Gjort samma resa fast jag va 20 och sambo + en 1årig pojk rev typ allt och fick bo i ett renoveringsobjekt men gjorde det i en takt som gick ihop ekonomiskt. Det va tufft ibland men fick typ +-0 när vi sålde 10 år senare för att börja med nästa.:) vad jag lärde mej va att ta ett rum itaget och komma överens med familjen om hur det ska göras och vilken tidsplan ni ska ha. Tak och värme bör va prio 1 fönster från 45 bör gå att renovera. Lägg upp lite bilder här så får ni nog tips om vad som går att göra med dom förutsättningar som är . Finns massa saker man kan lösa själv om man vill och det finns massa hjälp att få på vägen på detta forum. Mvh Andreas
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
TS skulle kunna klargöra exakt vad det innebär att det ”saknas 1 miljon” för två av alternativen. Ska det tolkas bokstavligt finns bara ett alternativ om ni nu inte vill renovera långsamt: sälja med förlust. Ska det tolkas mindre bokstavligt vill man gärna veta hur millen ska vaskas fram för att ge råd. Lån av vänner? Jobba extra? Sälja bilar?
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
N nikoman skrev:
TS skulle kunna klargöra exakt vad det innebär att det ”saknas 1 miljon” för två av alternativen. Ska det tolkas bokstavligt finns bara ett alternativ om ni nu inte vill renovera långsamt: sälja med förlust. Ska det tolkas mindre bokstavligt vill man gärna veta hur millen ska vaskas fram för att ge råd. Lån av vänner? Jobba extra? Sälja bilar?
Sälja med förlust, då saknas det 2 miljoner på nästa hus:sweat:
 
Robblund Robblund skrev:
snart har jag bara ytskiten kvar
Freud ringde just och sa att han gillar din felskrivning... :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
YuGi och 13 till
  • Laddar…
Jag får inte riktigt ihop vilka kostnader ni har räknat med. Om man inte gör i princip allt själv så verkar det svårt att komma under 2,5-3 milj för ett nyckelfärdigt hus om man redan har tomten och sen tillkommer rivning av befintligt hus samt temporärt boende. Om ni lyckas att verkligen pressa kostnaderna kanske ni kan komma ner till 2,5 milj när allt är klart och om ni då saknar ca 1 milj så betyder det att ni har minst 1,5 milj som ni kan satsa.
För 1,5 milj låter det som att ni borde klara er väldigt långt om ni renoverar och framförallt om ni tänker göra en hel del själv. Och om ni då räknar med att ni saknar 1 milj även här så bör ni då ha räknat på en renovering på minst 2,5 milj. Det låter väldigt mycket tycker jag, vad har ni egentligen räknat med att allt kostar?
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Sen verkar ni ha blandat in önskemål och vill i måste. Det som måste göras är att se till att taket och fasaden är täta, eventuella fuktskador fixas, ev gifter saneras eller hålls i schack med ex radonfläkt, att farlig el åtgärdas och liknande saker. Ett fungerande kök måste inte göras om, stora fönster måste inte sättas in, fungerande värmesystem måste inte bytas, gammal el måste inte bytas bara för att den är gammal mm. Sen att ni gärna vill göra allt detta är en annan sak och det förstår jag att ni känner är ett måste, men fixa alla verkliga måsten först och ta resten som ni känner att ni orkar och har pengar till. Och framförallt glöm inte bort barnen mitt i all renovering och tänk att "om vi gör de här delen klar nu så har vi mer tid till dem sen". Risken är så stor att "sen" kommer på tok för sent om ni inte ser upp.

Gör som flera andra har sagt och ta in kunnigt seriöst folk som kan hjälpa er att bedöma vad som verkligen är ett måste att göra så snart som möjligt, vad som är önskvärt att göra inom något år och vad som kan vänta.

Vi bor i en gammal sommarstuga från -71 som vinterbonades för lite mer än 10 år sedan av min pappa. Taket har läckt in till och från, isolering i golv och väggar är väldigt tunn men fungerar, elen ser inte fin ut men fungerar och är inte farlig, panelen börjar ha sett sina bästa dagar mm. Så vi har mycket som skulle behöva göras, men det funkar som det är nu och sen får det bli när det blir att åtgärda alla punkter på listan.

