Hej! Köpte hus i somras och de sitter en baxi vedpanna på drygt 7år till gamla ack tankar som vi ev. planerar och byta ut till nya, ledningar och allt ser ut att vara bytt när pannan sattes in. Ser dock ut som en enda röra, därav tänkte jag vidarebefodra en paint skiss på anläggningen om de finns förbättringar till när nya ack tankar ska sättas in.
Huset är på drygt 156m2 fördelat på 2 våningar, shuntar ut drygt 50c när de är under 0:an ute. Gör ungefär 1.5 Eldtank per dag under vinterhalvåret så tycker vi klarar oss OK, men något större ack kapacitet är kanske att föredra?

Mvh
 
  • Skiss av värmesystem med Baxi vedpanna, ackumulatortankar, shunt, ventil och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget fel på den kopplingen, men det med blandningsventil närmast pannan är nog säken 1,5 bar troligtvis, har du någon syrventil
( som säkerhet för kok, ska kyla av då ) i övrigt om du får plats med en tank till ( min 500L helst 750L ) så är det bra
 
Det som kallas blandningsventil som sitter närmast pannan måste väl vara syrventilen?

Det jag inte förstår är varför expansionskärlet ser ut att vara kopplat på varmvattnet?! Och varför två expansionskärl?
 
Ja är säkert en styrventil.
Varför de är 2 exp kärl har ja ingen aning om faktiskt. Glömde rita ut men på varmvatten ledningen till exp kärlen sitter de är ballofix typ, och den är alltid stängd. Antar att ja fyller på exp kärlen manuellt där om önskat tryck inte nås?

En sak jag reagerat på är varför man inte tar värme direkt ur båda ack tankarna till shunten? De är bara första som gör det. Vilket resulterar ofta i att den första är nere i 25-30grader medans den andra fortfarande är på 65 typ.
De finns uttag för att dra rör från 2a till shunten om så vill,
 
Ett foto som visar rören är inte fel, blir lite mer överskådligt då tillsammans med skissen
 
Här kommer några bilder som kanske kan hjälpa
 
  • Isolerade rör och en pannanläggning i ett pannrum med elektrisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade värmesystemsrör och en gul ackumulatortank i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepannrum med en gul ackumulatortank, grå pannan och rörinstallationer, tyder på en byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det rör som går från VV till exsp-kärl är säkert för att fylla på systemet ( med en ventil på , ska vara stängd ) Sen det med shuntens placering gör att det mesta vattnet tas från tekniktanken, blir bara ett litet flöde genom rören till tank 2. Kan du få dit ett rör mellan uttagen på tankarna och ta ut hetvatten till shunten på den, kommer det att bli jämnare uttag rån tankarna. Inte då på de direkta topputtagen, dessa är enbart för laddningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.