Svartvit ritning av ett hus med 1945 års planlösning inklusive källare och förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit ritning av ett hus med 1945 års planlösning inklusive källare och förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett hus med planlösning för en våning, inklusive rum, kök, bad och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning över tvåvåningshus med betecknade rum och renoveringsplaner: borttagning av väggar, golvytor, inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag och min man har köpt ett tvåvåningshus med källare från 1945. Idag inrett som tvåfamiljshus med två lägenheter á 92kvm. Planlösningen är original. Vinden är inredd men liten.

Vi tänker initialt bo i en lägenhet och hyra ut den andre tills våra barn är lite större (två barn 1 och 3 år) då vi ska göra om huset till enfamiljshus. Men i nuläget behövs nya stammar och dränering av källare samt rivning av ytskikt i källaren, dessutom är badrummen från 1945 så behöver bytas inom rimlig tid. Vi behöver därför planera redan nu för att senare kunna göra om planlösningen i framtiden ex flytta kök etc.

Vi kommer inte bo i huset vid stambytet utan planerar inflytt först senare.

Gatan i söder, entrén i öster, trädgård i norr.

Vi vill gärna ha alla era tips om hur vi ska tänka avseende planlösningen. Vi önskar öppnare planlösning för att få in mer ljus i detta ganska mörka hus med många mindre rum. Vi tänkte oss att vi flyttar köket och att man går från kök till matsal till vardagsrum genom öppningar i väggarna med/utan dörrar. Därutöver ska finnas badrum och ett extrarum/kontor/framtida sovrum samt hall med förvaring. Billigast och enklast är att behålla badrummen där de är men vi är öppna för förslag. De är ganska små i nuläget.

Då fönsterna ska bytas på sikt tänker vi altandörrar från köket ut i trädgården. Vi älskar genomgående ljus så vi planerar för ett fönster i vardagsrummet i väggen som vetter mot öst. Vi tänker även öppna upp den södra väggen i trapphuset för att få bort trapphuskänslan vilket inte är ändrat på planlösningen.

Hur kan man lösa hallförvaring? Hur öppna upp den inre hallen för att få luftigare ljusare känsla som ändå är funktionell och genom ytskikt bevara 40-talskänslan. Sovrum planeras på ovanvåningen samt ev allrum, planlösningen där behöver inte ändras bortsett från att köket ska bort. Jag skulle gärna ha ett hörnskafferi i köket. Groventre, tvättstuga och förvaring planeras i källaren.

Undrar dessutom om vi behöver byta båda badrummen direkt om vi ska byta stammarna in i huset och i källaren? Eller om vi kan göra det i etapper, fördelar/nackdelar?
Svartvit ritning av ett hus med 1945 års planlösning inklusive källare och förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett hus med planlösning för en våning, inklusive rum, kök, bad och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning över tvåvåningshus med betecknade rum och renoveringsplaner: borttagning av väggar, golvytor, inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!

Linn
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Med barn bör man kunna stänga/låsa om kontoret för annars blir det lätt väldigt tjatigt om att de inte får vara där inne för att de rör omkring i papper, gör något tokigt med datorn etc.

Ni behöver ta reda på hur huset är konstruerat, vilka väggar som är bärande, behövs för stabiliseringen, var ventilationsrör går etc. Bestämma hur uppvärmning och ventilation ska lösas framöver eftersom dagens självdrag fungerar dåligt när inte murstocken är varm.

Om det är en så stor ändring av planlösningen att kommunen tycker att det behövs bygglov eller bygganmälan kan kommunen ställa krav på att badrum och kök är tillgänglighetsanpassade, dvs. du behöver läsa in dig på vad det innebär.

Du skriver om en väldigt stor TV, men det är ofta svårt att möblera en soffgrupp med stor TV mittemot om man tar bort många väggar. Jag kan inte se hur man får till det på ett bra sätt i ditt planlösningsförslag.

Öppen planlösning har sina fördelar men också sina nackdelar, särskilt med barn i huset kan det vara trevligt att kunna stänga köksdörren medan man lagar mat så man slipper höra samma barnsång gång på gång i en halvtimme.
 
Tack för ditt svar! Ser att min man skrivit om en jättestor TV, detta är inte prioriterat ;)
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
BirgitS
Hehe :) nåja, oavsett storlek på teve så är det bra att kolla över att det går att möblera på ett bra sätt.

Sen tycker jag att man ska vara lite försiktig med att bestämma stora förändringar innan man ens har flyttat in. När man väl har bott på ett nytt ställe i några månader kanske man upptäcker att det faktiskt finns andra nackdelar med huset än det man tänker på innan (och fördelar som man riskerar att förlora).
 
Håller helt med om att man ska bo in sig och känna på planlösningen och rummens storlek. Dilemmat uppstår när vi ska nu behöver planera stambyten direkt och då möjliggöra för framtida planlösningsändring.