Tex så hade vi sluten tank till toaletten med 10-12 tömningar per år a 1300 kr så i våras insåg vi att det håller inte den dag vi får barn att betala så mycket för alla tömningar och antagligen behöva öka antalet ännu mer. Så tillslut kostade vi på oss ett nytt avlopp i somras. Dock började så klart taket att läcka igen kort efter att vi investerat i avloppet och vi kände att det inte håller att lappa och laga fler gånger, men vi hade inte utrymme för att lägga om hela taket. Så det vi gjorde var att riva av befintlig plåt, på med ny papp, läkt och tillbaka med den gamla plåten. Det kommer inte hålla i evigheter, men det kunde vi själva fixa på några helger för några ynka tusenlappar och det ger oss något år till innan vi verkligen måste göra om hela taket. Så här i efterhand kanske vi borde ha lagt pengarna på ett nytt tak, men samtidigt har vi nu dragit ner våra kostnader för slamtömning med 14-16 000 kr/år vilket vi då kan lägga på andra delar av huset.
Ibland måste man prioritera och kanske göra temporära lösningar för att få ihop både ekonomin och livspusslet när man har hus. Det är så det är med hus och man blir aldrig någonsin helt klar för när man väl är "klar" med allt så kommer man på något man gärna vill ha, ex pool, bastu, stort trädgårdsland, inglasad veranda mm och då börjar jobbet om igen. Men det är också det som är tjusningen med att äga sitt eget boende; att man kan göra om allteftersom livet knallar på och olika saker blir olika viktiga
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
hsd
Humm
Om Ni nu tar listan och går igenom vad som är nödvändigt för att Ni ska kunna bo där och må bra, en del är kanske inte så akut, vad hamnar det på då
 
Staffans2000
Ni verkar ha drabbats av det välkändå "Stockholmsfjollsynndromet". Vilket innebär att det nya modeordet " totalrenovering" anammas utan eftertanke! Du räknar upp en drös renoveringsmåsten samt lite saneringsditon utan att ha en egentlig plan. Här skall det renoveras för renoverandets skull. Om vi börjar med övervåningen där allt är utrivet. Vad innebär det? Bottenplanet bor ni och Legobitarna på. Då har alltså fem personer minst nittio kvadratmeter att leva på, vilket blir arderton kvadratmeter per man (eller kvinna:D). Inte illa kan man tycka.
Fixa till taket så att det inte regnar in, tag sedan det andra på om pö.
Hybrisen att barn måste ha sitt eget rum för att överleva, är starkt överdriven. De är inte gjorda av kristall!!!

Summa sumarum.
Sansa er, och fråga en normalhändig bekant om råd.
 
  • Gilla
Destrier och 6 till
  • Laddar…
vill bara instämma om den överdrivna hållningen om barnens rum, lite beroende på ålder men våra 3 och 5 har fortfarande bara gipsväggar i sitt sovrum. Var helt inställd på barnen först mantrat men har ändrat mig, vårt sovrum kommer först. Jag vill ha fint, de bryr sig inte ett skit. Barnens rum görs nog iordning först när de får egna rum vilket säkert kan dröja 3 år till. Får jag tid över kanske jag målar på ett lager vit grundfärg, men jag tvivlar på att så blir fallet.
Tycker också listan behöver tänkas igenom långsiktigt. Klart pannorna är tunna men läcker det verkligen? Min mormors hus från 1921 läckte ingenting när det såldes runt 2003.
Vad är det som verkligen behövs och vad är det ni villhöver?
Dock finns det såklart många som har svårt för och mår dåligt av mål som ligger lpmgt fram i tiden och vill ha drömboendet direkt. Det är absolut ingen kritik eller dålig egenskap i övrigt, bara i kombination med renovering. Känner man att man inte skulle må bra i ett flerårigt projekt är kanske lösningen att sälja och gå vidare.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
vi köpte hus när min sambo var gravid. På två år har vi gjort ny trädgård, nytt kök, nytt badrum, ny el, ny trossbotten, isolerat innerväggar, tätat fönster, isolerat 1/3 av taket. Huset är "halvfärdigt" men vi har värme vatten el och ett skönt läge, det tog ca 1 år innan vi började trivas. Vår son är nu 1,5 år och missar ingen tid med oss, men allt behöver planeras så vi inte missar de ljusa stunderna med sonen.
Jag gjorde de tyngre arbetena och bytte sen av med sambon för att umgås med sonen.

