Och tar du bort värmen i ventaggregatet så måste du ersätta den med värme från nått annat håll för att inte få det kallare inne. Tex med större värmeavgivning från elementen.
 
M Villa Minkhe skrev:
Då kommer Panasonics T-cap Aquarea göra skillnad. Bergvärme är inte att tänka på med tanke på de 180m man behöver borra
Det är väl bergvärme som kommer att göra någon verkan. Finns ingen trollformel som kan förädla ”värme” ur luft som är -20 med bra verkningsgrad.
Priset du skrev tidigare verkar ju vara abnormt i överkant
 
  • Gilla
May och 1 till
  • Laddar…
130.000 per borrhål x2 plus en pump för ca 100.000 och installation och några extra radiatorer. Det var vad IVT och Nibe gav som förslag i alla fall.

Mestadelen av vintern pendlar tempen runt 0 till minus 10-15 gradC, djupdyker ett par ggr till minus 20-30 men det handlar bara om några dagar.

GoC GoC skrev:
Det är väl bergvärme som kommer att göra någon verkan. Finns ingen trollformel som kan förädla ”värme” ur luft som är -20 med bra verkningsgrad.
Priset du skrev tidigare verkar ju vara abnormt i överkant
 
Brukar den dra mycket när den är inkopplad ?

E elmont skrev:
Och tar du bort värmen i ventaggregatet så måste du ersätta den med värme från nått annat håll för att inte få det kallare inne. Tex med större värmeavgivning från elementen.
 
M Villa Minkhe skrev:
130.000 per borrhål
Mina två 90 m enegihål kostade efter rot 23 000:- 9 år sedan.

Med tre familjer om fri värme och el ingår så finns in incitament för att hålla ned förbrukning av ingendera. Jag antar att det finns en vvc till varmvatten som drar en del gamla fönster slukar en del. Det krävs en hel del mera info för att kunna spekulera i vad som drar iväg förbrukning än vad som du delat med dig. LLV-pumpar på auto sommaren ger ett behagligt innerklimat men kostar en hel del.
350 m2, fönster, väggar, tak, golv, pool, bastu, antal boende/lägenhet mm mm
El-undermätare på varje undercentral och Elpannan. Men först via elräkningen "Mina sidor" kan man ladda hem timförbrukning.
 
  • Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
Tack Kest !

K kest skrev:
Mina två 90 m enegihål kostade efter rot 23 000:- 9 år sedan.

Med tre familjer om fri värme och el ingår så finns in incitament för att hålla ned förbrukning av ingendera. Jag antar att det finns en vvc till varmvatten som drar en del gamla fönster slukar en del. Det krävs en hel del mera info för att kunna spekulera i vad som drar iväg förbrukning än vad som du delat med dig. LLV-pumpar på auto sommaren ger ett behagligt innerklimat men kostar en hel del.
350 m2, fönster, väggar, tak, golv, pool, bastu, antal boende/lägenhet mm mm
El-undermätare på varje undercentral och Elpannan. Men först via elräkningen "Mina sidor" kan man ladda hem timförbrukning.
 
  • Gilla
Lundqvist86
  • Laddar…
M Villa Minkhe skrev:
130.000 per borrhål x2 plus en pump för ca 100.000 och installation och några extra radiatorer. Det var vad IVT och Nibe gav som förslag i alla fall.

Mestadelen av vintern pendlar tempen runt 0 till minus 10-15 gradC, djupdyker ett par ggr till minus 20-30 men det handlar bara om några dagar.
Har du sådant stort behov att du behöver dubbla borrhål så lär ju en installation betala sig. luft-vatten pumpen kommer att få använda ganska mycket tillsats för att klara uppvärmningen.
intressant att läsa i broschyren där dom skryter om att VP inte tappar effekt vid -20 grader ute. Läser man det finstilta så avser det framledningstemperatur 35grader. Och vem fasen klarar sig med 35 grader på framledningen när det är -20 ute??? COP är 2,7 vid -7/35 för pumpen. Ser du på dom värdena så ser du hur fort pumpen tappar sin effektivitet, likt alla andra luft/vatten.
Bara en massa tramsig förvirrande marknadsföring.
Vill du ha en väl fungerande lösning som borde ha en snabb payback utifrån det stora energibehovet så är det enkom bergvärme som är något att ha.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 4 till
  • Laddar…
Tack för att du talar i klarspråk. Ska verkligen ta detta i beaktning när jag väljer lösning. Först ska jag dock få kontroll på det totala energibehovet i fastigheten

