Tidigare ägaren "bytte" fasaden på huset. Dock sitter den gamla fasaden kvar under, kapad ca 20 cm upp från marken.
Detta skapar fina hålor och springor runt hela grunden.

Vad är smartast för att slippa få in möss den vägen? Nät? Fogskum? Sätta träbitar? Är ingen byggare, men antar att det behövs någon slags luftning mellan fasaderna för att undvika mögel.

Har fångat 13 möss på 2 veckor, vill helst inte ha gift pga egna djur, känns bättre att jobba proaktivt.
Handritad skiss som visar kapad gammal fasad under ny fasad med hål nära marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pinsamt hur dålig jag är på att googla ibland..
Tack för hjälpen!
 
Ta inte ett med för glest , det behövs bara som en springa/hål som ett lillfingersnagel så kommer dom in, får dom in så öronen går dom förbi, och så är det fritt fram in i huset
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
4mm är det minsta hål en mus kan tränga igenom, vad jag har hört. Sen finns det nog 17 möss som kan knö sig in genom ännu mindre hål om de är på det humöret.

Fogskum tror jag inte på; det gnager de sig igenom. Kan också bli problem eftersom man då sätter igen ventilationen bakom fasadpanelen så att fukt samlas där.

Av samma skäl går min första impuls att sätta plåtar bort, även om det är något man gärna tar till i andra sammanhang. Finmaskiga musnät av ståltråd är nog det bästa.
 
  • Gilla
Snettärocksårakt
  • Laddar…
Till mitt garage så bockade plåtslagaren till 25 mm plåt med hål som fästes innan läckten som gick emot panelen. Inga täcken på möss på 1.5 år.
 
  • Gilla
Snettärocksårakt och 1 till
  • Laddar…
F Falle86 skrev:
Till mitt garage så bockade plåtslagaren till 25 mm plåt med hål som fästes innan läckten som gick emot panelen. Inga täcken på möss på 1.5 år.
Underbart, precis vad jag helst hade velat ha! Hålen räckte alltså för att hålla både möss och fukt borta?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Underbart, precis vad jag helst hade velat ha! Hålen räckte alltså för att hålla både möss och fukt borta?
Ja det är många hål i plåten så det har inte varit någon problem vad jag har märkt. Tory i garaget och luktar inget konstigt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Bilder!!
 
ricebridge ricebridge skrev:
Bilder!!
Ser ut som på bilden nedan. Sedan kapade och bockade plåtslagaren det till mig. Efter det skickades det upp innan läckten.
 
  • Närbild på en perforerad metallplatta med runda hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.