Hej!

Jag planerar lite nätverksdragning här hemma men behöver lite tips/råd längs med vägen. Har läst en hel del trådar men har ännu inte bestämt hur jag vill gå till väga.

Problemet är att jag vill göra så lite åverkan som möjligt i dagsläget men i framtiden ska vi gå över alla ytskikt.
Vi har dessutom inga elverktyg alls som hade underlättat, typ kap&gersåg för lister, fräsmaskin, cirkelsåg etc.

Alternativen är:
  • Lister med kabelkanal
  • Dra via vinden i VP-rör (kallvind och låglutetak, uhrk)
  • Köpa elverktyg och göra rätt direkt.
Mitt bästa förslag att dra i rör inom bostaden bakom golvlist/sockel, i rör eller i kabelkanal. 2kablar.

Frågor:
  1. Kan jag såga/fräsa en kanal bakom golvlisten för VP-rör med ett multiverktyg? Vi snackar kanske max 10m.
  2. Min känsla är att ett rör är bättre än list med kabelkanal?
  3. Är det lämpligt att såga in rör längs med golv i väggen? Eller räcker det med list med kabelkanal?

Obs, jag är inte omöjlig för att införskaffa "rätt" elverktyg då de förr eller senare även kommer att användas till andra projekt. På inköpslistan står bl:a Bosch blå kap&gersåg men även ryobi spikpistol 18g
 
Tyvärr inte ett alternativ då jag ska köra med installationskabel och sätta nätverksuttag.
Källa
 
  • Gilla
Albike och 2 till
  • Laddar…
Skall du dra allt nätverk klart nu, eller göra vissa delar tillfälligt för att göra om när ytskikten skall göras om?

Jag har en yttervägg som jag inte ville såga upp (och inte förstöra ångspärr) så jag sågade spår i en vanlig golvlist för två kablar längs en vägg, annars ligger det mesta i slang.
 
Precis, jag tänkte ta det lite pö on pö så nu är det ett rum som ska få trådat nätverk.

Verkar bli att riva bort golvlisterna då. Är yttervägg här med.

Vad ska man ha för att skapa kanaler i listen? Fräs eller cirkelsåg? Alternativt limma på en stav uppe och nere på listen så den får en U form.

Edit: Finns L list, dvs kantlist/klacklist? Som man skulle kunna använda för ändamålet.
 
Redigerat:

Bästa svaret

I mitt hus sitter plasten direkt bakom råspont och gips. Reglar sitter både vågrätt och lodrätt.
Modernare hus har ett fack med plats för kanalisation, dock med isolering vägen i ytterväggar och i innerväggar beroende på konstruktion.

Jag spårade mina lister på en byggsåg och feinade extra i hörnen (Bosch PMF180, multiverktyg) för att inte få för skärpa böjar. Pillrigt att få dit kablarna, listen försvagad, lade lite emellan för att kunna spika utan att listen gick sönder och få rätt avstånd från vägg. Fördelen är att det är samma list som jag redan använt överallt.

Köpte en Seppach kap/ger/klyv-såg typ denna, smart och tar lite plats i garaget. Duger till det lilla jag behöver tänkte jag, men halvt livsfarlig och orsakat flera tillbud trots att jag har lång hobbyerfarenhet av byggsåg.
Slutade med att jag köpte en tysk girsåg typ denna på secondhand. Det kan tom såga 45 & 90 grader och inte 42 eller 93... Väsnas och dammar betydligt mindre också. ;)

Man kan ju börja med dosborr undersöka sina väggar. Var sitter reglar? Lodrätt eller vågrätt? Rensband(för avlopp) för utmärkt att känna/mäta med.

Har du gips+trä(OSB/råspont), bara gips, gips med mineralull?

Skall du ha infällda eller utanpåliggande nätverksuttag? Det finns åldersbeständig tejp man kan laga byggplasten med om man sätter en rot-dosa och ev en bit slang ner till golvlisten.

Om man skulle lägga riktiga VP-rör bakom lister kan man ju feina bort gipset och lite i listen, men hur gör man hörnen? Blir nöjen för skarp är det ju ingen vits med rör/slang?

Här du kikat på tex Ikea Lavhed, Videsnår, K-rauta Bo fastening, Hornbach, Byggmax. Googla "golvlist med kabelkanal".
Varför krångla till det... ?
 
Nu verkar du luta åt att inte dra nätverket på vinden, men om du ändrar dig så dra den inte i rör på kallvind.

Varm luft går in i röret och kondenserar på (den kalla) vinden, och då droppar det ner vatten i dosorna/uttagen.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Nu verkar du luta åt att inte dra nätverket på vinden, men om du ändrar dig så dra den inte i rör på kallvind.

Varm luft går in i röret och kondenserar på (den kalla) vinden, och då droppar det ner vatten i dosorna/uttagen.
Precis, tänkte försöka undvika vinden pga detta. Har källaren till min hjälp att gå via källare och våningsplan. I längre loppet ska som sagt alla ytskikt gås över så då blir det enklare med kabeldragning.
 
