Hej,
Vi köpte ett hus lite för hastigt inser vi nu (jag var höggravid och det fanns inte många hus ute). Vi insåg att vi skulle vara tvungna att renovera, typ byta tak och dränera. Köpte för vi tyckte att huset kan bli riktigt fint och ligger jättebra med utsikt över en park och nära kommunikationer.
nu efter 1,5 år inser vi hur naiva vi var. Vi rev ut övervåningen förra året som en början så alla bor på ett plan (3 barn, 2 vuxna, 1 vovve och en massa lego).
De förra ägarna som bott här sedan 76 har inte gjort något förrutom att sätta in en radonsug. Huset är från 1945 och på 180kvm + 100 kvm källare.
  1. Om vi renoverar har vi detta framför oss
  • Kök, badrum är från 1975.
  • Taket måste bytas och ny isolering i tak. Betongplattorna är papperstunna vid det här laget.
  • Det drar vid fönstren, och väggarna är oislolerade.
  • Vi måste dränera (och tilläggsisolera i alla fall på källarplan) runt huset för väggfärg och golvfärg lossnar i källare.
  • All el måste dras om för ledningarna är från ...just det, 1945 och det händer skumma saker. Typ om man sätter på fläkten går all el. Om man sätter på kaffekokaren i en kontakt går all el osv osv.
  • Servis och all VVS måste bytas.
  • Skorsten är fishy, 14 rör (så megastor skorsten) och det ryker in när man eldar.
  • Vi kontrollerar om radonsugen verkligen fungerar nu, har inte resultatet än.
  • Nytt fläktsystem är ett måste.
  • Nya element alternativt lägga golvvärme.
  • Ev nytt radonsugssytem. MIsstänker att grunden är byggd i blåbetong.
  • Asbestsanera lite också som grädde på moset.
Om man väljer att renovera måste vi göra om rumsfördelningen, då alla "fula ytor", typ det pyttelilla, sunkköket, badrum med pyttefönster, konstigt placerad hall mm vetter mot den vackra parken. Och öppna upp och göra STORA fönster och franska balkonger mot parken så vi inte bara får ljust (just nu upplevs huset väldigt mörkt och skyffigt) utan även en vacker utsikt. Det sista är ju det som gör att vi på något vis känner att vi "får igen" pengarna. Och måla om fasaden. Men vi hade inte sett denna mastodontrenovering framför oss så vi köpte huset alldeles för dyrt inser vi. Därav kostar nu vår renovering 1 milj mer än vi har råd med.
Vi är händiga och och kan måla, foga och sätta upp lister. Men det mesta är arbete som vi inte kan göra såsom hål i ytterväggar för större fönster,vvs. Upplever vi i alla fall.
2. Alternativet är att riva huset och köpa ett "nyckelfärdigt hus" och vi har kikat på olika leverantörer. Även där saknar vi 1 milj. Eller anlita arkitekt och köpa material utan mellanhänder.
3. Sista alternaitvet är att sälja. Men vi kommer gå med brakförlust då pga av den utrivna övervåningen.
Vad skulle ni gjort? Det gör lite ont att riva huset, för med större fönster och franska balkonger och vanlig balkon kommer det verkligen bli fint. Fasaden är fin och putsad (vi kommer måla om den i så fall).

Svårt val. Vad hade ni gjort? Om ni skulle renovera, vad hade ni dragit in på eller har ni några tips på hur vi kan få ner kostnaderna? tex har jag hört att om vi sätter golvvärme blir det dyrare än att byta radiatorer.
 
Staffans2000
Jag hänger upp mig på betongplattor och värmesysten. Varför ska ni byta elementen?
Den här renoveringsplanen verkar inte vara helt genomtänkt.
 
Elementen fungerar, de är gamla och riktigt bra så det är inget måste. Men om vi gör glasdörrar istället för nuvarande fönster (där en del element idag sitter) måste vi i så fall ha kortare och därav mycket djupare element på andra ställen. Och nya rör och hål för dessa.
 
kärevänner... det var inget roligt val kan jag säga.

