T tompaah7503 skrev:
Överskatta inte rationaliteten av människors argument.
Anledningen kan, förutom rent tekniska skäl, varit fåfänga, känslor eller bondfångeri. Det är tre vanliga orsaker till ex.vis fullständigt onödiga fönsterbyten idag.
Förstår inte din kommentar, om du menar att våra fönsterbyten onödiga?
Otroligt onödig kommentar i så fall. Huset ligger vid ett kulturreservat och har ett kulturhistoriskt värde, och för oss är det viktigt att återskapa utseendet så gott det går utan för stora ingrepp.
 
L Linnea86 skrev:
Förstår inte din kommentar, om du menar att våra fönsterbyten onödiga?
Otroligt onödig kommentar i så fall. Huset ligger vid ett kulturreservat och har ett kulturhistoriskt värde, och för oss är det viktigt att återskapa utseendet så gott det går utan för stora ingrepp.
Min kommentar var ett svar på inlägg av @Johannes Carlsson som även mitt citat visar. Syftet var att nyansera skälen till tidigare okänsliga ingrepp och var på inget sätt en anledning att göra dig med bevarandeambitioner kitslig. Läs mitt inlägg igen så förstår du säkert.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
L Linnea86 skrev:
Förstår inte din kommentar, om du menar att våra fönsterbyten onödiga?
Otroligt onödig kommentar i så fall. Huset ligger vid ett kulturreservat och har ett kulturhistoriskt värde, och för oss är det viktigt att återskapa utseendet så gott det går utan för stora ingrepp.
Nu tror jag att det blev missförstånd här. Jag tolkar inlägget som att det inte nödvändigtvis är så att det var fel på er träfasad som gjorde att plåtfasaden kom dit utan att den dåvarande ägaren tyckte att det var fint/modernt/jätte bra etc med plåt. Precis som att många som äger ett hus med gamla fönster tror att de måste byta fönster för att fönsterförsäljarna skriver i sin reklam hur dåligt det är med 1+1 fönster etc.
Kontentan är, tolkar jag inlägget som, att det faktiskt inte måste vara fel på er original fasad. Ägaren kanske hade gått på en myt om plåtens förträfflighet.
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Min kommentar var ett svar på inlägg av @Johannes Carlsson som även mitt citat visar. Syftet var att nyansera skälen till tidigare okänsliga ingrepp och var på inget sätt en anledning att göra dig med bevarandeambitioner kitslig. Läs mitt inlägg igen så förstår du säkert.
Okej, då ber jag så mycket om ursäkt! Jag borde inte läsa här innan morgonkaffet åtgärdat mitt morgonhumör :cool:
Uppskattar din nyansering, och hoppas det var skäl till det tidigare ingreppet!
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Nu tror jag att det blev missförstånd här. Jag tolkar inlägget som att det inte nödvändigtvis är så att det var fel på er träfasad som gjorde att plåtfasaden kom dit utan att den dåvarande ägaren tyckte att det var fint/modernt/jätte bra etc med plåt. Precis som att många som äger ett hus med gamla fönster tror att de måste byta fönster för att fönsterförsäljarna skriver i sin reklam hur dåligt det är med 1+1 fönster etc.
Kontentan är, tolkar jag inlägget som, att det faktiskt inte måste vara fel på er original fasad. Ägaren kanske hade gått på en myt om plåtens förträfflighet.
Ja, det blev det :oops: min feltolkning!

Även om jag förstår att andra menar väl med sina förmaningar om fasadens skick uppskattar jag peppen från er :)
 
L Linnea86 skrev:
Ja, det blev det :oops: min feltolkning!

Även om jag förstår att andra menar väl med sina förmaningar om fasadens skick uppskattar jag peppen från er :)
:D
Jag tycker att det är spännande och härligt att ni ska ta bort plåten.
Att ha ett hus kan definitivt vara en hobby. Själv bor jag i ett tråkigt och fult hus som är byggt 2008 för att kompensera har jag köpt ett vackert trähus i skogen med original fönster med fasta spröjs, utan avlopp och utan tillägga isolering. Det ska vi byggnadsvårda på fritiden och sedan, när barnen flyttat hemifrån flytta till för gott. Med 1+1 fönster och allt annat i original. Naturligtvis får vi höra att vi är tokiga men vad gör väl det. Huset är vackert, skogen grön och tystnaden fantastisk. :D
Jag har bott i gamla hus förut både mina egna och släktens och det är bara att ta det lugnt och inte hetsa upp sig så går det bra.
Min mamma säger att det är karaktärsdanande att äga gamla hus. :love:
 
  • Gilla
  • Älska
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
:D
Jag tycker att det är spännande och härligt att ni ska ta bort plåten.
Att ha ett hus kan definitivt vara en hobby. Själv bor jag i ett tråkigt och fult hus som är byggt 2008 för att kompensera har jag köpt ett vackert trähus i skogen med original fönster med fasta spröjs, utan avlopp och utan tillägga isolering. Det ska vi byggnadsvårda på fritiden och sedan, när barnen flyttat hemifrån flytta till för gott. Med 1+1 fönster och allt annat i original. Naturligtvis får vi höra att vi är tokiga men vad gör väl det. Huset är vackert, skogen grön och tystnaden fantastisk. :D
Jag har bott i gamla hus förut både mina egna och släktens och det är bara att ta det lugnt och inte hetsa upp sig så går det bra.
Min mamma säger att det är karaktärsdanande att äga gamla hus. :love:
Tycker också det är jättespännande, även om jag förstår att det kommer bli mycket jobb :rofl:Älskar vårat gamla hus redan, med sina knarrande trappor och bevarade golv, dörrar och tak inomhus :love:
Låter som en underbart hus ni har, ordentlig skog saknas i närhet till vårat hus vilket är lite sorgset! Tycker också detaljer som fast spröjs etc. gör otroligt stor skillnad, så jag blir glad att höra att andra värdesätter det. Hoppas du kommer dela med dig av processen här på forumet, det är så inspirerande!
 