Karl.s Karl.s skrev:
Nu verkar du luta åt att inte dra nätverket på vinden, men om du ändrar dig så dra den inte i rör på kallvind.

Varm luft går in i röret och kondenserar på (den kalla) vinden, och då droppar det ner vatten i dosorna/uttagen.
Det går bra att dra rören på vinden, bara man gör det på den varma sidan av isoleringen.
 
  • Gilla
ymmij12 och 2 till
  • Laddar…
Denna innervägg hade först en liten hylla för Telias ADSL/rouuter tidigare. Nätverkskabel går från uttag i väggen ut under golvlisten, vidare under tröskeln och sen in i ett rum för att sedan gå i en liten bit slang till mediaskåpet till höger om dörren.
Nätverksuttag och oanvänt telejack på vägg intill en golvlist och dörrtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu sitter det även ett oanvänt telejack i mediaskåpet.
 
blackarrow blackarrow skrev:
I mitt hus sitter plasten direkt bakom råspont och gips. Reglar sitter både vågrätt och lodrätt.
Modernare hus har ett fack med plats för kanalisation, dock med isolering vägen i ytterväggar och i innerväggar beroende på konstruktion.

Jag spårade mina lister på en byggsåg och feinade extra i hörnen (Bosch PMF180, multiverktyg) för att inte få för skärpa böjar. Pillrigt att få dit kablarna, listen försvagad, lade lite emellan för att kunna spika utan att listen gick sönder och få rätt avstånd från vägg. Fördelen är att det är samma list som jag redan använt överallt.

Köpte en Seppach kap/ger/klyv-såg typ denna, smart och tar lite plats i garaget. Duger till det lilla jag behöver tänkte jag, men halvt livsfarlig och orsakat flera tillbud trots att jag har lång hobbyerfarenhet av byggsåg.
Slutade med att jag köpte en tysk girsåg typ denna på secondhand. Det kan tom såga 45 & 90 grader och inte 42 eller 93... Väsnas och dammar betydligt mindre också. ;)

Man kan ju börja med dosborr undersöka sina väggar. Var sitter reglar? Lodrätt eller vågrätt? Rensband(för avlopp) för utmärkt att känna/mäta med.

Har du gips+trä(OSB/råspont), bara gips, gips med mineralull?

Skall du ha infällda eller utanpåliggande nätverksuttag? Det finns åldersbeständig tejp man kan laga byggplasten med om man sätter en rot-dosa och ev en bit slang ner till golvlisten.

Om man skulle lägga riktiga VP-rör bakom lister kan man ju feina bort gipset och lite i listen, men hur gör man hörnen? Blir nöjen för skarp är det ju ingen vits med rör/slang?

Här du kikat på tex Ikea Lavhed, Videsnår, K-rauta Bo fastening, Hornbach, Byggmax. Googla "golvlist med kabelkanal".
Varför krångla till det... ?
Jag var så sent som idag på krauta och kikade. Har innan dess gjort en hel del research.

Kul du nämner Ikea lavhed eftersom den ser mest lovande ut just nu. Tänkte jag skulle se på den live.

Jadu, krångla till det.... Äh det var mer "hur rätt kan jag göra nu utan att gå all in med att riva ytskikt" :D.

Har planer för verktyg och allt är ju lättare när de väl finns här hemma ;). Just nu blir ju även små projekt stora eller dumsnåla och där vill jag inte hamna :crysmile:.

Men den där Ikea listen såg vettig ut.
 
Ska tilläggas att det är ett hus från 1970 utan rör för telefonledning, annars hade det ju varit ett alternativ att nyttja teleröret.

Verkar vara osb och reglar både vågrätt och lodrätt. Tvfästet sitter i bägge.
 
Linjalen visar ett glapp mellan golv och vägg som ska döljas enligt diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nackdelen med Ikea lavhed är att detta måste täckas på något vis. Drevning, Plåtband, vinkelprofil av något slag och sen finns ju förstås alternativet att såga i vägg å lägga rör.

Annars är det fräsning/sågning ur en vanlig list i mitten som gäller.
 
Det räcker väl med en tejp...
Hur har det gått?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det räcker väl med en tejp...
Hur har det gått?
Har provborrat lite hål och lokaliserat mig på vind. Största bekymret är just nu i källaren om var och hur jag går mellan de olika planen (källare, våningsblan, vind).
Varför? Jo, helst ska switchen och patchpanelen ner i källaren. På sikt planeras även fiber.

Har två alternativ,
* Alternativ 1 - Gå via trappen på ena sidan i väggen som innehåller de gamla hederliga spaljeribborna från -70-talet
* Alternativ 2 - Gå i väggen på andra sidan trappen rakt ner till pannrummet. Kräver dock att väggen uppnas upp så att jag dels kan få fatt på rören men även borra mig igenom ner till pannrummet.

Har ännu inte bestämt mig riktigt... blir förmodligen en tillfällig lösning i form av alternativ 1.
Själva kabelläggningen blir sen bakom list.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.