Dock.

Allt kan inte mätas i pengar. Vissa saker är betydligt värdefullare. Jag tänker på era barn.

Nu låter jag som en tjatig gammal gubbe, men det beror på att jag är en tjatig gammal gubbe: Barnen växer upp otroligt fort. Om ni bara visste. Jag vet ännu inte var mina två tonåringar kom ifrån. Om man säger så.

Att hålla på och renovera så enormt mycket själva när man har barn — glöm det. Det kommer att ta för mycket tid och energi. Stor risk att era barn växer upp i en byggarbetsplats. Och att ni blir klara tills dess att de flyttar hemifrån.

Ekonomiskt gäller det förstås att minimera förlusterna. Men det allra viktigaste är att ni på allvar funderar över vad som är bäst för era barn. Vad som ger dem bäst livskvalitet och vad som ger er mest tid att verkligen vara föräldrar. Särskilt nu när de är små — det är då allt grundläggs.

Ska ni riva så krävs först rivningslov; kolla först med kommunen. Därefter bygglov och sedan totalentreprenad.

Ska ni sälja så sälj inte till en barnfamilj. Annars låter det spontant som det rimligaste alternativet. Särskilt om förlusten blir mindre än vad renovering/nybyggnation kostar.

I någon ände kommer det att kosta pengar. Se till att det inte också kommer att kosta era barn något.
 
  • Gilla
Destrier och 15 till
  • Laddar…
Jag tänker så här...
Saknas det pengar, så saknas det pengar...

Då återstår ju att renovera i etapper, spara till nytt hus (dvs riva på sikt - utan att renovera nåt) eller sälja med förlust.
Med barn i huset så hade jag valt att renovera i etapper, och börjat med el och radonet - eller så sälja direkt, ta smällen och gå vidare.
 
  • Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
Ni behöver först förstå huset korrekt. Det är från 1945 och kn nte mätas med ett modernt hus. Fläktsystem? Husfrå 1945 har inga fläktsystem alls. Undersök och förstå värmesystemet först innan ni fattar beslut.
Skorsten? Förr hade alla hus skorsten med många drag, några för rökkanal, andra som frånluft som drevs av värmen från rökgaskanaler. Inget fishy men det kanske krävs en bra genomgång utan större kostnader.
Elsystem: låt en fackman nspektera och ge råd.
Varför måste all VVS bytas ut?
Det verkar att ni är rädda för gamla saker bara för att de kanske ser annorlunda ut än dagen saker.
Innan ni våldför er på ett gammalt hus är det bättre att sälja det orört.
 
  • Gilla
Destrier och 8 till
  • Laddar…
Jag förutsätter att de saker ni säger måste åtgärdas är något som en fackman påpekat för er? Om inte, kan man naturligtvis fundera på om allt måste göras. Men — nä. Mitt råd blir att sälja.
 
Jag och min sambo köpte ett hus i april detta året, allt såg ut som när det byggdes 1946. Men vi såg potentialen i det och började renovera rum för rum, börja inget nytt innan det andra va klart. Det gick bra även om jag ibland kände som att jag tagit vatten över huvudet. Ge det tid och planera vad som är viktigast, kolla med mäklaren vad han tror är bäst för värdemässig utveckling och be om hjälp från nära och kära!
Önskar er all lycka till
Vi har inga barn men jag tror ni grejar detta
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Sälja hus med påbörjad renovering tror jag inte på...
Låter som om ni har lite för stora drömmar.
Ni bor redan i huset, det betyder att det är beboligt, ni kan renovera i etapper...
Börja med taket. Strunta i källaren så länge.
Ta in fackmän som besiktigar el och VVS, förklara er situation och att ni gör det absolut nödvändigaste nu...
Gör iordning övervåningen, strunta i tilläggsisolering och balkonger mm.
Ni har köpt ett gammalt hus, det är kanske inte möjligt att renovera det såsom ni drömde om. Men går säkert att få det funktionsdugligt för er familj...
Lycka till!
 
