useless useless skrev:
En tio år gammal luftvärmepump ska definitivt ge besparing vid -10 om den funkar som den ska.
Det var mer ett generellt svar då jag skrev ofta. Att den fungerar och ger värme vid minus 15-20 grader är inte en kvittens på besparing. Min Panasonic N9 någonting och som nu är 11 år gav bara en besparing till -9 grader enligt tester. Men den gick att använda till -20 grader. Det finns vissa nya modeller som ger besparing även vid -20 grader och kan användas upp till -30 grader.

Jag har precis bytt till en ny modell. Då jag tyckte den äldre började tappa effekten senaste två åren. Så jag stod inför valet att kosta på ca 2500:- för att fylla gasen. Som kan ge att kompressorn inte klarar det och lägger av efter några månader. Eller att ett kretskort går för 3500:-. För att sedan betala 1850:- för bortforsling av en trasig pump. Så jag tog valet att byta till en ny inför vintern istället för att chansa.
 
Redigerat:
M Villa Minkhe skrev:
Det är tydligt att det är uppvärmningen som peakar elförbrukningen men jag skulle bra gärna vilja ta reda på var de övriga 2-3000kwh kommer ifrån när det mesta förutom 3st VVBer är avstängt sommartid.
]
Det svarade du ju på tidigare.
Din poolvärmepump ger en onormalt (eller snarare normalt för någon med pool som värms med värmepump) hög förbrukning under sommarmånaderna. Det övriga är väl ett fullt normalt värmebehov med ett stort elvärme hus i Idre. Ser jag på min förbrukning januari 2019 så var den 2200kWh. Då värms allt med jordvärme, COP på ca 4,5, så anta max 4 en kall vintermånad med krav på högre framledningstemperatur. Hushållström 400kWh/månad. Ger 1800kWh till VP -> husets behov ca 7000kWh. Oisolerat timmerhus på 180m2 i gränsen mellan klimatzon 2 och 3.
Så du har absolut ingen oförklarligt hög förbrukning med de uppvärmningskällorna du har.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
M Villa Minkhe skrev:
Hej !

Vi håller nu på att se över energiåtgången i vår fastighet. Vi har en total elförbrukning på ca 65000 kWh/år och kan utläsa via separata mätare vad var och en av de två lägenheterna i huset drar, vi har även en undermätare installerad på matningen till vår elpanna i huvudbostaden men sen finns det tyvärr inte fler möjligheter till avläsning av storförbrukare i fastigheten.
Jag kan ringa in vad som bidrar till ca 4-5000 kWh per månad av totalt 9000 men vill gärna få en klarhet i var resten kommer ifrån.

Finns det någon på forumet som har förslag till hur vi kan spåra elförbrukningen bättre än idag ? Kan man koppla på tillfälliga mätare på faserna i automatsäkringsskåpet eller på något annat vis komma fram till vad det är som drar så in i helsike med el ?

Tacksam för alla tips och trix.
Kontakta KTH.
Jag deltog i en studie för några år sedan. Den hette Watty.
Edit:
Oj, verkar vara en etablerad och vanligt förekommande mätprodukt idag.
Jag såg i KTH-studien att vattenkokaren drog mest av alla prylar vi har.
Watty rekommenderas varmthttps://watty.io/
 
Redigerat:
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Vad borrar man då med ?
Borrade 180m o bergvärmepump Inkopplat o klart
O ett gäng extraelement inkopplade för 120-
Borrningen är inte dyr när dom väl tagit fram grejerna
Borrade 50 meter ekstra för 5papp
Känns som folk blir lurade överallt
 
  • Gilla
MrMinkhe och 1 till
  • Laddar…
Om det är 90 meter till berg så kan det kosta en hel del att borra. Jag gissar att du hade betydligt mindre?
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det är 90 meter till berg så kan det kosta en hel del att borra. Jag gissar att du hade betydligt mindre?
Helt rätt. 90 m stålrör för 700/800 kr/m blir ju runt 60 papp bara det.....
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Tack för din input i detta

GoC GoC skrev:
Det svarade du ju på tidigare.
Din poolvärmepump ger en onormalt (eller snarare normalt för någon med pool som värms med värmepump) hög förbrukning under sommarmånaderna. Det övriga är väl ett fullt normalt värmebehov med ett stort elvärme hus i Idre. Ser jag på min förbrukning januari 2019 så var den 2200kWh. Då värms allt med jordvärme, COP på ca 4,5, så anta max 4 en kall vintermånad med krav på högre framledningstemperatur. Hushållström 400kWh/månad. Ger 1800kWh till VP -> husets behov ca 7000kWh. Oisolerat timmerhus på 180m2 i gränsen mellan klimatzon 2 och 3.
Så du har absolut ingen oförklarligt hög förbrukning med de uppvärmningskällorna du har.
 
Risken är att jag har samma längd som grannen på 5:85, skiljer bara ca 50m mellan oss

useless useless skrev:
Om det är 90 meter till berg så kan det kosta en hel del att borra. Jag gissar att du hade betydligt mindre?
 
Vem använde du dig av då ?

J jannebmw skrev:
Vad borrar man då med ?
Borrade 180m o bergvärmepump Inkopplat o klart
O ett gäng extraelement inkopplade för 120-
Borrningen är inte dyr när dom väl tagit fram grejerna
Borrade 50 meter ekstra för 5papp
Känns som folk blir lurade överallt
 
Tack. Ska kika på detta

Igen Igen skrev:
Kontakta KTH.
Jag deltog i en studie för några år sedan. Den hette Watty.
Edit:
Oj, verkar vara en etablerad och vanligt förekommande mätprodukt idag.
Jag såg i KTH-studien att vattenkokaren drog mest av alla prylar vi har.
Watty rekommenderas varmt[länk]
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jo, IVT noterade detta också när de var på besök för borrvärme. Frågan är dock om inte totalkostnaden blir lika hög som bergvärme ändå ?!

GoC GoC skrev:
En lösning du inte värderat är grundvattenvärme.
Det är ju ett enormt vattenflöde i grannarnas brunnar, så brist på vatten lär det inte vara.
Detta borde bli betydligt billigare än bergvärme.
[länk]
[länk]
 
Åsa Lund
Jag hade sett till att få ner förbrukningen genom att få till nån slags mätning och debitering för varje lägenhet.
Vad gäller poolen, går det inte att ha solfångare till den?
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Tack Åsa ! Vi har separata mätare idag men inte några solpaneler. Kan dock vara värt att fundera över....

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag hade sett till att få ner förbrukningen genom att få till nån slags mätning och debitering för varje lägenhet.
Vad gäller poolen, går det inte att ha solfångare till den?
 
Åsa Lund
Min erfarenhet från allmännyttan är att grattis är gott.
Om värme och vatten ingår i hyran så slösar folk nåt oerhört.
Jag var med i ett projekt där vi skulle börja ta betalt för varmvatten, alltså bara kostnaden för att värma vattnet då, 50 kr per m3.
När vi skickade ut första informationsbrevet om att debitering skulle införas gick totala vattenförbrukningen ner med 15%. När sedan arbetena i husen påbörjades gick det ner 15% till och när debitering väl började sjönk det 15% till. Sedan gick förbrukningen upp lite efter ett tag när folk märkte att det inte var så dyrt med 50 kr per m3. Men fortfarande ca 40% lägre total vattenbrukning efter två år.

Så debitering är bästa sättet att få folk att sluta slösa!
 
  • Gilla
elmontören och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.