En ny, kompakt dieselvärmare för hem och fordon med tillhörande delar och digital kontrollpanel. Pris angivet som 2700 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har sett såna här börjat dyka upp på blocket och blir lite nyfiken på om någon testat.
Jag hade en dieselkanon på 20kw för att ”toppa upp” värmen i garaget men det var ä lite i överkant. Dessutom utan skorsten så det var inte så kul. Övervägde att skaffa en med skorsten (har avgasutsug i garaget som jag kan använda) men samtidigt lockar det lite med en sån på bilden då de påstås gå ett dygn med ett vanligt bilbatteri och det kan ju vara rätt trevligt vid strömavbrott. Men å andra sidan, en kanon med skorsten och ett elverk går ju det med...
 
På gamla Televerket hade vi något liknande från Polarn inovation (tror jag) som gick iaf 8 timmar på ett fritidsbatteri. Senaste modellen då (1992) gav typ 8 kW och har letat själv efter ett liknande då man till denna hade ett slangpaket som gjorde att man kunde få värmen där man behövde den.
 
Jag har en sådan, 5kW, fast dom fristående delarna som ingår och som är en kopia på Eberspächer och Webasto.
Ska installera den i båten så småningom.

Jag köpte den på Aliexpress inom EU och betalade ca 1300 kr för kalaset. Nu är det olika fabriker och olika tillbehör på dom.
Men min uppfattning är
  • Avgasslangen måste bytas ut, är ett hårt plåtrör som blir ett par hundra grader varmt.
  • Värmeslangen är kort och måste ersättas
  • Pumpen tickar "lite" och måste monteras med gummidämparen och kanske mer.
  • Den drar ca 10 A direkt i startögonblicket för att få igång fläkt och tända värmaren sen kanske 0,5-1 A per timme.
I övrigt fungerade den rätt bra, finns en grupp på Facebook Chinese Diesel vehicle air heaters - Troubleshooting & Parts sales.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.