  • Gilla
Destrier och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter som om ett förhastat beslut hotar att följas av ett annat.

Ett gammalt hus är ett gammalt hus. Pengar som inte finns finns inte. Realiteterna är fastslagna på förhand så nu gäller det att göra det bästa av situationen.
Ni har varandra och ni har tre barn som väl är hyfsat friska? Ekonomin är väl inte helt kraschad. Ett riktigt skapligt utgångsläge tycker jag.
Låt huset bestämma och försök inte skapa om det till någonting som det inte är. Vi växte alla upp i hus med 50-60-70-80talsstandard och vi överlevde. I våra föräldrars generation växte många upp med vedspis och utedass utan rinnande vatten och i vissa fall utan elektricitet och de överlevde.
Renpovera och reparera det som behövs varefter ni har råd på ett sätt som är anpassat till huset så skall ni se att det går bra!
 
  • Gilla
hampustw och 13 till
  • Laddar…
Känner igen tanken ni du har TS ... jag var medveten om att inget ..verkligen inget var gjort sedan huset byggdes 71- killen som sålde var 95 år ... frågar du mig så vetefxn om det är värt det eller så gör du som jag själv gjorde .. tar det i omgångar på kvällar helger högtider sommarlov .. 6 år senare och investera i huset färdig njuter utan massa lån pch fick allt som jag ville med planlösning ... men måååånga kvällar har jag hatat detta :) trots allt
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Jag hade renoverat, men också funderat på vad som MÅSTE ske just nu och vad som kan vänta. Taket är viktigt, lägg om det. Se till att snygga till övervåningen så den går att bo på. Dra om elen i omgångar. Fönster? Räcker det med tätningslister för att slippa drag så länge? Kan ni klara er med köket så länge? Kan ni låta bli att dränera om för tillfället och leva med att det är lite fuktigt där nere?
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Förhastade beslut är aldrig kul.
Bor /renoverar ett dödsbo från 1964.
Dock igenomtänkt innan köp.
Mina tips
En sak i taget!
Det viktigaste först är nyckeln jag har hållt på i 2 år nu. Jag har fortfarande grönt tak i vardagsrummet o köksstandard frpn just 64.
Helt funktionsdugligt om än väldigt tråkigt.
Men snart har jag bara ytskiten kvar det är lägst prio. Ni får se det som en livsinvestering.
Börja som sagt med det viktigaste sedan barnens rum. Så dom har någonstans att vara. Ty barnen är alltid viktigast.
Sen ett rum i taget. Har ni strambudget så skit i golvvärme o annat överflöd.
Människor har klarat sig utan det genom alla tider.
Se till att få ett hemtrevligt hus där familjelyckan kan bo. Jag lovar det hänger inte på om man har golvvärme eller marmor i hela badrummet..o lycka till o framdörallt ha kul när ni gör det engagera hela familjen!
 
  • Gilla
Destrier och 8 till
  • Laddar…
Går det att stycka av tomten? I så fall öppnar sig två alternativ:

1) Bygg nytt hus på avstyckade delen och sälj sedan nuvarande hus. På så vis får ni ny tomt för liten peng.

2) Sälj befintligt hus och tomt. Pengen för tomten kompenserar för förluster ovanvåning.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående om att sätta familjelyckan först.
Kanske det dröjer innan huset blir som ni tänkt, men resan dit är också värdefull om ni gör det välplanerat och i lagom etapper.
Kanske kan vara värt att tidigt satsa på en riktigt bra uteplats/altan inför sommarhalvåret eller vad ni tror ger er mest ”lycka”som familj.
 
  • Gilla
Exostor och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.