Önskar bygga en (vedeldad) bastu i trädgården men har ont om plats.

Maximala utvändiga byggytan är 2,14x1,65=3.53m2

Någon som har erfarenhet från (byggandet av) en så liten bastu?

Vad sägs? För litet? Vore ju trevligt att kunna basta 4 pers i undantagsfall men jag misstänker att det blir trångt.

Tips på bra länkar kring bastubygge utomhus?
 
AXS
Haft än ännu mindre. Problemet var inte att få plats, men det känns lite avigt att sitta mellan någon annans ben.

Kanske finns bättre placering av lavarna är vi hade dock...
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tack för svar, bra poäng.

Mina mått var ju utvändiga.

Hur mkt yta går bort till väggarna. Hur tjocka bör dessa vara? Hur tjock isolering bör man använda?
 
Med ved kan du bygga utan isolering och elda på istället då en vedkamin har så stor effekt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
AXS
Vi hade kanske 5cm isolering i snitt. Men det var rätt så vi kunde styra luftflödet med ventiler. En dragig vägg kan förstöra ett bastubad ordentligt.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tack för svar.

Lutar åt 45mm isolering i väggar.

Behöver lära mig mer om konstruktionen.

Hur konstruerar man golv? Plintar, reglar, plankor och plastmatta? Behövs något fall? Kommer ju ej duscha inne i bastun men väl kasta på massor med vatten.
 
Sök på att bygga bastu kommer du att hitta många ritningar och konstruktioner, både här i forumet och generellt via internetsökning.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
J
Kul utmaning med så liten yta :). Byggde enkelt knuttimrat 45mm utan isolering (också i sydvästra Sverige) beskrivet i annan tråd här. Din bastu blir bara 65% golvyta av vår, dvs oisolerat är inget problem, bara att elda.

Det kluriga är att inte få lavarna för nära aggregatet, samt få upp dem högt, där värmen är. Golv kan vara brädor (ej tryckt) med med springa mellan för ventilation och dränering.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Tack för svar.

Lutar åt 45mm isolering i väggar.

Behöver lära mig mer om konstruktionen.

Hur konstruerar man golv? Plintar, reglar, plankor och plastmatta? Behövs något fall? Kommer ju ej duscha inne i bastun men väl kasta på massor med vatten.
Ett bra svar är tipset från Tant Blå:

Det bästa bastugolvet i en bastu utomhus är ett vanligt veranda/altangolv som inte alls är isolerat och vars golvvirke har ca 0,4-0,7 cm springor .. dvs med fritt luftflöde in och ut. Det blir inte kallt i en sån bastu vad man än tror. Det hålls frisk luft och bastun torkar bra .. Inget mögelbekymmer.

Det man kan tänka på innan man sätter fast golvläkten är att vissa kanske vill styra badvatten i en ränna och ut i en stenbrunn eller ut gm ett plaströr vidare..till gråvattenbrunn.
Då bygger man ett sluttande golv under " det glesa bastugolvet" med en smal springa nederst.. och styr vattnet ut med en ränna och sen ett plaströr. Ovanpå är själva golvet.
Det sluttande undergolvet med ränna görs av vattenfast faner så att rännan finns där det öser mest vatten.. mitten el var man står och tvättar sig..
Man kan ösa vatten hur mycket som helst och allt torkar upp.. vinter som sommar.

Jag har ett sånt golv och samma i det minimala omklädningsrummet och det funkar alla årstider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.