Hej
Jag bor i Brf-lägenhet, tvårummare, i en fastighet från mitten av 70-talet. Som jag förstått det är det mekanisk frånluft i huset med frånluftdon i köket och badrummet. Ovanför fönsterna, i fönsterkarmen, i sovrummet och vardagsrummet sitter något som ser ut som spjäll som går att öppna och stänga som är tilluften till min lägenhet.
Jag undrar nu om det är möjligt att sätta upp en gardinkappa ovanför fönstret utan att det påverkar tilluften för mycket och därmed skapar obalans i systemet? Jag tänkte sätta upp en gardinstång och den modell jag funderar på att välja kommer innebära att själva gardinkappan kommer hänga ungefär 10cm ut från fönstret.
 
Ja, o ja, så täta brukar inte gardiner vara. Särskilt inte om du använder en gardinstång som sitter en bit ut från väggen, som du hade tänkt, så att det blir en luftspalt emellan.
Däremot kan gardinerna bli missfärgade på delen närmast luftintaget, speciellt om man bor i tätort. Tvätta gardinerna ofta.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.
Det var just det med luftspalten som jag hoppades på skulle räcka för att inte påverka tilluften och av den anledningen funderade jag på en gardinstång som ordnade detta. Med andra ord är ju större luftspalt desto bättre?
 
10 cm räcker alldeles utmärkt. Större luftspalt gör varken från eller till. Springorna i själva ventilen har förmodligen mycket mindre sammanlagd area än så.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jo springorna består av 14 små cirklar med diametern 1cm så arena blir ca 11 kvadratcentimeter om jag räknat rätt. Precis innanför hålen sitter även ett finmaskigt nät som fungerar som filter och måste rengöras med jämna mellanrum.
 
Dåså. 11 cm2 totalt vid insuget. Om du har en 10 cm bred luftspalt så blir denna följaktligen större än insugsarean så fort fönstret är bredare än 1,1 cm. Alltså inga problem!
 
  • Gilla
nyllet83
  • Laddar…
Staffans2000
Som sagts.
Det här är ett påhittat problem. De som flyttade in när huset var nytt, hängde glada i hågen upp sina gardinkappor utan att ens reflektera över ventilationen. -Gör du det också!
 
  • Gilla
nyllet83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.