L Linnea86 skrev:
Tror de flesta fönstren är ganska mycket tidigare än plåten, som är från 80-talet ungefär. Så dom ligger förhoppningsvis i linje med den gamla fasaden :giggle:
Sen blir det helt klart en överraskning att se hur fasaden ser ut under :cool: i värsta fall får vi ju byta delar eller hela, men det har vi budget till. Oavsett så är sjunger plåten på sista versen och är missfärgad och ful, så bort ska den!
Så länge plåten inte är rostskadad är det bara ytskiktet som är missfärgat, och den går ju måla om den också. Den såg ju inte så illa ut på bilderna du visade. Det är dessutom väldigt underhållsfritt.

Jag förstår om du vill byta men kom ihåg att det finns många svarta hål där pengarna snabbt försvinner som husägare... kanske inte idag men det kommer ske!
 
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Så länge plåten inte är rostskadad är det bara ytskiktet som är missfärgat, och den går ju måla om den också. Den såg ju inte så illa ut på bilderna du visade. Det är dessutom väldigt underhållsfritt.

Jag förstår om du vill byta men kom ihåg att det finns många svarta hål där pengarna snabbt försvinner som husägare... kanske inte idag men det kommer ske!
Tack för varningen :D så är det ju definitivt! Men vi har tänkt igenom det väl och köpte huset för att vi vill ha något att fixa med och för att ”återställa det”.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Kan ju tillägga att vi har haft en erkänt duktig byggnadsvårdare på plats som trodde fasaden under skulle vara i gott skick utifrån hans erfarenhet och de delar av träfasaden man kan inspektera. Det är ju inga garantier såklart men iaf.
Dock glömde vi fråga honom hur man tar bort plåten och jag tänkte jag skulle kolla här eftersom det inte är en fråga särskilt relaterad till byggnadsvård utan mer av praktisk art :)
Men uppskattar alla andra tips man får på köpet, även om dom inte riktigt svarar på vår frågeställning :rofl:
 
Har plockat plåtfasaden på min kåk, är ett jäkla skitgöra.

Kan garantera att det inte är alunitar eller aluspik. Lär mest troligen vara samma spik jag hade.
Ankarspik, sitter fast hårdare än en vpk'are på en a-kasseblankett

Jag köpte en spikutdragare på jula för några hundringar. Funkade riktigt bra att dra ut dom med den, sen borrar man bort dom popnitarna som finns kring hörn och fönster.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 4 till
  • Laddar…
Det fanns en anledning till att plåten sattes upp. Antingen är trät i dåligt skick eller i behov av renovering typ skrapa/måla. Så var beredd på att behöva byta ut en del
 
L Lutte skrev:
Har plockat plåtfasaden på min kåk, är ett jäkla skitgöra.

Kan garantera att det inte är alunitar eller aluspik. Lär mest troligen vara samma spik jag hade.
Ankarspik, sitter fast hårdare än en vpk'are på en a-kasseblankett

Jag köpte en spikutdragare på jula för några hundringar. Funkade riktigt bra att dra ut dom med den, sen borrar man bort dom popnitarna som finns kring hörn och fönster.
:rofl:
Tack för målande beskrivning och bra tips!
Hur såg fasaden ut under din plåt om jag får fråga?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det fanns en anledning till att plåten sattes upp. Antingen är trät i dåligt skick eller i behov av renovering typ skrapa/måla. Så var beredd på att behöva byta ut en del
Jo, men det är vi beredda på, vilket jag redan skrivit flera gånger :p vi hoppas på det bästa men räknar med att det kommer vara kaos under med mycket att fixa.
Det hjälper dock inte till att svara på vår fråga, men tack ändå!
 
L Linnea86 skrev:
Jag har inget jättetränat öga men tycker fönstren ser ut att ligga ganska långt in jämfört med fasaden här?
Det lilla fönstret ser ju ut iallafall å sitta längre ut än det på övervåningen.
 
L Linnea86 skrev:
:rofl:
Tack för målande beskrivning och bra tips!
Hur såg fasaden ut under din plåt om jag får fråga?
Hade risig halvgrov puts under min plåt, men det visste jag redan. Nu sitter det liggande panel istället.

Var billigt att på 60-70talet bara smaska upp underhållsfri plåt eller plastfasad istället för att måla om eller byta panel.
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Hade risig halvgrov puts under min plåt, men det visste jag redan. Nu sitter det liggande panel istället.

Var billigt att på 60-70talet bara smaska upp underhållsfri plåt eller plastfasad istället för att måla om eller byta panel.
Ok, tack för svar :) det är vad jag hört också, att plåten ofta sattes upp på en fasad som behövde underhållas för att förbättra isoleringen och slippa måla.
 
I johan ivarsson skrev:
Det lilla fönstret ser ju ut iallafall å sitta längre ut än det på övervåningen.
Då får vi ju lösa det i så fall! Vi har ju inte tänkt göra allt själva utan där det behövs tar vi in hjälp. Inte mer med det.
Som jag dessutom skrivit i tråden ska vi ju byta de flesta fönstrens ändå, alternativt byta ytterbågarna på de äldre fönstren som är av väldigt god kvalité.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det fanns en anledning till att plåten sattes upp. Antingen är trät i dåligt skick eller i behov av renovering typ skrapa/måla. Så var beredd på att behöva byta ut en del
Överskatta inte rationaliteten av människors argument.
Anledningen kan, förutom rent tekniska skäl, varit fåfänga, känslor eller bondfångeri. Det är tre vanliga orsaker till ex.vis fullständigt onödiga fönsterbyten idag.
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 7 till
  • Laddar…
L Linnea86 skrev:
Om någon mot förmodan skulle vara nyfiken så ser vårat plåthus ut såhär :D nya fönster (jugend) ska på plats och den gamla fasaden fram!
Det kommer att bli jättebra!
Jag blir glad över att ni vill återställa fasaden. Att byggnadsvårda är ju inte bara för en själv utan även för kommande generationer.
Självklart ska plåten bort!

Ev kan ni pröva med spikutdragare men jag tror nog mer på liten kofot. Men oftast får man pröva sig fram. Både kofot och spikutdragare är ju hur som helst något man behöver när man har ett gammalt hus så det är ju inte en onödig investering om ni inte redan har dessa verktyg. Lycka till!
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det kommer att bli jättebra!
Jag blir glad över att ni vill återställa fasaden. Att byggnadsvårda är ju inte bara för en själv utan även för kommande generationer.
Självklart ska plåten bort!

Ev kan ni pröva med spikutdragare men jag tror nog mer på liten kofot. Men oftast får man pröva sig fram. Både kofot och spikutdragare är ju hur som helst något man behöver när man har ett gammalt hus så det är ju inte en onödig investering om ni inte redan har dessa verktyg. Lycka till!
Tack så mycket för ditt svar :D det är så vi känner med!
Borde dock förstått att mesta tiden i den här tråden skulle gå åt till att försvara vårat val att ta bort plåten på vårat egna hus :rofl: som vi ska bo i i resten av våra liv.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
L Linnea86 skrev:
Tack så mycket för ditt svar :D det är så vi känner med!
Borde dock förstått att mesta tiden i den här tråden skulle gå åt till att försvara vårat val att ta bort plåten på vårat egna hus :rofl: som vi ska bo i i resten av våra liv.
Fram för mer byggnadsvård!:love:
 
  • Gilla
  • Älska
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.