Hej,

Har ett hus byggt -65 som jag börjat renovera och har några frågor om ångspärr och isolering.
Kallvinden på 12 meter är fuktigare i ena änden av huset där det finns en stor klädkammare som är öppen hela vägen ner till golvet (som på den första bilden där lampan lyser). Här behöver något göras.

Delvis renoverad vindsinteriör med exponerade träreglar, isolering och svart papp samt en lampa som lyser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggar och de sluttande taken är strippade som ni ser och tanken är nu att bygga på befintliga reglar och tilläggsisolera där det finns plats att göra detta (går tex inte vid fönstren).

Jag undrar dock vad det är för svart papp som är häftad ovanpå isoleringen. Är den tänkt att fungera som en ångspärr eller fyller den någon annan funktion? Den är ganska spröd, grövre på ena sidan och något blank på andra. Den verkar ha flera lager och är lite "glittrig" när man bryter den. Det svarta "grilltret" smular ner när man bryter den. På några ställen är den nästan borta och på andra finns den del hål.

Kan jag ersätta den svarta pappen med byggfolie för att få ett tätare hus? Om ja, skall jag sätta den nya plasten utanpå den nya reglarna och försöka täta mot det befintliga gipstaket? Eller skall jag sätta plasten där den svarta pappen är idag, täta mot en bit av den svarta pappen precis vid taket och lägga tilläggsisoleringen utanför byggfolien?

Gipsen i taket hade jag tänkt behålla då dessa är fina. Men det kanske är dumt? Är det bättre att ta ner takgipsen och lägga en helt ny ångspärr i hela rummet?

Kan även tillägga att jag kommer installera FTX då det är självdrag idag.


Lite fler bilder.

Renoveringsprojekt där ett sluttande tak med spröd, svart papp och isolering exponeras i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat hus med öppna reglar och en gammal, sliten svart ångspärr ovanpå isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh
Pontus
 
Jag tycker inte det ser ut som papp, jag tycker det ser ut som att det är ena sidan av isoleringen. Däremot har jag liknande isolering i mitt hus från 60-talet där man därtill lagt papp mellan glespanelen och gipsen. Den pappen sitter där som diffusionsspärr. Först och främst, jag är inte expert på fuktskydd men har en del idéer. När det gäller att börja plasta i gamla hus så kan det skapa problem. Å andra sidan kan det skapa problem när du nu tilläggsisolerar och då flyttar kondenseringspunkten i isoleringen. Jag skulle säga ingen plast om du inte kan sätta på hela. Någonstans känns det som att fukten vill komma ut, då blir det mer där det saknas det plast. Man måste fråga sig vad fukten kommer ifrån. Kök och badrum är ju naturliga liksom tvättstuga. Detta lär förbättras med FTX, särskilt om du då får ett litet undertryck, systemet bör efter installation injusteras. Hoppas att någon mer sakkunnig kommer med råd, jag följer tråden.
 
Det är inte ena sidan av isoleringen utan den är häftad efteråt mot alla ytterväggar och tak. Isoleringen i snedtaket och på kallvinden är mineralull.

På kallvinden ligger det tunnare isolering med vindskydd ovanpå blocken i bjälklaget.

På kortsidorna sitter det också sådan papp och bakom denna täta reglar med block av lin- eller träfiberisolering.

Vid fönsteröppningarna i snedtaken finns knappt någon isolering alls utan där sitter det sådan papp, råspont och gips. Gipsen är nu borttagen.

Med tanke på att det är mineralull i tak och snedtak så borde den svarta pappen vara tänkt som en en ångspärr och inte en broms? Och då borde man väl kunna bygga vidare på den med plast?

Samtidigt känns det lite lurigt om det nu inte är en helt tät spärr då fukten mot taket kommer öka om väggar och snedtak ångspärras.

Jag vill inte göra det enkelt utan rätt, så om de bästa lösningen är att ta bort gipsen i taken och sätta ny spärr runt hela så gör jag det.

Men det kanske inte är rätt heller eftersom det är svårt att få helt tätt överallt.
 
Kompletterar med två bilder.
Dom är från klädkammare på andra sidan av övriga bilder.