Om ni trivs med läget på kåken så tycker jag att ni ska satsa, renovera åtminstone sånt som kan få upp huset till ett värde där ni går med minst förlust om ni prioriterar att sälja
 
A
  • Kök, badrum är från 1975.
Om inte köket är i så dåligt skick så det är farligt eller skadligt för er måste det vänta. Måla om luckor, byt bänkskiva och vask är saker man kan göra för att få köket acceptabelt i 10 år till.


  • Taket måste bytas och ny isolering i tak. Betongplattorna är papperstunna vid det här laget.
Ja, prioritera ett tätt tak. Försäkringsbolag brukar inte ersätta vattenläckor utifrån då taket passerat sin livslängd.

  • Det drar vid fönstren, och väggarna är oislolerade.
Öka värmen i huset och täta bättre runt fönsterna med lister. Om det drar på grund av tilluftsventiler vid fönstren så får ni leva med det.

  • Vi måste dränera (och tilläggsisolera i alla fall på källarplan) runt huset för väggfärg och golvfärg lossnar i källare.
Stäm av med en bra byggare, det är möjligt att dräneringen kan vänta 5-10 utan att huset tar mer skada än att det behövs putsas om invändigt. Kan också vara läge att filma dräneringen och se om det finns stopp som kan rensas för att förlänga livslängden.

  • All el måste dras om för ledningarna är från ...just det, 1945 och det händer skumma saker. Typ om man sätter på fläkten går all el. Om man sätter på kaffekokaren i en kontakt går all el osv osv.
Ta dit en elektriker som felsöker, kan vara en dålig dragning som gör att många saker spökar. Nu är dina exempel från köket, sker motsvarande även i andra rum?

  • Servis och all VVS måste bytas.
Om inget är skadat måste det inte bytas. Inspektera och gör en plan!
  • Skorsten är fishy, 14 rör (så megastor skorsten) och det ryker in när man eldar.
Var ryker det in? Vid öppna spisen eller genom väggar? Kanske räcker med en sotning!

  • Vi kontrollerar om radonsugen verkligen fungerar nu, har inte resultatet än.
  • Nytt fläktsystem är ett måste.
Varför ett måste? Visst det är härligt med bra ventilation men varför ett måste?
  • Nya element alternativt lägga golvvärme.
Som tidigare inlägg skrev, om det inte är något fel på elementen så är det inget måste!
  • Ev nytt radonsugssytem. MIsstänker att grunden är byggd i blåbetong.
Gör mätningarna och bestäm sen.
  • Asbestsanera lite också som grädde på moset.
Nää, asbest behöver inte saneras om det inte är skadat! Det är det fina med asbest att rör man inte skadar det inte.



Så ,ja ni köpte kanske för dyrt, ni var för naiva och det kostar att renovera.

Men ta ett steg tillbaka och skilj på vad som ser fint ut på Facebook och Instagram och vad NI faktiskt behöver.

Lev livet och gör kompromisser kring annat också för att kunna renovera. Hoppa över semesterresor och framför allt våga gör mer själva hemma!

Slutligen vill jag önska er lycka till och att ni hittar en bra lösning för er under 2020!
 
  • Gilla
Hammarfall och 9 till
  • Laddar…
Vi köpte ett hus ifrån 1936 för tre år sedan, och fått dränerat, fixat avlopp o gjort en del småarbeten.

Känner att ni fått många bra råd i denna tråd, kan bara komma med lite egna kommentarer.

Försök ta in någon sakkunnig som inte tjänar på att ni gör som denne säger. Har träffat på en del hantverkare, som mer verkar tänka på vad de kan tjäna på det hela, eller vill göra en komplett renovering för att slippa grotta sig i detaljer. Försök hitta de hantverkare som verkligen tänker mer ur er situation. Jag har stött på flera sådana duktiga smarta hantverkare, men det tar lite tid o hitta.

