Hej,

Försökte idag att dra igenom från telejacket i vår hall vid ytterdörren upp en dragfjäder till övervåningen för att dra en ethernetsladd från vårat fiber. Problemet är att jag tror att efter det jacket i hallen kommer ett jack i köket som vi en gång i tiden spacklade för och kaklade. Ifrån det jacket går det vidare till ett jack på övervåningen. Jag tror att jag fastnar i detta jack i köket då det är en infälld dosa så kan jag inte få igenom dragfjädern.

Är jag körd eller finns det något jag missat?
 
  • Gilla
Andersanders.b
  • Laddar…
Johnwinroth
E Edin93 skrev:
Hej,

Försökte idag att dra igenom från telejacket i vår hall vid ytterdörren upp en dragfjäder till övervåningen för att dra en ethernetsladd från vårat fiber. Problemet är att jag tror att efter det jacket i hallen kommer ett jack i köket som vi en gång i tiden spacklade för och kaklade. Ifrån det jacket går det vidare till ett jack på övervåningen. Jag tror att jag fastnar i detta jack i köket då det är en infälld dosa så kan jag inte få igenom dragfjädern.

Är jag körd eller finns det något jag missat?
Hamnar du i en mellanliggande dosa som du inte har tåkomst till så är det rätt kört med det röret. Om du inte har lust att knacka upp det du kaklat.
 
Precis som jag misstänkte.. får hitta en annan lösning
 
Om du vet var dosan finns är det inget större jobb i ett kök (inget våtrumskrav) att knacka bort 1-2 plattor och återställa.
Men du kan behöva ha tillgång till nya plattor.
 
Testa med dammsugare, sug ett dragsnöre genom rören. Det brukar jag göra för långa krångliga dragningar.
 
Jag har också använt dammsugare med framgång. Då har jag knutit en liten tuss av tyg eller papper i änden för att få lite mer sug/dragkraft. Har visserligen aldrig behövt passera en dold dosa, men en tanke kring det är att det kanske är lättare att få det att fungera uppifrån och ner.
 
Mikael_L
E Edin93 skrev:
Problemet är att jag tror att efter det jacket i hallen kommer ett jack i köket som vi en gång i tiden spacklade för och kaklade. Ifrån det jacket går det vidare till ett jack på övervåningen. Jag tror att jag fastnar i detta jack i köket då det är en infälld dosa så kan jag inte få igenom dragfjädern.
Jadu, fusk brukar ofta straffa sig till sist ...

Ja, du är körd!, knacka bort kakel, bila fram dosan och lite rör och ta bort dosan och ersätt med lite slang och muffar.

Du kan prova dammsugartricket, med en del tur kan den dragtråden leta sig fram genom. Du får inte dra starkström här, men nätverk kan du fuska in där utan regelbrott.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.