GoC GoC skrev:
Har du sådant stort behov att du behöver dubbla borrhål så lär ju en installation betala sig. luft-vatten pumpen kommer tro ju få använda ganska mycket tillsats för att klara uppvärmningen.
intressant i broschyren där dom skryter om att VP inte tappar effekt vid -20 grader ute. Läser man det finstilta så avser det framledningstemperatur 35grader. Och vem fasen klarar sig med 35 grader på framledningen när det är -20 ute???
Bara en massa tramsig förvirrande marknadsföring.
Vill du ha en väl fungerande lösning som borde ha en snabb payback utifrån det stora energibehovet så är det enkom bergvärme som är något att ha.
 
M Villa Minkhe skrev:
Tack för att du talar i klarspråk. Ska verkligen ta detta i beaktning när jag väljer lösning. Först ska jag dock få kontroll på det totala energibehovet i fastigheten
Det får du ju via elräkningen :)
Och du lär oavsett inte klara dig med en 12kW pump. Men en seriös VP installatör kan räkna ut behovet åt dig och komma med förslag på bra fungerande lösningar.
Du får väl kolla med Eklunds VVS i Mora, dom installerar Thermia, har en DUO10 som står och brummar nere i källaren :)
 
Har fått mycket bra intryck av Eklunds i Mora - Thomas är kanonbra.

Funkar pumpen från Thermia bra ?

GoC GoC skrev:
Det får du ju via elräkningen :)
Och du lär oavsett inte klara dig med en 12kW pump. Men en seriös VP installatör kan räkna ut behovet åt dig och komma med förslag på bra fungerande lösningar.
Du får väl kolla med Eklunds VVS i Mora, dom installerar Thermia, har en DUO10 som står och brummar nere i källaren :)
 
Villa Minkhe, tillskottsvärmen brukar vara på 1-2 kW MEN den är inte till hela tiden utan brukar "pulsa" efter behov.
OCH Thermia gör bra värmepumpar.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
M Villa Minkhe skrev:
Har fått mycket bra intryck av Eklunds i Mora - Thomas är kanonbra.

Funkar pumpen från Thermia bra ?
Jag har fått byta kompressor, på försäkringen, och cirkulationspumpen (satt en dålig Vilopump i den)
För övrigt så bara går den, jag har aldrig justerat något på den, ställde in kurva 39 och har en innegivare. Ganska problemfria maskiner enligt min Thermiasäljande kusin, min är en gammal DUO maskin, dvs delad med separat VV-beredare. Beredaren är från originalinstallationen 1994. Men VP är bytt för 15 år sedan. Så jag har inget att anmärka på om dess funktionalitet.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Min granne borrade bergvärme föra 2 veckor sedan. I större ort norr om Vänern. Han borrade 180 m. Med allt installerat och klart så var det strax under 150 kkr för hål OCH värmepanna. Hans tidigare förbrukning låg mellan 25-30 MWh per år. Tycker det ser ganska likt ut ditt där.
Så du borde kanske kolla med några fler företag än bara 1 om du vill få en mer korrekt prisbild av vad det kostar. Hade jag varit dig hade jag skaffat bergvärme omgående.
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
M Villa Minkhe skrev:
130.000 per borrhål x2 plus en pump för ca 100.000 och installation och några extra radiatorer. Det var vad IVT och Nibe gav som förslag i alla fall.

Mestadelen av vintern pendlar tempen runt 0 till minus 10-15 gradC, djupdyker ett par ggr till minus 20-30 men det handlar bara om några dagar.
Funderat på jordvärne? Om du har ytan kan det kanske vara ett alternativ som primär värmekälla hos er
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Vi har dessvärre inte ytan, vi har bebyggt merparten av tomten och det som står obebyggt är ytor som vi kör fordon på

LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
Funderat på jordvärne? Om du har ytan kan det kanske vara ett alternativ som primär värmekälla hos er
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.