Hej!

Jag har några frågor om ljudisolering.

Jag har köpt en lägenhet vars vardagsrum jag tänkte ljudisolera, syftet är att skona grannarna.

Rummet har måtten 5,12x3,66m, långsidorna gränsar mot grannarna, kortsidorna mot yttervägg och hall.

Jag tänkte göra nya innerväggar mot de befintliga 250mm tjocka väggarna av blåbetong/lättbetong/expanderad betong, eller vad fanstyget heter.

Dessa väggar skulle bestå av 20mm luftspalt följt av 45mm plåtreglar isolerade med mineralull på detta ska jag ha två lag 13mm gips.
Är det någon ide att göra så då jag tänkte låta kortsidorna av rummet vara, blir flanktransmissionerna så stora att det bullrar ändå? är det mycket bättre att använda 70mm plåtregel?

golvet består av 250mm hårdbetong (åtminstone i trapphuset) följt av 100mm reglar och spånisolering, är det någon ide att byta spånisoleringen mot markskiva av mineralull?
på reglarna tänkte jag lägga stepisollist och spontadspånskiva följt av parket med stegljudsfoam under.

Takhöjden är 271cm, så jag tänkte lägga in nedpendlat ecophontak (200mm ned)

är dessa åtgärder bortkastade då jag har flanktransmissioner från kortsidorna, respektive lägenheten i övrigt?
 
testa o sök på mr.z:as inlägg.. han har skrivit massor om detta ämmne..
 
Japp, det var mr.z:as inlägg som drog mig hit  :)
jag har med stor omsorg läst vad han skrivit, och han har ett stort kunnande kring byggnadsakustik (och sanorligt byggnationer i llmänhet).

Det var mest mina farhågor kring flanktransmissioner från rummets kortsidor som jag hoppades att någon (mr.z  ;) )kunde ge en maggropskännslebaserat utlåtande om.
 
Precis hemkommen från ledigheten får man nått att bita i:)
Flanktransmissionen är inget större bekymmer i vanliga bostäder med normala ljudförhållanden.. Om nu inte grannarna slår i väggarna eller spelar mycket bas.... I båda fallen löser man det enkelt.. I slag fallet så pratar man med grannen...Spelas det bas så kliver du in hos grannen sliter bort vas reglaget samt loudness knappen om den finns.....

Såg nu att du ville skona grannarna:)

Ha ha du skall ha en hemmabio förstår jag....Du behöver inte oroa dej för flanktransmissionen om du tar hand om eventuella fortplantningar av ljudet direkt vid källan dvs högtalaren... Sköna gummikuddar funkar....

Ecophonen kommer mest ta hand om inre resonser och därav endel av ljudet till din granne... Det kan vara ide att göra helmholtzare av taket om du skall ha extremt mycket ljud... Kostar iofs en del tid och pengar..... Golvet kan du åtgärda om du vill men är inget måste i första läget... Om du nu inte skall ha en studio hemma....Detta kan åtgärdas efter väggarna är gjorda....

Dock skulle jag hellre satsa på ett fast gipstak än ett ecophone tak... Eller båda delarna.... Ett fastgipstak 70 mm från befintligt...sen pendla ned ett ecophonetak ovangför front högtalare fram till där man sitter nånstans...nu förutsatte jag hemma bio/studio....

Men gör väggarna det skadar inte... DOck skulle jag även göra mot hallen...

Att ha en större luftspalt styr konstruktionen lägsta frekvens. 45 eller 70 regel är valfritt dock är 70 regeln stabilare vid schaktväggsmopntage som detta är... 45 regeln är en aning fladdrig i längder över 2.5 m....
En grej till mot tak/golv och omslutande väggar använd riktig skena kallad Acoustic alternativt en billigare SKP den senare kräver bättre torrfogs förslutning...Så slut prise blir detsamma Acoustic skenan är en aning jiddrigare att jobba med dock....
 
Hej mr Z!

Stort tack för svaret, du tolkade behovet rätt, det är hembio som gäller :D.

Jag tror inte att ljudutbredningen vertikalt är något större problem, det är väggarna som känns som den svaga punkten, jag tänkte köra ecuphontak för att kunna fälla in projektor och duk och kablage, detta skulle dock även gå att göra med ett nedpendlat gipstak.
jag håller just nu på att foga alla möten golv/vägg/tak med latexfog. sedan blir det gips och stepisol. jag planerar att limma skenorna för väggarna med sättlim PL400 samt första laget mot reglarna (kommer givetvis även köra skruv i vanlig ordning)

verkar som du även är insatt i musikakustik, jag undrar om eccuphonetaket ger ett allt för döddämpat rum, det ska dock endast användas förflerkanal.

sedan blir det väl till att dela högtalare och sub vid 80Hz och stänga av subben om jag tittar senare på kvällen.

Tack än en gång
 
ecophonetak på 20 cm avstånd ger en maximal dämpning av frekvenser nånstans runt 400 hz. Nedåt i frekvensspektrat är det sämre och bättre ovanför.... Dock vill man åt de direkta diskant reflexerna. Då brukar just tak samt eventuella bord och golv vara det mest illa....

subben är ju den naturliga buller källan då ljud över 100 Hz är ett litet problem... Dina rumsmått ger grundresonanser i rummet på 126 hz, 66 hz och 93 hz. Enligt en enklare beräkning så sammanfaller dessa tre frekvenser vid runt 400 Hz. Nu är detta beräkningar. Det är hur det upplevs som räknas. Placeras högtalare å annat rätt så slipper du allvarliga problem.

Jag personligen anser att det är bättre att döda rummet rent rumsakustiskt. Du kan öppna upp det igen. Man byter ut fiberplattorna i ecophonetaket mot gipsplattor. Du kan sätta diffusorer på bakre väggen för att skapa ett LEDE rum. (LiveEndDeadEnd) Men väggarna kommer ju inte vara dämpade vad jag förstår så du lär inte få problem med dödheten i rummet.... Blir det däremot för mycket efterklang i rummet så åtgärdas detta mycket enkelt med att dämpa av första reflexen och eventuellt andra reflexen. Basen kan man fixa med "Tubetraps" osv....
 
Nu börjar det bli seriöst ;D

Såna här bak http://www.diffusor.com/Goldenhorn/golden.htm
och nått sånt här bak och nån smutt dämpning fram.

nja, jag tänkte ha det lite vardagsrumslikt ändå, kanske man kan tänka sig tubetraps i hörnen då sånna inte ser för tokiga ut om dom går från golv till tak.

trevligt att rumsresonanserna ligger så bra till för akustiktaket, jag för väl göra frekvenssvep och se vilka frekvenser som bråkar, jag antar att en tongenerator och decibelmätaren kan ge ett hum.

 
Jag vet inte om en lite statusrapport ligger i forumets intresse, men jag har 250 mm betong golv, och nu har jag rensat undergolvet från reglar och annat antikt femtitalsskit.
det visade sig att det låg partiellt ingjutna reglar i golvet med korsande reglar ovanpå. För att få ett underlag för 30mm stepisol och 2x 16mm golvspån går det åt 700 kg flytspackel!!!! (till 20kvadratmeter), och golvet är en arkeologisk fornlämning, får se om dom har lämnat kvar fler verktyg, jag tror 50-talet var en tid då inget spelade någon roll.

jag tror att 250mm betong följt av primer+20-25 mm flytspackel med 30 mm stepisol och 3x16mm golvspån ska kunna ha en viss ljudissolerande effekt.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.