Kök ifrån 1975 låter ju kanon, om ni har en variant som följer den tidens standard som många följde då. Det gör att du har mer att utgå ifrån, behöver ni ändra något så kan lätt bygghandeln eller så ordna fram, och ni kan kolla hos flera olika leverantörer. Jag fixade till bättre diskbänk i vårt IKEA kök nyligen, där den förra ägaren småfuskat, och svor lite över de saker IKEA gör för att låsa in en i deras värld, kunde fått bättre och billigare lösningar ifrån min närmaste bygghandel.

Och tänk igenom saker. Vi behövde egentligen ett större kylskåp, så vi letade upp det högsta kombi kyl o fryskåp vi kunde hitta, fixade till utrymmet det gamla skåpet stod i, och har en större fryst i källaren. Smidigt i verkligheten.

Då slapp vi slå ut en vägg, minska vardagsrummet, hålla på med byggnadskritiska ändringar (mansardtak), osv, som hade krävts om vi istället satsat på separata frys o kylskåp bredvid varandra.

Och som sagt, taket hög prioritet. Dito elen, men försök få in någon som orkar sätta sig in i det, kan vara mindre problem än man tror, vi panikbytte en del ovirkabel för takbelysning som verkligen var akut, samt lite mindre akuta saker, men sedan kunnat lugna oss.

VVS så har jag lärt mig att det äldre kan vara riktigt bra gjort, så försök få tag i en vettig person att kolla över det. Och badrum osv, dubbelkolla, jag har sett badrum ifrån när jag växte upp på 70-talet, som rivs ut och allt egentligen är i bra skick under, och man kunde lugnat sig.

Och vi gjorde dränering källare, men i efterhand inser jag att viktigaste var att få bort allt väv någon hade satt på insidan, betong klarar fukt bättre än man tror.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
  • Kök, badrum är från 1975.
Om inte köket är i så dåligt skick så det är farligt eller skadligt för er måste det vänta. Måla om luckor, byt bänkskiva och vask är saker man kan göra för att få köket acceptabelt i 10 år till.


  • Taket måste bytas och ny isolering i tak. Betongplattorna är papperstunna vid det här laget.
Ja, prioritera ett tätt tak. Försäkringsbolag brukar inte ersätta vattenläckor utifrån då taket passerat sin livslängd.

  • Det drar vid fönstren, och väggarna är oislolerade.
Öka värmen i huset och täta bättre runt fönsterna med lister. Om det drar på grund av tilluftsventiler vid fönstren så får ni leva med det.

  • Vi måste dränera (och tilläggsisolera i alla fall på källarplan) runt huset för väggfärg och golvfärg lossnar i källare.
Stäm av med en bra byggare, det är möjligt att dräneringen kan vänta 5-10 utan att huset tar mer skada än att det behövs putsas om invändigt. Kan också vara läge att filma dräneringen och se om det finns stopp som kan rensas för att förlänga livslängden.

  • All el måste dras om för ledningarna är från ...just det, 1945 och det händer skumma saker. Typ om man sätter på fläkten går all el. Om man sätter på kaffekokaren i en kontakt går all el osv osv.
Ta dit en elektriker som felsöker, kan vara en dålig dragning som gör att många saker spökar. Nu är dina exempel från köket, sker motsvarande även i andra rum?

  • Servis och all VVS måste bytas.
Om inget är skadat måste det inte bytas. Inspektera och gör en plan!
  • Skorsten är fishy, 14 rör (så megastor skorsten) och det ryker in när man eldar.
Var ryker det in? Vid öppna spisen eller genom väggar? Kanske räcker med en sotning!

  • Vi kontrollerar om radonsugen verkligen fungerar nu, har inte resultatet än.
  • Nytt fläktsystem är ett måste.
Varför ett måste? Visst det är härligt med bra ventilation men varför ett måste?
  • Nya element alternativt lägga golvvärme.
Som tidigare inlägg skrev, om det inte är något fel på elementen så är det inget måste!
  • Ev nytt radonsugssytem. MIsstänker att grunden är byggd i blåbetong.
Gör mätningarna och bestäm sen.
  • Asbestsanera lite också som grädde på moset.
Nää, asbest behöver inte saneras om det inte är skadat! Det är det fina med asbest att rör man inte skadar det inte.