Det syns lite dåligt men pappen är för all del överlappande men helt öppen så jag kan sticka in handen och känna isoleringen mot vindskivorna.

här känns som en stor bov då det är ovanför här det är väldigt fuktigt.
Detta är ju pga varm luft antar jag.
Öppen överlappande papp i klädkammare som visar isolering och träkonstruktion, potentiell källa till fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad ventilationsrör på vinden med öppen papp som blottar isolering, potentiell fuktighetskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tankar på detta?
 
Vindpapp/förhydringspapp/tjärpapp. Finns olika namn på detta. Jag har väggarna fullt med detta i mitt hus från 58. Och ja, som jag förstod är det tänkt som ångspärr. Om man kan ersätta de med plast kan jag inte svara på. Det finns tydligen olika åsikter om .
 
Magnus E K
Om man inte vill ersätta med plast, vad finns det för produkt att köpa idag med motsvarande funktion som den gamla pappen? Detta kommer nog bli aktuellt i mitt hus när jag bygger om lite.
 
BigR
Gällande var ev ångspärr ska vara:
TS kan låta den gamla vara kvar under förutsättning att tilläggsisoleringen inte gör att den kommer mer än absolut max 1/3-del in i väggen. (Då får heller ingen ny sättas innanför.)
Annars ta bort all gammal fuktspärr och sätt ångspärr på samma ställe med samma förutsättningar som ovan, eller innanför gipsen. Det är valfritt och beror då på hur tjock den gamla isoleringen är liksom den nya. Det är inte dumt att ha spärren indragen så att elinstallationer, och ev spik och skruv, inte punkterar den.

Det går utmärkt att bara plasta där man kommer åt. Det gör inte att inomhusfukten väller ut i högre omfattning där plasten saknas. Fukttillskottet på vinden och snedtaket är helt linjär från inget till max, och varje m2 som är helt tät minskar totalen. Det väsentliga är att huset är lufttätt, inte att det är ångtätt. Fukttillskott genom diffusion är försumbart jämfört med konvektion av inomhusluft.

Principiellt ska inte klädgarderoben göra att det blir fuktigare än en tom/oanvänd kattvind. Den gamla fuktspärren sitter ju i snedtaket hela vägen ner till golvet. Däremot är de där rören som syns i bild starkt misstänkta. Antingen om det t ex är ventilationstrummor som mynnar under yttertaket/på kallvinden, eller för att fuktspärren inte är hel pga rören/genomföringen, eller för att det läcker genom yttertaket i rörgenomföringarna, eller för att fuktig luft som läcker upp på kallvinden drar mot den änden av huset pga normalt rådande vindriktning.
 
  • Gilla
Kbygg och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Gällande var ev ångspärr ska vara:
TS kan låta den gamla vara kvar under förutsättning att tilläggsisoleringen inte gör att den kommer mer än absolut max 1/3-del in i väggen. (Då får heller ingen ny sättas innanför.)
Annars ta bort all gammal fuktspärr och sätt ångspärr på samma ställe med samma förutsättningar som ovan, eller innanför gipsen. Det är valfritt och beror då på hur tjock den gamla isoleringen är liksom den nya. Det är inte dumt att ha spärren indragen så att elinstallationer, och ev spik och skruv, inte punkterar den.

Det går utmärkt att bara plasta där man kommer åt. Det gör inte att inomhusfukten väller ut i högre omfattning där plasten saknas. Fukttillskottet på vinden och snedtaket är helt linjär från inget till max, och varje m2 som är helt tät minskar totalen. Det väsentliga är att huset är lufttätt, inte att det är ångtätt. Fukttillskott genom diffusion är försumbart jämfört med konvektion av inomhusluft.

Principiellt ska inte klädgarderoben göra att det blir fuktigare än en tom/oanvänd kattvind. Den gamla fuktspärren sitter ju i snedtaket hela vägen ner till golvet. Däremot är de där rören som syns i bild starkt misstänkta. Antingen om det t ex är ventilationstrummor som mynnar under yttertaket/på kallvinden, eller för att fuktspärren inte är hel pga rören/genomföringen, eller för att det läcker genom yttertaket i rörgenomföringarna, eller för att fuktig luft som läcker upp på kallvinden drar mot den änden av huset pga normalt rådande vindriktning.
Hej
Du verkar ha koll på detta, vad tycker du om min fråga här?https://www.byggahus.se/forum/threads/angspaerr-angbroms-eller-skippa-allt.462273/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.