Upptäckte att tidigare husägaren täckt en brunn med silvertejp i ett rum som tidigare varit en tvättstuga nu när jag rev bort golvet i rummet.

I och med att brunnen aldrig kommer användas igen så vill jag säkerställa att det blir ordentligt gjort innan nytt golv läggs in.

Brunnen sitter i en gjuten platta.

Hur rekommenderar ni att jag gör? Har förstått att man kan köra ner lite fogskum och sen hälla på betong bara. Vilken typ av betong skulle man då använda?

Andra alternativ på lösningar?
 
Fyll röret med fogskum eller stenull är ch gjut med expanderande finbetong
 
Claes Sörmland
Ta det lugnt med fogskummet bara. Vi hade en medlem som fick fogskum i avloppet med påföljande stopp.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Kör alla gånger stenull eller något annat som inte riskerar att åka iväg och expandera på fel plats
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Som de andra skrivit så finns det risk att det man tätar med hamnar på fel ställe. Skulle också vilja påminna om att de flesta avloppsrör i marknivå har konstanta besök av råttor, så att använda så lite material som möjligt när man tätar är att föredra. Personligen skulle jag blandat väldigt stabbig betong först, som snöbollar(betongbollar), och lagt dit. Sen gjuta igen ordentligt vid ett senare tillfälle.
 
S
Fyll med stora stenar, lägg på ett tunt lager stenull, och gjut upp det sista med betong
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Fyll med stora stenar, lägg på ett tunt lager stenull, och gjut upp det sista med betong
Vad för dimension på stenen tycker du ca?
 
S
P pennybridge skrev:
Vad för dimension på stenen tycker du ca?
Så stora som går ner i hålet och efter det fyller du med mellanstora som fyller ut. Typ.
Viktiga är att det inte ska kunna ”ta sig vidare” in i systemet.

Samt att det handlar om att stötta upp för stenullen som ska temporärt hålla betongen uppe.
 
Redigerat:
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Så stora som går ner i hålet och efter det fyller du med mellanstora som fyller ut. Typ.
Viktiga är att det inte ska kunna ”ta sig vidare” in i systemet.
Tack så mycket :)
 
Kan man gjuta med vattenlåset på plats eller måste det bort?

Hur mycket expanderar expanderbetongen uppåt i mm?
 
Det är väl snarare att den inte krymper lika mycket som vanlig betong.
 
Närbild av ett smutsigt och svårrubbat vattenlås i ett handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ omöjligt att rubba vattenlåset. Så vi funderar på att gjuta med det på plats
 
Ta en plastpåse eller två, t.ex. vanlig påse för varor från affären och tryck ned, sedan lite betong i påsen och fyll på till lämplig höjd. Inget som kan försvinna ut i ledningar och inget som något djur kan gnaga bort.
Är vattenlåset löstagbart tar du bort det.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Kan man gjuta med vattenlåset på plats eller måste det bort?

Hur mycket expanderar expanderbetongen uppåt i mm?
Ytterst lite, du behöver gjuta flera 100 mm tjockt om du ska märka någon expanderande effekt. Det enda som är är att det inte krymper som nämndes tidigare.

Om ni ändå bestämt er för att gjuta igen så kan jag inte se något problem med att låta vattenlåset vara kvar.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Tack då var det gjutet och klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.