Så ,ja ni köpte kanske för dyrt, ni var för naiva och det kostar att renovera.

Men ta ett steg tillbaka och skilj på vad som ser fint ut på Facebook och Instagram och vad NI faktiskt behöver.

Lev livet och gör kompromisser kring annat också för att kunna renovera. Hoppa över semesterresor och framför allt våga gör mer själva hemma!

Slutligen vill jag önska er lycka till och att ni hittar en bra lösning för er under 2020!
Om vi nu går på renoveringslinjen ändå, vilket jag iofs är skeptisk mot, så är ovanstående det klokaste inlägget. Med det lilla tillägget att ”draget” från fönstren lika gärna kan vara kallras.

Om ni har elementen direkt under fönstren är det just på grund av detta. Man räknade helt enkelt med ett visst mått av kallras på den tiden när huset byggdes, och satte elementen där för att motverka det. Detta i sin tur satte lite snurr på luftcirkulationen i huset, som är byggt med detta i åtanke. Golvvärme är säkert varmt och skönt för fötterna, men alls inget krav; byt hellre till treglasfönster och kör med befintligt värmesystem istället. Då kommer ventilationen att funka bättre och förmodligen sparar ni in en och annan fläkt.

Beställ provtryckning av skorstenen. Då ser ni om den kräver renovering eller bara sotning. Det är ett rutintest för närmaste sotare.

Dräneringen måste bytas inom fem år, sa jag till hustrun när vi flyttade in i detta huset — för över nio år sen. Ännu har dock inte huset varken sjunkit i dyn, spolats bort eller möglat sönder trots detta, så det får vänta tills vi får råd.

Våra barn delade ett stort rum tills de var sju respektive fem år gamla. Det var i och för sig av nöden tvunget, men de kom ändå tassande varenda natt och skulle sova i våran säng, så det kunde kvitta. Sen var de glada över att få egna rum men det var då det.

Däremot vill jag liksom en tidigare inläggare varna för normopatin, vår tids folksjukdom, där vi ängsligt granskar varandra för att se om vi hänger med i de senaste trenderna och helst ska överglänsa varandra i allt. Vi SKA ha vårt drömboende alldeles oavsett förutsättningarna eller om det passar med huset som vi har köpt. Men vad vinner vi egentligen på det? Att spendera pengar som vi inte har på saker som vi inte behöver för att imponera på folk som ändå inte bryr sig?

Har man köpt ett hus från 1945 får man acceptera att det inte går att göra om det till ett hus från 2020. Då får man anpassa sitt drömboende därefter och göra det som fungerar ihop med huset.
 
  • Gilla
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
A
ricebridge ricebridge skrev:
Freud ringde just och sa att han gillar din felskrivning... :crysmile::crysmile:
En bättre är den kommentar om att det inte gör något om det är "lite fuktigt därnere"
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle satsat på att renovera. Att riva och bygga nytt verkar som kapitalförstöring och tar sin tid det med, medan att sälja vore en given ekonomisk förlust. Å andra sidan, leder en utdragen renoverings- eller byggtid till skilsmässa kanske den ekonomiska förlusten är hanterbar i sammanhanget.

TS har redan fått många ypperliga råd, så här kommer bara en liten komplettering.

1. En källare från 40-talet är just en källare. Att lite färg flagar och att det är lite sämre miljö än resten av huset är normalt. Sådana källare är inte tänkta som boyta. Stäng källardörren och betrakta det som den förrådsdel det är.

2. Nöj er med den nivå ni har råd med. Det här har flera andra redan skrivit, så jag går inte in på detaljer, men den lyx ni inte har råd med här kommer ni inte ha råd med någon annanstans heller.

3. Planera på kort och lång sikt och prioritera. De flesta av oss orkar inte med dubbla heltidsjobb, och vill inte heller ha det. Gå igenom vad som måste funka inom kort respektive vad som kan vänta och prioritera efter det. Vissa saker kommer ni behöva leja folk för, annat lär ni lära er längs vägen. Stressa lagom och prioritera om längs vägen; det som verkar vara viktigt nu kanske ni vänjer er vid att vara utan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.