Jämna till garagets golvyta
Jag har i några år nu planerat för att jämna till golvet i mitt garage för att slippa vatten som rinner ut mot väggar eller blir kvar då det inte är något fall alls mot brunnen. Det blir med all sannolikhet en uppgjutning av golvet, men jag har fortfarande inte bestämt mig för detaljerna.

Jag vill försöka få till bästa möjliga resultat med minsta möjliga kostnad. 10.000Kr är inget problem men 40.000kr är allt för dyrt.

Nedan följer några av mina frågor.

Min tänkta arbetsplan är
En bil är ca 5m lång, så för att få ett fall på ca 1cm per meter så bör högsta höjden gjutas till 5cm. Detta skulle i så fall ge en höjd av 0cm vid golvbrunnen. Alternativt får man gjuta ytterligare något högre.

Översiktsplan av ett garage, gråa ytor visar plana områden och gul yta markerar fall mot golvbrunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Först gjuta upp de ytor som ska vara plana och utan fall i garaget. De är representerade med grått i bilden nedan. Tre av väggarna börjar med lekablock nere vid golvet. En vägg är gips. Mängden betong blir vid 4/5/6cm höjd ca 0,9/1,2/1,35m2.
? Förarbete? (Golvet är rent från oljespill men slitet (kornigt))
? Ska jag använda armeringsnät/armeringsjärn eller färdigarmerad betong?
? Ska jag blanda själv eller beställa en betongbil?
? Vilken höjd bör jag välja?
? Hur gör jag för att skydda gipsväggens nedre del?

  • Den gula ytan i bilden är där jag vill få till ett fall mot golvbrunnen. Principen blir att lägga några träbitar för att få till rätt lutning. Men den delen är jag rätt osäker på. I den tunnare delen blir det svårt med eventuella armeringsnät.
    Mängden betong/flytspackel blir vid 4/5/6cm höjd ca 0,5/0,63/0,75m2.
? Ska jag använda armeringsnät/armeringsjärn eller färdigarmerad betong?
? Betong eller flytspackel
? Ska jag blanda själv eller beställa en betongbil?
? Bör jag försöka mig på detta själv eller ta in någon hantverkare?
? Måste golvbrunnen lyftas?

  • Funderar på att lägga klinkers eller måla med 2-komponents färg för att skydda ytan.
? Klinkers höjer golvytan ytterligare. Är det en nackdel?

Hälsningar
Jan Gustavsson
 
Jag hade tvättat golvet med typ diskmedel. Sedan låtit torka några dagar. Sedan primer och sen flytspackel som jag blandar själv. Är det punkter som ligger onödigt högt skulle jag ha slipat dom för att minimera spackelåtgången. Sen är 1cm/ meter kanske lite lyxigt duger nog med några mm fall per meter.
 
Nu vet inte jag hur du tänker med ditt garage och om det ska göras om "på riktigt" i sinom tid, men som du beskriver så är flytspackel att föredra i detta fall.
Det går det att lägga tunt på ett helt annat sätt än betong, även om det blir lite dyrare.

De flesta flytspackel är ej ämnade att nyttja som ytskikt, så man får se till att man hittar rätt sort.
Om du inte pysslat med flytspackling eller ens gjutning innan, så är detta ingenting att rekommendera att göra själv.

Edit: Något jag tänkte innan men glömde och såg att inlägget över hanterade var lutningen på fallet du tänkt dig. Det låter onödigt mycket, gör det så lite som möjligt så slipper du bygga upp resten av garaget.
 
Tackar, redan två svar.
Golvet är inte speciellt ojämnt. Det är osynliga fördjupningar på några ställen. Med vatten så ser man var det är och det kan röra sig om några mm.

Vad för fall bör man ha. "Några mm" är det 2 eller 5 per meter?

Jag har gjutit plan platta till ett annat garage. Visserligen gjorde jag bara förarbetet och sedan kom betongbilen. Lutning i en liten toalett på 3x3 meter lyckades jag med också. Men går jag på flytspackel så får jag nog ta in experthjälp.
 
Om du lägger 20mm på dom plana ytorna och sedan fall mot golvbrunn 20mm till typ 5mm. Mer är såklart bättre men spackel är ju så tråkigt dyrt.
 
Ok. 20mm (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.