För ungefär ett år sedan fick jag härinne råd om vilken CD som var 'den bästa' - hittar inte den tråden längre. Dammsugarjocke kom, tittade på hur installationen skulle gå till ... & dunstade för gott :-[.

Vilket märke rekommenderar ni idag?

Jag har två krav ??? - det första är att installatören kommer & gör jobbet - det andra att tömningsfunktionen skall vara enkel och inte kräva specialpåsar.
 
Finns det "allround" påsar till sugare? Jag trodde alla var märkesspecifika.

Den Univac Millenium jag har är det väldigt lätta tt byta påse på. Inga skruvar, bara att lyfta av en lucka och därefter ta bort påsen. Kan inte bli mycket enklare tycker jag.

Jag tror det är klokt att i första hand välja en maskin som passar ditt hus, dvs de rörlängder det handlar om hos dig. Därefter väljer du den maskin som är ergonomiskt riktig. Eller så gör du sedan som jag, väljer den som ser tuffast ut..... 8)
 
De flesta märken har lite dyrare modeller där man inte behöver påse.
 
Varför inte påse? Det är inte så kul att försöka flytta dammet från hinken till sopsäcken även om man gör det utomhus i medvind. Utslaget per dag blir det inte många öre för påsen. Köp en så stor som möjligt så behöver du inte tömma mer än någon gång per år. Ljudnivån på maskinen är viktig om man tänker vara i samma rum när den går. Vår förra lät väldigt mycket. Köp ett välkänt märke så är chansen större att det finns delar om det behövs.
Välj rätt ställe för utblåset. Det både låter och åker ut damm.
Kolla även Råd&Rön som hade test nyligen.
 
Foma är nog bra.....hoppas jag.
Vi köpte en men har inte installerat klart än..:)
 
Jag hade köpt en Electrolux CD....

Dom brukar ha bra kvalitta på sina prylar...
 
yonna skrev:
Jättetack för länken! Eftersom jag inte är prenumerant är jag nyfiken på vad som skiljer Beam i de olika prislägena. Någon som kan ge mig svar?
Det som skiljer sig är antagligen modellen (påse eller behållare) samt motorstyrkan.
 
yonna skrev:
Jättetack för länken! Eftersom jag inte är prenumerant är jag nyfiken på vad som skiljer Beam i de olika prislägena. Någon som kan ge mig svar?
Det är inte bara påse/cyklon och styrka som skiljer, det finns även en "lågpris"variant. Skillnaden är att de dyrare har "By-Pass" och de billigare "Trow-Flow", dvs på de billigare använder man den utsugna (smutsiga) luften för att kyla motorn. Sen hur mycket sämre det är får någon annan uttala sig om...

Har själv en Beam Delux 2775, det var en av de få modellerna som hade både inluft och utluft på höger sida vilket krävdes för att passa i vår tvättstuga.

BEAM ingår i E-lux.
 
Vi har Foma, som jag installerade i september -03 och den funkar bra, än så länge :)

mvh daffe
 
Ska själv köpa CD om ngn månad och kommer att välja Electrolux (den större modellen). Har By-pass motor och kan köra med eller utan påse. Verkar kvalitativ och faktiskt mycket bra pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.