Jag skulle vilja ha upphöjda bäddar för odling av olika slag (både buskar av olika slag och "vanlig" odling typ sallad etc.) och har möjlighet att köpa billiga L stöd (helt i betong d.v.s. inte sorten med frigolit) med måtten 40cmX28cmX3m och tänkte att det skulle fungera bra. Tänker mig att jag gör bädden/bädderna 1,5 eller 3 m bred och sen i längder så att jag kan använda hela L-stöd. Nu har jag lite funderingar:

1. Räcker 40 cm höjd för den typ av odling jag tänker mig? Innanför själva L-stödet kan ju växterna få gå ner djupare.
2. Hur mycket jobb kan det vara att kapa ett L-stöd på längden? Ingen mening att försöka ens?
3. Är 1,5 eller 3 m lämpligast bredd?
4. Funderar på att placera bädd på marken ovanför avloppsrör från huset där marken idag är ca 50 cm över rören. Kan det bli problem?
5. Övriga kommentarer
 
Kan inte uttala mig speciellt mycket angående upplägget kring själva trädgården, men kom ihåg att du behöver kranlyft för att hantera alla element.
Det är inga problem att varken klyva eller kapa ett element, men det du behöver tänka på är att du förstör möjligheten att skarva ordentligt samt plockar bort de ingjutna lyftmöjligheterna.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Kan inte uttala mig speciellt mycket angående upplägget kring själva trädgården, men kom ihåg att du behöver kranlyft för att hantera alla element.
Det är inga problem att varken klyva eller kapa ett element, men det du behöver tänka på är att du förstör möjligheten att skarva ordentligt samt plockar bort de ingjutna lyftmöjligheterna.
Jag har tillgång till traktor så att flytta dom borde inte vara ett problem men ska kolla upp vad de har för lyftanordningar
 
M Marsman80 skrev:
Jag har tillgång till traktor så att flytta dom borde inte vara ett problem men ska kolla upp vad de har för lyftanordningar
De har två ingjutna "knoppar" på framsidan jämnt fördelat på längden.
Det är för att de ska lyftas jämnt samt att man inte ska behöva slinga under och förstöra bädden de ställs på.
Det är väl kanske förvisso en petitess i sammanhanget.
 
C C.Lundin skrev:
De har två ingjutna "knoppar" på framsidan jämnt fördelat på längden.
Det är för att de ska lyftas jämnt samt att man inte ska behöva slinga under och förstöra bädden de ställs på.
Det är väl kanske förvisso en petitess i sammanhanget.
Detta är L-stöd som inte gjorts på fabrik så inte säker på hur luftanordningarna ser ut men borde finnas några.
 
Någon annan med input nu när helgerna är över?
 
40 cm djupt låter utmärkt åtminstone för ettåriga växter. Med "riktig" jord innanför stöden bör både träd och mer djupgående buskar klara sig bra. Kanske behöver du vattna lite extra över stöden vid längre torka.

Jag skulle inte göra bäddarna 3 m djupa, om det var en tanke du hade - det kommer att bli onödigt jobbigt att nå in.

Tänkte du lägga sten eller grus som gångar emellan bäddarna?

Fundera på att lägga rör under stöden, så att du kan koppla in droppbevattning i framtiden, även om du inte gör det nu. Då slipper du flytta på stöden sen, och slipper snubbla på slangar ovan mark.

Har du rotogräs i marken nu?
 
kashieda kashieda skrev:
40 cm djupt låter utmärkt åtminstone för ettåriga växter. Med "riktig" jord innanför stöden bör både träd och mer djupgående buskar klara sig bra. Kanske behöver du vattna lite extra över stöden vid längre torka.

Jag skulle inte göra bäddarna 3 m djupa, om det var en tanke du hade - det kommer att bli onödigt jobbigt att nå in.

Tänkte du lägga sten eller grus som gångar emellan bäddarna?

Fundera på att lägga rör under stöden, så att du kan koppla in droppbevattning i framtiden, även om du inte gör det nu. Då slipper du flytta på stöden sen, och slipper snubbla på slangar ovan mark.

Har du rotogräs i marken nu?
Jag skulle inte sätta tunga saker över avloppet, det kan riskera att knäcka fogar om det ligger någon där. Om du ändå lägger dem där så undvik buskar och träd med djupa rötter.
 
Fadai
1,5 m är ganska brett, men det går. Dumt att lägga över avlopp som du kanske kan behöva komma åt i framtiden. ”Ny” betong måste antingen förseglas för att inte jorden ska bli alkalisk, eller sköljas dagligen under några veckor så ämnena spolas bort. Du kan även se till att jorden får extra kalk.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
40 cm djupt låter utmärkt åtminstone för ettåriga växter. Med "riktig" jord innanför stöden bör både träd och mer djupgående buskar klara sig bra. Kanske behöver du vattna lite extra över stöden vid längre torka.

Jag skulle inte göra bäddarna 3 m djupa, om det var en tanke du hade - det kommer att bli onödigt jobbigt att nå in.

Tänkte du lägga sten eller grus som gångar emellan bäddarna?

Fundera på att lägga rör under stöden, så att du kan koppla in droppbevattning i framtiden, även om du inte gör det nu. Då slipper du flytta på stöden sen, och slipper snubbla på slangar ovan mark.

Har du rotogräs i marken nu?
Bra input med att föbereda för vatten. Ska fundera på det.

Vet inte om jag har rotogrås nu, där jag tänkte placera bäddarna är det gräs nu men jag kommer nog att ta bort det ytliga lagret och lägga grus mellan bäddarna.
 
Fadai
M Marsman80 skrev:
Bra input med att föbereda för vatten. Ska fundera på det.

Vet inte om jag har rotogrås nu, där jag tänkte placera bäddarna är det gräs nu men jag kommer nog att ta bort det ytliga lagret och lägga grus mellan bäddarna.
Om du bottnar bäddarna med kartonger och tidningar, sen jord, så kommer gräs/ogräs under att kvävas och när kartongen multnat är allt bara jord. Ska du ha grus mellan tycker jag du kan kosta på lite markduk under, då slipper du konstant rensande.
 
1. Höjden är väl bara för att vara ryggvänlig, 40 cm är ju halvvägs iaf.
2. Vinkelslip med stenskiva och gör en redig rits, sedan knäcker du betongen.
3. Redan 1,5 m är brett, beror ju vad du ska odla
4. avloppet kommer INTE att knäckas, normalt ligger avlopp under 2 meter jord.
5. Hur gör du i hörnen, kommer du att gera den vågräta delen av stödet?
Nu kommer jorden att vara ganska vattensjuk, när det blir kallt vill tjälen trycka isär stöden, lite för varje år. Dragstag mellan sidorna?

Varför inte göra som oss övriga, 3 pallkragar på varandra.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
1. Varför inte göra som oss övriga, 3 pallkragar på varandra.

Protte
Tack för svaren. Vill något mer permanent än pallkragar (vill ha samma lösning för buskar som för typ sallad) och slippa göra om efter några år.
 
prototypen prototypen skrev:
1.
5. Hur gör du i hörnen, kommer du att gera den vågräta delen av stödet?
Nu kommer jorden att vara ganska vattensjuk, när det blir kallt vill tjälen trycka isär stöden, lite för varje år. Dragstag mellan sidorna?
Vet inte hur jag ska göra med hörnen. Funderar om jag ska gräva ned stöden några cm under marknivå, då får jag både hjälp att förhindra att de glider isär och kortsidornas stöd kan monteras med vågräta delen utåt istället för innåt för att undvika för mycket kapande.

Vad tror du om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.