Tyckte jag läste om att plåten är spikad på reglar som sitter på gamla fasaden. Stämmer detta behöver ju inte spiken ut utan bara du får bort plåten. Är det då alu fasad kommer det gå utmärkt att slita bort plåten utan att spiken följer med. Sedan ska ju självklart reglarna bort och då är dete ju viktigare att inga spik från dessa sitter kvar på det som ska vara kvar.
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tyckte jag läste om att plåten är spikad på reglar som sitter på gamla fasaden. Stämmer detta behöver ju inte spiken ut utan bara du får bort plåten. Är det då alu fasad kommer det gå utmärkt att slita bort plåten utan att spiken följer med. Sedan ska ju självklart reglarna bort och då är dete ju viktigare att inga spik från dessa sitter kvar på det som ska vara kvar.
Det är vår och byggnadsvårdarens kvalificerade gissning, eftersom det är några centimeters distans mellan träfasaden och plåten och med tanke på hur spiken sitter. Tanken är att ta bort ett mindre stycke snart och se hur det ser ut under.
Om jag förstår dig rätt kan vi testa att dra bort bara själva plåten och låta spikarna sitta kvar i reglarna, värt att prova helt klart :)
 
Ett annat alternativ kan vara hålplunsh, och slå hål i plåten så spiken sitter kvar.
Det kan vara så att plåten bara bågnar om det är slött verktyg/hård plåt/mjukt trä under.
Men det kanske ger utrymme för kofoten.
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Fulkemisten
En bekant hade en ful plåtfasad. Den skulle bort var tanken. Sedan tvättades fasaden för troligtvis första gången på 40 år med tvål och skrubb. Nu har han en fin plåtfasad som absolut inte ska bort...

A - Jag vet att det kan finnas andra orsaker till att ta bort plåten, och det är helt ok, men den ÄR betytligt mer underhållsfri än t ex trä. Jag är själv purist i vissa avseenden och hade nog tänkt som ni, däremot blev nämnda fasad i princip som ny efter tvätt, jag hade tagit samma beslut som min bekant. Var och en får bestämma själv.

B - Min bekant har med svårighet letat upp plåtfasad på begagnatmarknaden för att ersätta en skadad bit eller två. Er fasad är vit och i en variant som är vanligt förekommande, får ni loss en del stora paneler enkelt utan att skada dem så kan ni nog få en slant på blocket.
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ett annat alternativ kan vara hålplunsh, och slå hål i plåten så spiken sitter kvar.
Det kan vara så att plåten bara bågnar om det är slött verktyg/hård plåt/mjukt trä under.
Men det kanske ger utrymme för kofoten.
Aha, intressant lösning :D det får definitivt spara som ett alternativ, tack!
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
En bekant hade en ful plåtfasad. Den skulle bort var tanken. Sedan tvättades fasaden för troligtvis första gången på 40 år med tvål och skrubb. Nu har han en fin plåtfasad som absolut inte ska bort...

A - Jag vet att det kan finnas andra orsaker till att ta bort plåten, och det är helt ok, men den ÄR betytligt mer underhållsfri än t ex trä. Jag är själv purist i vissa avseenden och hade nog tänkt som ni, däremot blev nämnda fasad i princip som ny efter tvätt, jag hade tagit samma beslut som min bekant. Var och en får bestämma själv.

B - Min bekant har med svårighet letat upp plåtfasad på begagnatmarknaden för att ersätta en skadad bit eller två. Er fasad är vit och i en variant som är vanligt förekommande, får ni loss en del stora paneler enkelt utan att skada dem så kan ni nog få en slant på blocket.
Tack för din input :) tycker det du säger är klokt! Vi är nog dock för mycket purister som du säger, och tycker dessutom att det är väldigt roligt att fixa med huset. Kanske kommer inte allt vara roligt, men ändå. Vi har mycket tid, inga barn, lugna jobb så vi har ork kvar och ekonomi att ta in hjälp vid behov :) huset är ett av fyra i byn som byggdes samma år och i samma stil, men som är det enda som avviker med sin fasad.

Bra tips med blocket, om inte för pengarnas skull så för att andra som trivs med sin plåtfasad kan underhålla den :)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L Linnea86 skrev:
Aha, intressant lösning :D det får definitivt spara som ett alternativ, tack!
Många gånger när man ska riva med finess och spikarna sitter satan så brukar jag ta en purr eller ett smalt dorn och driva genom spikskallen genom träet istället.
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Många gånger när man ska riva med finess och spikarna sitter satan så brukar jag ta en purr eller ett smalt dorn och driva genom spikskallen genom träet istället.
Aha, bra tips! Vi kommer definitivt behöva utöka våran verktygssamling, den är under all kritik än så länge :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.