Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är tidsplanen för att ta över den andra lägenheten? Jag skulle nog planera de två våningarna ihop, att bara öppna upp nedervåningen till en stor öppen planlösning utan att hantera ovanvåningen känns konstigt i min värld. Man kanske inte ensvill ha trappan där den är nu när man börjar skissa på helheten.

Och om man ändå ska göra så för att man inte vet när man har råd att ta över hela huset, vill man inte ha ett större badrum nere då?
Du har helt rätt, tidsperspektivet är viktigt. Vi tänker nog 2-3 år till den stora sammanslagningen. Vi tänker göra om allt när det kommer till planlösningen samtidigt men pga stambyten eventuellt badrummen redan nu vilket ställer till det med stora badrum. I bästa fall väntar vi med stambytet i huset och tar allt i en seans senare. Vi planerar bygga ut badrummet däruppe i vilket fall.
Någon som har erfarenhet av partiella stambyten?
 
Planlösningen på ovanvåningen är identisk som våning 1. Vi tänker bygga ut badrummet mot hallen, finns andra sätt? och ha tre sovrum (varav ett är kök just nu) och ett allrum= nuvarande vardagsrum. Vi behöver inte hallen i trapphuset på våning två, kanske öppna upp här... Blir onödigt mycket hall/korridor.
Trappan är gammal och fin och den behåller vi gärna på plats även om den begränsar planlösningsmöjligheter.
 
BirgitS
N Nilisa skrev:
Vi tänker bygga ut badrummet mot hallen, finns andra sätt?
Det går förstås att låta badrummet växa åt andra hållet, dvs. ta en bit av angränsande rum. Allt från att bara göra en nisch för en dusch till att flytta hela badrumsväggen.
 
Hemmakatten
Håller med Birgit om att ni vid en så stor ombyggnad troligtvis måste bygga ett badrum på nedervåningen som uppfyller tillgänglighetskraven. Ni behöver även bygglov för fönsterbyte till annan storlek och för altandörren. Hör med kommunen redan nu om deras krav.

För övrigt håller jag med Nötegårdsgubben om att det är vettigt att ta ett helhetsgrepp om hela huset.

Med tanke på de pengar ni tänker lägga ner, skulle jag absolut ta kontakt med en arkitekt.
 
  • Gilla
Nilisa
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Håller med Birgit om att ni vid en så stor ombyggnad troligtvis måste bygga ett badrum på nedervåningen som uppfyller tillgänglighetskraven. Ni behöver även bygglov för fönsterbyte till annan storlek och för altandörren. Hör med kommunen redan nu om deras krav.

För övrigt håller jag med Nötegårdsgubben om att det är vettigt att ta ett helhetsgrepp om hela huset.

Med tanke på de pengar ni tänker lägga ner, skulle jag absolut ta kontakt med en arkitekt.

Tack för input, vi ska ta ordentligt tag i detta när det närmar sig. Nu vill vi mest ha en plan för att få en struktur på arbetet. Bygglov för fönsterändring/fasadbyte är vi medvetna om.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Gammelnörden
N Nilisa skrev:
Vilket fint förslag! Skulle gärna ha altandörr ut från köket mot norr. Men det förstör ju kökstriangeln. Går det att lösa på något sätt?
Vilket är norr på ritningen? Varför just mot norr, går det kanske att göra en utgång på samma plats som nuvarande fönster?
Om det inte måste vara just stora dubbeldörrar ut så stör inte en enkeldörr kökstriangeln nämnvärt.
 
BirgitS
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Vilket är norr på ritningen?
Så här:
N Nilisa skrev:
Gatan i söder, entrén i öster, trädgård i norr.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Vilket är norr på ritningen? Varför just mot norr, går det kanske att göra en utgång på samma plats som nuvarande fönster?
Om det inte måste vara just stora dubbeldörrar ut så stör inte en enkeldörr kökstriangeln nämnvärt.
praktiskt är dörr där fönster är nu men det är ut mot långsidan av tomten kanske 2-3m till tomtgräns. Mot grannhuset som är likadant. Kan ju göra en altan/uteplats som går runt hörnet ev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.