • Ledsen
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
alla borde läsa detta och inse att giftermål är det dummaste man kan göra, om man inte är den som har minst tillgångar såklart, då är det skitsmart!

Det räcker gott och väl att vara sambo, med ett avtal där man skriver bort sambolagen såklart.

Sen nästa fälla, gemensam ekonomi, ujujuj vilket svart hål av tjafs och strul...

dela 50/50 på all fasta utgifter, vad man gör med sina pengar efter det är upp till en själv!

:)
Självklart ångrar jag mig defenitivt inte.
Alltså man kan ju aldrig förutse vad som skall hända i ens liv men man kan(skall) alltid försöka för bådas och framförallt barnens skull vara förberedd. Giftermål är ju sig ett avtal man gör och har man gemensamma barn så finns det ju fördelar att vara gift än sambo om tragiska händelser sker t ex. Men att vara sambo med avtal är väl aldrig fel heller för många.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.