Hej. Jag är inne på att köpa en ups som ska driva

mediacentral med fiber m.m.
Larm raspberry pi 3b domoticz
Arduino gsm larmcentral
Fasadbelysning med z-wave (50w)
Siren
Nas


Tror allt hamnar på runt 500-600w

Jag är osäker om en raspberry pi krachar om man kör med en line-interaktiv ups som har ca 6ms avbrott mellan nät/batteri

En online ups har 0ms men den drar mer ström och är lite klenare ut effeksynpunkt

Det står mellan

https://www.proshop.se/UPS/Bluewalk...risjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite


https://www.proshop.se/UPS/Bluewalker-PowerWalker-VFI-1000C-LCD-UPS-800-Wa/2461915
 
Om det går att mata rpi med separat matning alltså inte via usb så är det enkelt att koppla en supercap parallellt.
 
D
Vad häner om man sätter ett vanligt batteripack mellan, dvs konstant laddning från usb-laddare och sen till Pin, funkar detta?
 
D djac skrev:
Vad häner om man sätter ett vanligt batteripack mellan, dvs konstant laddning från usb-laddare och sen till Pin, funkar detta?
Ja.
 
Vi har en APC Smart-UPS 1500VA som driver mediakonverter, router (USG3p), US24p switch, US8p-150W PoE-switch (3*AP, tellstick, hue, R-Pi3, UniFi CK), 2 st NASar, i flera timmar utan problem.
Har inte märkt några problem när den har växlat mellan nät-batteri eller batteri-nät.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja.
Jag har testat powerbank mellan men de tar förläng tid på sig att switcha mellan nät och batteri. Iofs skulle en större kondensator kanske funka där.


Nu blev de så jag köpte en line Interaktiv ups och håller tummarna. Dock har jag tänkt lite djupare i ämnet och man bör nog ha jordfelsbrytare efter ups:en
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
D djac skrev:
Vad häner om man sätter ett vanligt batteripack mellan, dvs konstant laddning från usb-laddare och sen till Pin, funkar detta?
Nackdelen är att batteripacket överladdas och går sönder fort. För att det inte ska ske måste det vara en intelligent laddare.
 
K Knight skrev:
Jag har testat powerbank mellan men de tar förläng tid på sig att switcha mellan nät och batteri.
Se där! Man lär sig något nytt varje dag. :oops:
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har en APC Smart-UPS 1500VA som driver mediakonverter, router (USG3p), US24p switch, US8p-150W PoE-switch (3*AP, tellstick, hue, R-Pi3, UniFi CK), 2 st NASar, i flera timmar utan problem.
Har inte märkt några problem när den har växlat mellan nät-batteri eller batteri-nät.
Den upsen har 2ms avbrott mellan nät och batteri. Jag håller tummarna att 6ms också funkar
 
Jag kan inte säga vad avbrottstiden är, det är en ganska gammal ups, fick den från jobbet, den är idag minst tio år gammal.
 
Hej. Powerwalker vi 1500 cw fungerar bra med domoticz och en raspberry pi.

Domoticz kraschar inte mellan batteridrift och nät (y)(y)(y)(y)(y)

Routern märker inte heller av omkopplingen
 
Av intresse, om någon vet, vi har ju som bekant 50Hz växelström i Sverige, det betyder att spänningen (och strömmen) är nere på noll volt/amper 100 gånger i sekunden, d.v.s. Var 10:e millisekund. Till frågan, hur kan UPS:en reagera på 2-6 millisekunder, den hinner ju bara se en del av sinusvågen på den tiden, hur skiljer den på vanlig nollgenomgån och förlorad ström?
 
Även jag har en gammal APC Smart UPS som driver router, accesd points, server, raspberry, ventilation och värrmesystem. Inget system har nånsin märkt när UPSen switchar.
Mina föräldrar har en enkel APC UPS (modifierad sinus), aldrig problem där heller.
 
martin43 martin43 skrev:
Även jag har en gammal APC Smart UPS som driver router, accesd points, server, raspberry, ventilation och värrmesystem. Inget system har nånsin märkt när UPSen switchar.
Mina föräldrar har en enkel APC UPS (modifierad sinus), aldrig problem där heller.
Hur driver du ventilationen om du kan ha UPS till den? Vad har du för fläkt?
 
R rindler skrev:
Hur driver du ventilationen om du kan ha UPS till den? Vad har du för fläkt?
Det är en vanlig frånluftsfläkt med femstegstransformator. Jag har tagit bort den från elcentralen så den är ansluten med stickpropp istället.
Värmecentralen samma sak (den är separat jordad).
Planen är dock att istället för grendosa efter UPSen montera ett CEE-intag på väggen som går tillbaka in i elcentralen så att det blir lite snyggare och kanske kanske även ansluta kyl och frys där.

Vid senaste ombyggnaden av elen i huset (=strömlöst) satt sonen med en kompis och spelade PS4 i vardagsrummet mha. en förlängningskabel från UPSen! ;)
 
  • Gilla
rindler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.