Hej,

Vi har fram till nu använt garaget som förråd men då det har varit en del bilinbrott samt stulna bilar i vårt område, har jag bestämt mig för att börja parkera en av våra bilar där. Jag började då med att röja upp där och då slog tanken mig - hur/vad med ventilation? Började kolla runt men där finns f*n ta mig inga ventiler eller nåt. Vi har golvvärme i garaget samt en brunn ifall man skulle köra in där med en blöt/snötäckt bil. Är det tillräckligt? Ovan garaget finns en kallvind. Vill ju inte orsaka fuktskador eller nåt därinne.

Någon kunnig här som kan ge sin syn på det hela?
 
Redigerat:
Den som byggde garaget har nog glömt att sätta in ventiler:thinking:
Tilluft långt ner och frånluft högt upp på motstående vägg behövs.
 
Tycker bara det är märkligt att de ska ha glömt bort det. Välbyggt stenhus (inte ens 10 år gammalt) där de förra ägarna (de byggde huset) har tänkt på varenda lilla detalj. Huset i övrigt har ftx aggregat så tycker bara det är märkligt att de ska ha missat denna detalj.

Nu bor vi i södra Skåne så snö ser man inte speciellt ofta här. Regniga dagar ser man ibland dock. :D Så ventilation är ett måste? Jag ska banne mig ta en titt där igen. Har iofs redan ställt bilen där men det var torrt och fint när jag körde in bilen där. Har dock inte haft igång golvvärmen än...

Märkligt det här...
 
Du kan ju sätta in en avfuktare om du nu är nojjig för fukt.
 
  • Gilla
Ozzman
  • Laddar…
Börja att använda garaget och mät fuktigheten om du inte märker att det känns väldigt fuktigt lr kondens på porten. Med golvvärmen så behöver det inte bli ett problem
 
  • Gilla
Ozzman
  • Laddar…
Xlnt och holmberg, vettiga svar från er båda. ;) Har även tänkt på detta med avgaser. Har dock inte tänkt låta bilen gå på tomgång där men kan det bli lite för mycket skit där som behöver rensas ut?
 
O Ozzman skrev:
Xlnt och holmberg, vettiga svar från er båda. ;) Har även tänkt på detta med avgaser. Har dock inte tänkt låta bilen gå på tomgång där men kan det bli lite för mycket skit där som behöver rensas ut?
Det är nog ingen fara sålänge du inte kör bilen på tomgång.
Men det skadar å andra sidan inte med lite ventilation där inne så slipper du grubbla på det.
 
Normalt sett brukar man öppna en port för att slippanomfattande skador när man kör in eller ut bilen, så avgaser är inget problem så länge du kör ut direkt efter start. ;)

Beroende på portar och konstruktion är garaget mer eller mindre tätt/otätt.

Problem med fukt uppstår när du kör in en blöt bil och det är skitväder utr (några plusgrader, fuktigt). Då måste du antingen värma garaget 4-5C varmare än ute, samt ventilera för kråkorna, eller ha en avfuktare.

Jag kör med avfuktare, fungerar utmärkt. Mer ekonomiskt än att vädra ut värmen, speciellt då dey är fuktigt ute =man drar in fuktig luft utifrån.

Glömde det viktigaste: ställ in en temp/fuktmätare. Tillfälliga toppar på 70-75% RH när du kört in blöt bil är OK men du bör/måste få ner det runt 60 elller helst 55% över natten för att slippa problem med mögel och rost. Om du kör in en blöt bil varje dag kan det alltså bli dyrt (går åt mkt energi, bilen rostar)
 
  • Gilla
Ozzman
  • Laddar…
Mikael_L
I garage är det väldigt vanligt med att garageporten har ventilationsöppningar långt ner, något litet gallerförsett hål eller en lång smal ventilationsspalt (ofta på takskjutportar). Och för det mesta långt nere på porten.

Sen brukar det även finnas en ventil högt upp nära taket, och inte nära porten.

Du kan börja med att kolla upp detta.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Hej alla,

Stort tack för era svar! Har kollat på garageporten (takskjutsport) men hittar ingen öppning. Dock så känner att jag att det är otätt då det blåser in. Har kollat efter ventiler i taket men hittar inget. :worried: Så här ser planritningen ut:

Enkel planritning som visar ett garage med intilliggande förråd i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag drog igång golvvärmen runt lunchtid men har inte riktigt fått upp tempen där då det normalt brukar ta ca ett dygn. I övrigt så kan jag nämna att garaget är välisolerat med klinkers på golvet. Var även förbi Clas Ohlson idag och köpte en billig temp/hygro, vilken är följande: https://www.clasohlson.com/se/Hygrometer-termometer/p/36-6779

Vet inte hur pass tillförlitlig den är men borde ge en fingervisning. Efter att haft den placerad i garaget sen ca 13 tiden idag så visar den följande värde vid ca 20 idag:

Temp: 19,3
RF: 34

Som sagt - vet inte hur pass tillförlitlig den är samt att bilen är torr och har stått där ett par dagar. 19,3 grader känns dock inte helt rätt men kan bero på att golvet är kallt. Ett ”rum” med kallt golv/klinkers känns automatiskt kallare än vad det verkligen är.

Detta är väl trots allt ok värden? Sedan om man kompletterar med en avfuktare (ex woods mrd14) så borde man väl ha sitt på det torra?
 
Om det är 19 grader i garaget och det värms med golvvärme borde golvet vara "varmt"??

