Har en Philips LED-TV, mod.40PFL5606H/12, (5000 serie) där bild pajat, söker nu servicemanual/schema till denna. Har sett någonstans att det är backlighten som gett upp. Svaga skuggor syns. Råd och tips mottages med största tacksamhet.
 
#tv
F
V vedklyv skrev:
Har en Philips LED-TV, mod.40PFL5606H/12, (5000 serie) där bild pajat, söker nu servicemanual/schema till denna. Har sett någonstans att det är backlighten som gett upp. Svaga skuggor syns. Råd och tips mottages med största tacksamhet.
6-8 år gammal TV? rådet är närmaste återvinningsstation.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Ny 55" Philip smart tv 4k kan jag köpa på Ica Maxi för 3600kr denna veckan. Är mellandagsrea så det borde finnas likande erbjudanden överallt.
Så håller med om att det inte är lönt att laga tv längre. Om du inte kan göra det själv utan att köpa reservdelar.
 
H hempularen skrev:
En googling gav mig den här länken. Ser ut som man kan ladda ned servicemanualen där.

[länk]
Hej! Det var bara handhavandebeskrivning som fanns där.
 
Ni missar att det finns en viss stolthet i att laga saker själv, allt handlar inte om pengar. ;)

Känslan av att ha tagit isär något trasigt och få ihop det igen i fungerande skick och sedan använda pryttlen i några år till är i min mening oslagbar. Dessutom, vem vill vara på ett varuhus i mellandagsrean? :D
 
  • Gilla
ansgar46 och 9 till
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Hej! Det var bara handhavandebeskrivning som fanns där.
? Jag hittade en komplett servicemanual med kretsschemor och allt.
 
I InsidersUnited skrev:
Ni missar att det finns en viss stolthet i att laga saker själv, allt handlar inte om pengar. ;)

Känslan av att ha tagit isär något trasigt och få ihop det igen i fungerande skick och sedan använda pryttlen i några år till är i min mening oslagbar. Dessutom, vem vill vara på ett varuhus i mellandagsrean? :D
Ja, helt klart, ibland har man tur och ser helt uppenbara fel, t.ex. svullna och läckande kondingar eller trasiga lödningar (dock inte alltid det hjälper att åtgärda p.g.a. mer komplicerade följdfel).
 
  • Gilla
Bumlersson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En googling gav mig den här länken. Ser ut som man kan ladda ned servicemanualen där.

[länk]
Hittat! Tack ska du ha. Jag får nog polera glasögonen och ta ett par stadiga så att jag inte är så darrig på hand när jag ska börja löda ytmonterat.
 
  • Gilla
Smurfen1337 och 1 till
  • Laddar…
F
V vedklyv skrev:
Hittat! Tack ska du ha. Jag får nog polera glasögonen och ta ett par stadiga så att jag inte är så darrig på hand när jag ska börja löda ytmonterat.
Lycka till. Det blir ruskigt kass timlön på det när man köper ny, större, smartare tv för under 4000kr men det är väl som sagt inte det som är grejen.

Snor tråden lite då ursprungsfrågan verkar vara löst.Funderar själv på att byta ut vår fullt fungerande 47” mot en ny på nåt mellan 65” och 82”, mest pga att den nya soffan hamnar längre från TVn men lite fåfänga är inblandat med... Nån som har tips på bra skit för rätt pengar så hojta till, siktar in mig på QLED men vet egentligen inte riktigt vad den verkliga skillnaden är.
 
Magnus E K
55 tum UHD för under 4000? (Hittar visserligen ingen lika billig när jag söker på nätet.) Snart billigare att täcka hela väggarna istället för att tapetsera om! Min nuvarande 46 tum från jan 2011 tycks dock inte vilja paja. Vad är tricket för att få köpa en ny utan dåligt samvete?
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
ymmij12 ymmij12 skrev:
Ny 55" Philip smart tv 4k kan jag köpa på Ica Maxi för 3600kr denna veckan. Är mellandagsrea så det borde finnas likande erbjudanden överallt.
Så håller med om att det inte är lönt att laga tv längre. Om du inte kan göra det själv utan att köpa reservdelar.
Kan inte hitta den på maxis hemsida
 
F
Magnus E K Magnus E K skrev:
55 tum UHD för under 4000? (Hittar visserligen ingen lika billig när jag söker på nätet.) Snart billigare att täcka hela väggarna istället för att tapetsera om! Min nuvarande 46 tum från jan 2011 tycks dock inte vilja paja. Vad är tricket för att få köpa en ny utan dåligt samvete?
Man inbillar sig att barnen behöver den gamla till PS4.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Magnus E K
F fsn skrev:
Man inbillar sig att barnen behöver den gamla till PS4.
Kanske lite offtopic nu, men hur gamla behöver de vara? Jag måste börja från noll, så räknar med minst 6 månader för att hitta en mamma till barnen, sen 8-9 månader innan de föds (tvillingar), sen minst 3-4 år till? Och under tiden kanske mamman drar och tar med sig barnen. För hög risk. Tänker mig mer något hållfasthetstest eller liknande.
 
  • Gilla
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.