Hej!

Vi är utbyggartagen och ska bygga till huset men helst inte just nu. Däremot ska vi ha en altan där vi ska ha vår tillbyggnad längre fram, därför skulle vi vilja sätta rätt fundament från början som först altan kan vila på och sedan ta bort trallen för att bygga till huset.

Varför? Jo för att pengarna inte räcker just nu ;)

Vi har ett hus från 1944 med källargrund och vill helst fortsätta huset med just källare.

Min fråga: När jag ska bygga källare har jag förstått att det gjuts en platta samt muras väggar. Måste jag gjuta plattan på en gång eller kan jag endast mura källarväggarna och fortsätta källarprojektet längre fram? Allt för att inte behöva investera för mycket på en gång.. Min tanke är då att tillsvidare ha altan vilande på dessa källarväggar som vi sedan ska bygga ut huset på.

Tusen tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Emma841
  • Laddar…
Rickard.
Går går det säkert men det låter som en genomdålig idé som bara kostar pengar för ingenting användbart och kommer i slutändan bli mycket dyrare och jobbigare. Bygg en enkel altan och spara pengarna i en fond tills ni har råd att göra hela utbyggnaden blir mitt råd.
 
Redigerat:
Gör rätt från början! Krånglar man till det för mycket brukar det i allmänhet kosta mer i slutändan.
Bygg källaren med gjutet golv och väggar först. Sätt därefter altanen på den. Har ni inte råd så höj huslånet eller vänta. Kasta inte pengar i sjön.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Går går det säkert men det låter som en genomdålig idé som bara kostar pengar för ingenting användbart och kommer i slutändan bli mycket dyrare och jobbigare. Bygg en enkel altan och spara pengarna i en fond tills ni har råd att göra hela utbyggnaden blir mitt råd.

Tack för svar. Bra poäng. Dock är även dränering i görningen och den ska ju också ligga runt källare så blir nog att gjuta plattan också..
 
ricebridge ricebridge skrev:
Gör rätt från början! Krånglar man till det för mycket brukar det i allmänhet kosta mer i slutändan.
Bygg källaren med gjutet golv och väggar först. Sätt därefter altanen på den. Har ni inte råd så höj huslånet eller vänta. Kasta inte pengar i sjön.
Ok. Tack för svar. Minimalt man behöver göra är alltså att gjuta plattan, mura väggarna och sedan fästa ett bjälklag ovanpå det?
 
Rickard.
Du måste också bygga ett tätt tak över källaren. Ställer frågan ut då jag inte vet, hur bra klarar sig en murad vägg kall under mark? Jag hade varit lite orolig för frostsprängning.
 
S
Bygglov?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Du måste också bygga ett tätt tak över källaren. Ställer frågan ut då jag inte vet, hur bra klarar sig en murad vägg kall under mark? Jag hade varit lite orolig för frostsprängning.
Bra poäng. Frostsprängning vet ja inte vad det är :S
 
Rickard.
"Vintern och häftiga temperaturväxlingar på hösten och våren ställer till med alla möjliga problem för husägare. Ett av de vanligare och större problemen med hus eller delar av hus som är tillverkade av sten och puts är frostsprängning. Det är ett naturfenomen som får sten att vittra sönder och som ger sprickor och sättningar i en husfasad.

Risken för frostsprängning uppkommer när vatten tränger in i sprickor och håligheter i fasaden eller grunden. När detta vatten sedan fryser till, expanderar vattnet. Det gör att sprickorna blir större och större. Fenomenet är vanligt på husfasader av puts, i stentrappor, balkongfundament och på husgrunder. Särskilt husgrunder av sten med puts emellan är utsatta för frostsprängning."

Snott från allvetande Google.
 
Hur är orginalkällaren utförd?
Är det verkligen gjuten platta under källarväggarna? Tvivlar på det... I princip Inga före 60-talet hade det.

När jag jag byggde ut mitt hus från 1946 så gjöt jag bara armerade sulor och murade med leca på de.
Gjöt sulor med frosttålig betong, mycket lite dyrare än std.

Fyllde på med singel på golven och tänker göra ordning där nere någon gång i framtiden, när pengarna och orken finns.
Det ovanför är i princip klart, lägger som bäst spontade grangolv just nu.

Givetvis är det dränerat, ingen fukt som tränger upp i mina väggar!
Har man problem med fukt redan innan man har återfyllt så lär man ha tio gånger mer problem efteråt...
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur är orginalkällaren utförd?
Är det verkligen gjuten platta under källarväggarna? Tvivlar på det... I princip Inga före 60-talet hade det.

När jag jag byggde ut mitt hus från 1946 så gjöt jag bara armerade sulor och murade med leca på de.
Gjöt sulor med frosttålig betong, mycket lite dyrare än std.

Fyllde på med singel på golven och tänker göra ordning där nere någon gång i framtiden, när pengarna och orken finns.
Det ovanför är i princip klart, lägger som bäst spontade grangolv just nu.

Givetvis är det dränerat, ingen fukt som tränger upp i mina väggar!
Har man problem med fukt redan innan man har återfyllt så lär man ha tio gånger mer problem efteråt...

Intressant! Lite så tänker jag med. Nej precis det är murar på sula och eftergjutet. Har även tänkt gräva ur detta då det är kallt o fuktigt så man får in golvvärme o isolering i det gamla, kanske samtidigt som man fortsätter från för du är med singlet... många idéer :)
 
Ska du absolut ha normal rumstemperatur och "bo" där nere så skulle jag definitivt överväga platta med isolering under.
Men sedan har vi ju grundprincipen att en utbyggnad bör ha samma grundläggning som det man bygger ut ifrån.

Själv har jag bara pannrum, förråd, verkstad och tvättstuga där nere och ingen egentlig uppvärmning.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ska du absolut ha normal rumstemperatur och "bo" där nere så skulle jag definitivt överväga platta med isolering under.
Men sedan har vi ju grundprincipen att en utbyggnad bör ha samma grundläggning som det man bygger ut ifrån.

Själv har jag bara pannrum, förråd, verkstad och tvättstuga där nere och ingen egentlig uppvärmning.
tack för tips. Nu har vi bestämt oss för att gå vidare. Ritningar och konstruktion beställd så bygglov kan sökas. En grej jag kom på, huset står ca 2,5m från vägen vilket innebär att även tillbyggnad kommer göra det, får jag problem med byggkontoret då tro?

sen denna fråga om platta eller inte.. vad blir den stora skillnaden mot källarvägg på sula och sedan lägga grus, isolering och gjuta? Kanske en riktig idiotfråga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.