Hej

Har fått en bra begagnat handdukstork och vill montera den i badrummet, platsen jag vill montera den är ca 160 cm från duschblandare och idag saknar jag uttag till handdukstork.
Det saknas stickpropp på elpatronen och kabel måste nog monteras med fast installation. Idag har jag eluttag på andra sidan av vägen (vid den röda markeringen) och jag undrar om det går att borra sig rakt genom vägen och ansluta torken direkt i dosan till eluttaget eller måste den monteras i en separat dosa i badrummet?
 
  • Hand håller en handdukstork nära en vägg med kakel och ljusbrytare, röd markering där eluttag finns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du borrar igenom så sätt gärna en anslutningsdosa på badrumssidan. Eventuellt någon listbit till handdukstorken. Då får du dragavlastningen du behöver, kan täta lite bättre och det kommer se snyggare ut.
 
  • Gilla
spamb
  • Laddar…
Nu är handdukstorken monterat. Har borrat håll i kakel och dragit en kabel till uttaget som ska sitta på andra sidan vägen ca 20 cm åt sidan. Det jag undrar är om man får ha handduksttork kabel i vögen eller måsta jag dra ut den och borra större håll för flex vp rör? Stöm till uttaget kommer från brytaren på insidan av badrumet som är ca 50 cm ovanför uttaget, den kommer att kopplas med Ekk kabel som får dras dolt utan skyddsrör. Tänker jag rätt?
 
  • Elkabel som går in i väggen intill en handdukstork och eluttag i ett kaklat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i vägg med utstickande el-kabel, förberedelse för handdukstorkinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Anslutningskablar får nog inte gå genom väggen vare sig med eller utan rör eftersom de är dimensionerade för att ligga luftigt för att inte överhettas, som jag har förstått det.

Hur har du tänkt med tätskikt?
Nu har du ju en väg för vatten rakt in i väggen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Anslutningskablar får nog inte gå genom väggen vare sig med eller utan rör eftersom de är dimensionerade för att ligga luftigt för att inte överhettas, som jag har förstått det.

Hur har du tänkt med tätskikt?
Nu har du ju en väg för vatten rakt in i väggen.
Elpatron i handdukstorken är på 300 w och tror knappast att den kommer att överhettas om den ligger i skyddsrör 20 cm.
Hålet för kabel får man tätta med silicon som alla andra hål man brukar skruva eller borra i kakel, den är så pass långt från våtutrymme och det är ingen risk att vatten tränger igenom bara för att det kommer några droppar då och då. Tror knappast att jag får 50 cm stående vatten i badrummet.
 
S spamb skrev:
Elpatron i handdukstorken är på 300 w och tror knappast att den kommer att överhettas om den ligger i skyddsrör 20 cm.
Hålet för kabel får man tätta med silicon som alla andra hål man brukar skruva eller borra i kakel, den är så pass långt från våtutrymme och det är ingen risk att vatten tränger igenom bara för att det kommer några droppar då och då. Tror knappast att jag får 50 cm stående vatten i badrummet.
Varför går du inte med typ EXQ sedan en dosa över så du kan täta ordentligt utan att de ser förjävligt ut samt dragavlastning till HT?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Tätning med silikon förutsätter att det finns en botten i hålet, nu kommer ju bara silikonen att försvinna ner i väggen när man trycker och man kan inte garantera att det blir helt tätt mot sidorna.
 
  • Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
Har funderat på dosan men tycker att det blir ytterligare hål i kakel för skruv som håller dosan på plats. Och nu när hållet för kabel är gjort så blir det nog inte snyggt med en dosa som är direkt bakom termostaten.
 
S spamb skrev:
Har funderat på dosan men tycker att det blir ytterligare hål i kakel för skruv som håller dosan på plats. Och nu när hållet för kabel är gjort så blir det nog inte snyggt med en dosa som är direkt bakom termostaten.
Alltså känner du att du får till tätningen samt att det är snyggare så som du valt att göra då är det bara att köra kompis ;)
 
Tack för alla tips Berrabus123. Har nu lagt fram en tomrör till dosan på andra sidan vägen och tätat runt den. Ska handla imorgon lite andra saker så det blir kanske ändå en låg dosa som monteras ovanpå tomröret och sedan kopplas anslutningskabel i den. För den vinkla lite så att den kommer i dosan underifrån. Tack
 
  • En kabel dras från en väggdosas botten genom ett tätat tomrör i kakelvägg vid sidan av en timer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.