J jlunse skrev:
I området är det en stor blandning av hustyper och tak. Stor variation av tillbyggnader och olika taktyper. Många av husen är byggda mellan 20 och 50-talet och idag är dem för höga. Enligt ändringar i detaljplanen (1994) så har tillåtna byggnadshöjder minskats, vilket gör det knepigare att bygga en tillbyggnad i två våningsplan, speciellt om man har en hög källargrund (1.5 m) som vi har. Men nu kanske jag hittat en lösning med mansardtak och byggnadshöjd på 6 m som kan fungera. Jag hoppas iallafall det.

Nu har jag ändrat i skissen så att det gamla och nya taket möts på samma höjd (8480 mm).
En variant som jag använt några gånger är att höja marken vid huset, då blir byggnadshöjden lägre (på pappret). Om det inte blir för konstigt så kan höja marknivåerna runt huset vid tillbyggnaden. Det blir också "bra" att använda massorna som blir över då ni gräver för grunden till återfyllnaden, slipper transporter.

Sedan kan ni höja marknivåerna innan ni söker bygglov. Det är inte reglerat i lag hur mycket, men till exempel Göteborg tillåter 60 cm utan marklov.

Finns intressanta sätt att ordna med höjder (inom vissa gränser) för att få som man vill.
 
  • Gilla
Semiproffset och 3 till
  • Laddar…
Att tillfälligt höja marknivån inför en slutbesiktning.
Man får dessutom ändra marknivån en halv meter utan bygglov.
Så kan man fylla upp med ris och grenar så sjunker det med tiden...
 
  • Gilla
jlunse
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Att tillfälligt höja marknivån inför en slutbesiktning.
Man får dessutom ändra marknivån en halv meter utan bygglov.
Så kan man fylla upp med ris och grenar så sjunker det med tiden...
Inte för att uppmuntra till något, men frigolitblock som täckts med grus/matjord isolerar suterrängvåningen och grunden jättebra. Och behöver man göra något är dom jättelätt att ta bort.

Har en kompis som har gjort så....
 
  • Gilla
jlunse
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hela taket måste vara innanför din triangel, så första bilden i första inlägget blir fel, taket hamnar utanför.

Bilden i ditt senaste inlägg bör vara okej.
Nu jag haft nytt möte med bygglovshandläggande arkitekt och kan jag bekräfta att du har rätt. Hela taket måste vara innanför 45-graders triangel.

Bygglovet blir nu godkänt med mansardtak eftersom jag lyckades få hela taket innanför triangel och att det nu uppfyller dem båda kraven på 6 m byggnadshöjd och högsta höjd på 8.5 m.

Jag hade också fått bygglov med sadeltaket som jag visar i första inlägget eftersom det också hamnar innanför triangel, men det uppfyller inte våra egna funktionella krav på praktiskt bostadsutrymme. Det blir så lite utrymme kvar. Då hade det inte varit meningsfyllt att bygga två våningar. Med mansardtak så löser vi både våra egna krav på bostadsutrymme och kommunens ändrade höjdkrav. Den tidigare byggnadshöjden som vi fick från kommunens nybyggnadskarta var 7.5 m, men den visade sig vara fel. I ett tillägg i planbestämmelser från 1994 så hade den ändrats till 6 m. Det hade vi missat. Det gäller att läsa planbestämmelser mycket noggrant. :D

Hursomhelst nu har vi en godkänd lösning.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Kul! Lycka till!
Jag valde mansardtak lite av samma orsak.
 
  • Gilla
jlunse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.