Just flyttat in i ett hus där handfatet ser ut som på bilden, vi vet inte vad det för material, kanske sten? Problemet är att det är som små "porer" i materialet där direkt tandkräm fastnar efter ungefär en tandborstning, särskild barnens, det hjälper heller inte att skölja bort efter tandborstning utan det blir vita fläckar direkt när det torkat, ser sådär ut.

Ska man skydda materialet på något sätt, någon som vet hur? Runt om handfatet är det samma material men mycket slätare och utan "porer".
 
  • Stenhandfat med små porer och vita fläckar av torkad tandkräm, omgivet av en slätare yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Känns det som någon sorts plåt?
Hur ser det ut undertill?
 
  • Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Är det betong kanske?
 
  • Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Såhär ser det ut under, plåt verkar det inte vara men ev. betong, aldrig sett någon liknande.
 
  • Undersidan av en ovanlig, potentiellt betong, handfat med röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Inte jag heller. Hur tjockt är det?
Sten måste väl vara rätt tjockt för att hålla ihop. Många stenarter måste man impregnera för att inte allt ska gå ner i dem.

Det förekommer flera trådar i forumet där folk gör bänkskivor till köket i betong men jag har fått för mig att det då bara gäller den plana ytan och inte diskhon.

Har du någon aning när badrummet renoverades sist?
 
Ca 3 cm tjockt är det, kanske borde söka efter någon stenimpregnering, renoverat för ungefär 10 år sen.
 

Bästa svaret

BirgitS
  • Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.