Skönt med varmt golv i badrummen och att slippa element men inte så att jag skulle byta från radiatorer till golvvärme.

I ett väl isolerat hus kan man lika gärna köra luftburen värme, golvet blir inte jättekallt ändå.

Jag har ett välisolerat hus och har inte igång värmen på alla slingor, högre framledning men ganska varmt och skönt i badrummet.
 
A Avemo skrev:
Jag hävdade att det under alla omständigheter går åt mer energi för att hålla samma temperatur. Det skriften säger är att man kan spara energi genom att sänka inomhustemperaturen. Jag ser ingen motsägelse mellan det och vad jag skrev.
Det du länkade till visar att i referenshuset behöver man hålla ungefär 20-21 grader inne och 150-300mm isolering för att golvvärme ska vara mer effektivt än radiatorvärme.
 
Redigerat:
T TroonDrive skrev:
Komforten är givetvis det bästa med golvvärmen enligt mig. Ett tips jag fick från Nibe var att öppna alla shuntar på fullt och sedan sänka panntempen så man fick önskad temp. i rummen. Om man vill ha lite kallare i sovrummet så stryper man just den shunten. En stor besparing är att kunna sänka panntempen. Just my 2 cents!
Har man panna vill man inte sänka temperaturen där. Harman värmepump köper jag tanken. Men vad är det du kallar shuntar?
Man har normalt sett inte särskilt många shuntar. Menar du injusteringsventiler så bör de vara injusterade efter slinglängd och värmebehov. Är alla slingor lika kan de vara öppna men inte annars. Man ställer inte temperaturen där.
 
D jonas_t skrev:
Det du länkade till visar att i referenshuset behöver man hålla ungefär 20-21 grader inne och 150-300mm isolering för att golvvärme ska vara mer effektivt än radiatorvärme.
Det stämmer om det är 22 grader i huset som värms med radiatorer. Och 20 - 21 grader är inte samma temperatur som 22 grader.
 
lopec
Mycket spännande tråd. Som boende i ett 2plans hus med direktverkande el + LLVP så är jag lite sugen på att riva bort elradiatorerna på nedervåningen och lägga golvvärme...när vi nu ändå funderat på att göra om golven i 75% av nedervåningen...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
Mycket spännande tråd. Som boende i ett 2plans hus med direktverkande el + LLVP så är jag lite sugen på att riva bort elradiatorerna på nedervåningen och lägga golvvärme...när vi nu ändå funderat på att göra om golven i 75% av nedervåningen...
Vad har du för grund på huset?
 
lopec
Hm. Läst runt lite nu. Gjuten platta. Kanske inte optimalt i de fallet?
 
Gjuten platta på mark? Det är riktigt dumt med golvvärme i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.