Hej,

se bild!

någon som vet hur stort hålet behöver vara när jag ska såga ut för en ny ytterdörr till garaget?

Finns det någon standard, tex 15mm större än ytterdörrens mått eller liknande?

Tack för hjälpen,

//jesper
 
  • Garagevägg med markerat område i orange för planerad ytterdörr, cykel parkerad vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya dörrar håller modulmått så här du en 9x20 dörr så ta upp hålet 90x200 då karmen redan är mindre, sen gör det väl inget om du tar upp hålet någon cm till
 
nino nino skrev:
Nya dörrar håller modulmått så här du en 9x20 dörr så ta upp hålet 90x200 då karmen redan är mindre, sen gör det väl inget om du tar upp hålet någon cm till
Det beror på tillverkare. Köpte på byggmax, och dom angav på hemsidan att man skulle ha 1000x2100 öppningsmått. Helt omöjligt att få in någon drev då karmens yttermått var 1000x2100 prick.

Kolla tillverkarens hemsida om du köper en märkesdörr så du vet vilket karmyttermått dom har. Sen lägger du på 20-25mm på det så blir det bra.
 
  • Gilla
mugatu och 3 till
  • Laddar…
Standard hålmått är modulmått +10mm.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Tack för bra svar!

behöver jag ta bort ytterpanelen först, eller sågar man bara upp?

Givetvis behöver jag kika hur regelverket ser ut innan jag kapar dessa. Tänkte främst på panelen och hur man brukar göra i befintliga väggar?



I icho skrev:
Det beror på tillverkare. Köpte på byggmax, och dom angav på hemsidan att man skulle ha 1000x2100 öppningsmått. Helt omöjligt att få in någon drev då karmens yttermått var 1000x2100 prick.

Kolla tillverkarens hemsida om du köper en märkesdörr så du vet vilket karmyttermått dom har. Sen lägger du på 20-25mm på det så blir det bra.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Standard hålmått är modulmått +10mm.
I icho skrev:
Det beror på tillverkare. Köpte på byggmax, och dom angav på hemsidan att man skulle ha 1000x2100 öppningsmått. Helt omöjligt att få in någon drev då karmens yttermått var 1000x2100 prick.

Kolla tillverkarens hemsida om du köper en märkesdörr så du vet vilket karmyttermått dom har. Sen lägger du på 20-25mm på det så blir det bra.
 
Tänk även på att kolla takstolarna. Öppnar du under en stol måste du ha en balk i överkant dörrhål.
 
  • Gilla
runjes02
  • Laddar…
runjes02 runjes02 skrev:
Tack för bra svar!

behöver jag ta bort ytterpanelen först, eller sågar man bara upp?

Givetvis behöver jag kika hur regelverket ser ut innan jag kapar dessa. Tänkte främst på
panelen och hur man brukar göra i befintliga väggar?
Panelen är bara att kapa
runjes02 runjes02 skrev:
Tack för bra svar!

behöver jag ta bort ytterpanelen först, eller sågar man bara upp?

Givetvis behöver jag kika hur regelverket ser ut innan jag kapar dessa. Tänkte främst på panelen och hur man brukar göra i befintliga väggar?
Panelen är bara att kapa. Tänk på att det kan vara värt att se hur reglar i väggen och takstolar ligger innan du börjar såga. Om du kan anpassa dörrlåsets läge efter dessa så behöver du kanske inte växla av något utan bara fälla in en regel för att fästa dörren i väggen.
 
Exakt, jag ska försöka använda befintliga reglar så mycket det går. Kommer säkert behöva sätta dit någon extra när jag göra ramen såklart. Men i övrigt ska jag försöka undvika ingrepp i befintlig konstruktion.

Tack
 
Fasad av en byggnad med ett föreslaget dörrkarmdiagram markerat i rött och svart mot väggen och taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man brukar göra något liknande detta.
Med reglar på sidorna och en stående regel tvärs över som fälls in i reglarna som kan bära tyngden för takregeln.
Men det beror på vad det är för konstruktion idag samt om dörröppningen blir under takregel.
 
Helt underbart med människor som anstränger sig lite extra. Det finns hopp om ett

Har sett samma konstruktion på diverse videos på nätet. Det lär ju bli något likadant. Bild kommer när det är klart
Tack
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Standard hålmått är modulmått +10mm.
10 på vardera sida...
 
  • Gilla
runjes02
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
10 på vardera sida...
Nej 10mm totalt. Låt oss säga att du har modulmått 10x21, då ska hålmåttet vara 1010x2110mm. Sen kan höjden behövas justeras om man ska ha ett tjockt golv eller dylikt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Du är grym, tack för bra svar!
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Modulmått är hålets mått.

Då är det 5mm drevmån i bästa fall på bägge sidor. antagligen mindre. Lutar sen regeln lite så lär du knappt få i något drev alls bitvis.
 
  • Gilla
runjes02
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.