Du kan kolla temp/fuktmätaren genom att ställa ut den utomhus.
Om du bor i snöfritt Sverige med ständigt höstklimat istället för vinter borde den visa minst 80% fukt ute mest hela tiden, över 90% ibland.

Om du faktiskt tänkt ha det så varmt i garaget (och betala för uppvärmningen..) behöver du ingen avfuktare. Det räcker att ventilera lite för kråkorna, precis som man gör i bostadshuset.
 
martin43 martin43 skrev:
Om det är 19 grader i garaget och det värms med golvvärme borde golvet vara "varmt"??

Du kan kolla temp/fuktmätaren genom att ställa ut den utomhus.
Om du bor i snöfritt Sverige med ständigt höstklimat istället för vinter borde den visa minst 80% fukt ute mest hela tiden, över 90% ibland.

Om du faktiskt tänkt ha det så varmt i garaget (och betala för uppvärmningen..) behöver du ingen avfuktare. Det räcker att ventilera lite för kråkorna, precis som man gör i bostadshuset.
Hej Martin,

Det var 19 grader i garaget fastän golvvärmen inte hade kommit igång ännu. Vi har tidigare haft golvvärmen avstängd i garaget och trots det så visade tempmätaren 19 grader, därav min tveksamhet ifall tempmätaren fungerade. Imorse var golvvärmen igång ordentligt (varma golv) och det var 21,5 grader varmt i garaget enligt tempmätaren. Tog ut tempmätaren till trädäcket och den började reflektera utetempen. Gick ner till 7 grader och 70 RF. Jag antar att den fungerar... Huset (och garaget) är dock välisolerat. Stenhus, knappt 10 år gammalt, 3-glas överallt och ftx. 19 grader utan golvvärme kan stämma men lite tveksamt trots allt. Jag har ingenting emot att betala för uppvärmningskostnaden så länge garaget och bilen mår bra. :) Kollade RF flera ggr igår och det högsta som visades var 40. Imorse när golvvärmen hade kommit igång ordentligt så vad RF nere på 32. Jag måste dock testa och se hur det ser ut när en blöt bil körs in där.

Tror du inte en avfuktare är nödvändig under sommartid då golvvärmen i princip inte kommer vara igång?

Tack för att du tar dig tiden och svarar på mina frågor! :) Gott nytt år på dig och resten av gänget i denna tråd! :beer:
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Problem med fukt gäller framförallt hösten när det är konstant fuktigt i luften (eller om vintern är en lång höst), på våren samt om det regnar flera dgr i sträck på sommaren.
När det är torrt på sommaren är det tillräckligt torrt även inne.
Om du håller 20C i garaget året runt är det ju inomhusklimat och då gör temperaturskillnaden att den relativa fukthalten hålls nere även höst och vår.
Dock behöver fukt som tillförs med blöt bil transporteras bort, med luftavfuktare eller frånluft. När det ändå är så varmt i grg går det snabbast att bli av med fukte genom att släppa ut den.

På vintern om det är minusgrader rymmer utomhusluften så lite fukt att luften blir snustorr inomhus och i ditt uppvärmda garage.

Samma sak där dock, kör du in en totalt nedsnöad bil är det ganska mkt fukt att bli av med. Vill du att bilen ska må bra ska den absolut stå ute när det är minusgrader!! Dvs låt snön vara frusen. Tar du in den i garaget bara över natten och sedan ut och snöar ner den nästa dag osv kommer alla skarvar mm istället för att vara frusna/torra vara konstant dränkta i salt o slaskvatten = rostar jättebra.

Förrslår att du gör som jag dvs skaffar egen erfarenhet genom att kasta ett öga på mätaren då o då. Skull det vara för mkt fukt även på sommaren får köpa en avfuktare (att ventilera bort fukt kan man ju bara göra om det är mindre fukt ute, dvs när det är varmare inne).
 
  • Gilla
Ozzman
  • Laddar…
Augusti-december är den fuktigaste perioden generellt. Men i ett garage blir det liksom då du kör in med blöt/snöig bil som sen torkar så då blir det nog augusti-mars kan man säga. Avfuktare i garaget är det bästa och då klara man sig ofta med hyfsat låg temperatur om man vill ha frostfritt. Sen kan man ha en enkel 2000W "byggfläkt" för 500kr de gånger man snabbt vill få upp värmen för att tex skruva/måla något.

Välj helst en riktig sorptionsavfuktare om det är risk för minusgrader eftersom de enklare kondensavfuktarna riskerar att frys sönder.
 
  • Gilla
Ozzman
  • Laddar…
Instämmer med skogstomten men vill tillägga att jag skulle aldrig ha minusgrader i mitt garage eftersom det kan skada många saker man har där. Därför köpte jag en "kondensavfuktare" eller vad det heter, sån med kompressor. De är mest energieffektiva och den fungerar bra eftersom jag alltid har minst ca 10C och normalt 14C. Om jag kör in bilen avger den en del värme vilket gör att just när avfuktaren behövs är det ännu varmare = den fungerar bättre.

Man bör känna till att de flesta avfuktare är för klena. Jag har en Woods DS-28 och den duger men hade köpt en Woods 50 om jag köpt nu.
Pappa köpte en för 1000 kr på kampanj på Jula, den fungerar utmärkt men man behöver minst två helst tre för att hinna torka blöt bil över natten om man har svalt i garaget.

Vid 20C är det mkt bättre avfuktning.
 
  • Gilla
Ozzman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.