Ritningen är en snabb skiss, tänker också att jag vill ha mer avskiljt mellan kök och matsal och vi tänker prata med byggare/konstruktör innan vi river väggar.
 
BirgitS
Att ni ska planera in var kök och badrum ska vara håller jag med om, men kanske inte så mycket om exakt vilka väggar som ska rivas.
 
Gammelnörden
Jag hade gjort så här;
Svartvit bild av ritning för husplan med betecknade rum som vardagsrum, kök, och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Varför ska du byta avloppsstammarna pronto? Är de redan trasiga eller antar du att de måste bytas? Annars är det nog klokt, som någon annan redan påtalat, att bo in dig och avvakta och se vad som är en lämplig prioritetsordning. Bor i ett liknande hus med två lägenheter som vi disponerar som enfamiljshus. När vi flyttade hit 97 var jag helt säker på att jag snarast skulle byta stammar, renovera badrummet från 1951 och måla fasaden. Inget av detta har hänt! Istället har jag bytt de flesta ytskikt, uppdaterat uppvärmningssystemet och byggt en stor altan. Mycket roligare och huset fungerar som det ska. Nog inser jag att badrummet och möjligen stammarna är tickande bomber men det tar jag när det kommer.
En parameter att ha med är möjligen husets belägenhet. Med rätt läge kan ju alla renoveringar/modifieringar räknas hem. Så är det inte med mitt hus.....
 
Fadai
N Nilisa skrev:
Tack för ditt svar! Ser att min man skrivit om en jättestor TV, detta är inte prioriterat ;)
Klokt. Jätte-tv är säkert toppen om man har ett vardagsrum på 60-70 m2, minst. I normala rum blir det löjligt. Ta med maken till närmsta elektronikvaruhus, låna en stol och tvinga honom att sitta framför deras största TV i några timmar. Han kommer garanterat att ändra sig.
 
  • Gilla
Nilisa
  • Laddar…
Vanlig TV idag är 65" liten är allt under 55" och stor TV över 85"

Mini <27
Liten 27-55
Mellan 55-75
Stor >75

Tänk på att tv även kan placeras mitt i ett rum om man gör det till en möbel eller på stativ
 
  • Gilla
Nilisa
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag hade gjort så här;
[bild]
Vilket fint förslag! Skulle gärna ha altandörr ut från köket mot norr. Men det förstör ju kökstriangeln. Går det att lösa på något sätt?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vanlig TV idag är 65" liten är allt under 55" och stor TV över 85"

Mini <27
Liten 27-55
Mellan 55-75
Stor >75

Tänk på att tv även kan placeras mitt i ett rum om man gör det till en möbel eller på stativ
TV? Är inte det väldigt förra årtusendet?
Skämt å sidor men jag undrar om inte den typen av fast skärm är på väg bort. Mina tonåringar tittar aldrig på tv. Vi har faktiskt gjort oss av med abonnemang och kan bara spela spel och se på dvd på vår tv (vars mått inte ens finns med i din lista, den är uppenbarligen minimal ;)) . I andra huset har vi ingen tv. Alla tittar ju på sina egna skärmar ändå. Att möblera för tv:n känns förlegat.
 
Vad är tidsplanen för att ta över den andra lägenheten? Jag skulle nog planera de två våningarna ihop, att bara öppna upp nedervåningen till en stor öppen planlösning utan att hantera ovanvåningen känns konstigt i min värld. Man kanske inte ensvill ha trappan där den är nu när man börjar skissa på helheten.

Och om man ändå ska göra så för att man inte vet när man har råd att ta över hela huset, vill man inte ha ett större badrum nere då?
 
Det verkar som att det går åt båda håll. En stor skärm för de som vill titta tillsammans. Och en liten för de som vill titta avskilt. Jag föredrar en stor skärm när jag är ensam också, det är mer avslappnande men såklart inte lika portabelt.

Linjär TV vs streaming är ju bara innehållet.

Eller varför ens ha ett vardagsrum? Man kan ju träffa vänner via videosamtal ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det verkar som att det går åt båda håll. En stor skärm för de som vill titta tillsammans. Och en liten för de som vill titta avskilt. Jag föredrar en stor skärm när jag är ensam också, det är mer avslappnande men såklart inte lika portabelt.

Linjär TV vs streaming är ju bara innehållet.

Eller varför ens ha ett vardagsrum? Man kan ju träffa vänner via videosamtal ;)
Haha, det sista gör mina barn ofta. De har vänner i hela världen.
Vad gäller skärmar ska de inte synas tycker jag. Plockas fram när de behövs och i övrigt inte finnas. Men jag vet att många tycker annorlunda. Dock tror jag att yngre generationer kommer att bli mindre bundna till stor skärm på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.