Hej! där jag bor så finns en detaljplan som vunnit laga kraft 2015.
Närmast min tomt står det att 16 stadsradhus får byggas i 3 st längor med antal hus 4,7,5.(Bifogad)

Nu när byggbolaget släppt broschyrer hos mäklaren ser jag att det skall byggas 20 radhus och en parkering på prickad mark?(Bifogad)

Jag som närmsta tomtägare har ej fått någon information om detta eller chans att yttra mig.
Har jag något att säga till om nu?

Jag har mejlat kommunen men inte fått svar än.
//M

Detaljplan med markerade områden för 16 stadsradhus uppdelade i tre längor, och en prickad del för parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översiktsplan med märkta stadsradhus i olika färger, numrerade 1-20, och en markerad parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ladda upp hela detaljplanen inkl förklaringar
 
Kommunen kan medge undantag från planen. Det är väl troligt att det är så, byggföretaget skulle väl knappast gå ut med information utan lov. Om du äger direkt angränsande mark bör du tillfrågas innan bygglov medges. Du bör kontakta kommunen, e-post är säkert bra, men om du vill få snabbt besked är ett besök bättre.
 
Claes Sörmland
D dartmogge skrev:
Nu när byggbolaget släppt broschyrer hos mäklaren ser jag att det skall byggas 20 radhus och en parkering på prickad mark?(Bifogad)

Jag som närmsta tomtägare har ej fått någon information om detta eller chans att yttra mig.
Har jag något att säga till om nu?
Nej byggbolag får inte ändra på detaljplanen, det är ett kommunalt beslut efter en ganska omfattande planprocess. Men många kommuner kan vara mycket medgörliga om ett byggbolag vill investera i ett område.

Parkering på prickad mark är normalt sett inte planstridigt. Här förklarar Boverket:

Text om regler för prickmark som förklarar att endast anläggningar, inte byggnader, får uppföras.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ser-for-kvartersmark/bebyggandet/begransning/

Sen behövs mer detaljer för att uttala sig om resten. Bestämmelserna för området återfinns på plankartan. Fritexten som ofta följer med plankartan kan innehålla alla möjliga planer och drömmar som sen kanske aldrig realiseras. Se det som en vision/säljbrochyr från den som betalat för planen.
 
Vet inte om denna bild hjälper? men så här står det i plankartan. (e2 00) 00 = antal "stadsradhus"

Detaljerad plankarta med markanvändningsområden i färger och textförklaringar om byggrätter och rättigheter.

Vill försöka få lite mer kött på benen om mina rättigheter innan jag ringer kommunen.
//M
 
Ja det verkar planstridigt och då bör kommunen skicka ut till närmaste grannar för hörande. Ring handläggaren på kommunen Imorrn.
 
Claes Sörmland
D dartmogge skrev:
Vet inte om denna bild hjälper? men så här står det i plankartan. (e2 00) 00 = antal "stadsradhus"

[bild]

Vill försöka få lite mer kött på benen om mina rättigheter innan jag ringer kommunen.
//M
Jo det hjälper. Det står att detaljplanen reglerar största antal fastigheter. Detta är inte samma sak som antal radhus/bostäder. Har t ex företaget planerat att bygga bostadsrättsradhus så kan de alla stå på en och samma fastighet som föreningen kommer att äga. Då är det helt enligt plan att klämma in 20 radhus på ytan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jo det hjälper. Det står att detaljplanen reglerar största antal fastigheter. Detta är inte samma sak som antal radhus/bostäder. Har t ex företaget planerat att bygga bostadsrättsradhus så kan de alla stå på en och samma fastighet som föreningen kommer att äga. Då är det helt enligt plan att klämma in 20 radhus på ytan.
Men då klarar man väl inte kravet att varje fastighets huvudbyggnad får vara max 70 kvm?
 
Claes Sörmland
R Räknenisse skrev:
Men då klarar man väl inte kravet att varje fastighets huvudbyggnad får vara max 70 kvm?
Hur man nu räknar byggnadsstorlek på radhus? Är det en byggnad eller flera?

EDIT: Det verkar inte finnas någon begränsning av antalet bostäder/hus per fastighet. Radhus räknas som sammanbyggda enbostadshus. Så jag tror inte det är ett problem med att huvudbyggnad får vara max 70 kvm om inget av radhusen på en gemensam fastighet är större än det.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur man nu räknar byggnadsstorlek på radhus? Är det en byggnad eller flera?

EDIT: Det verkar inte finnas någon begränsning av antalet bostäder/hus per fastighet. Radhus räknas som sammanbyggda enbostadshus. Så jag tror inte det är ett problem med att huvudbyggnad får vara max 70 kvm om inget av radhusen på en gemensam fastighet är större än det.
Jag läser det som underförstått att det är en reglering om 70 kvm/fastighet. "för varje (fastighets) huvudbyggnad", outtalat, men följande av kopplingen till meningen innan.
Kan diskuteras hur smart formulerat det är...

Sen undrar jag lite vilken utformning som krävs för att byggnaden ska vara planenlig enligt kriteriet STADSradhus? Relationen mellan höjd/bredd sett från gatan? Något viss arkitektonisk stil?
 
Fråga kommunen hur byggherren skall lösa dagvatten och vilka parkeringsnormer som gäller. Detaljplan brukar kräva minst 1,5-2 parkeringar per radhus.

Med bara hårdgjorda ytor och tak blir det inte mycket som kan ta hand om dagvatten och det blir tufft att klämma in 30-40 p-platser i mitten.
 
Claes Sörmland
R Räknenisse skrev:
Jag läser det som underförstått att det är en reglering om 70 kvm/fastighet. "för varje (fastighets) huvudbyggnad", outtalat, men följande av kopplingen till meningen innan.
Kan diskuteras hur smart formulerat det är...

Sen undrar jag lite vilken utformning som krävs för att byggnaden ska vara planenlig enligt kriteriet STADSradhus? Relationen mellan höjd/bredd sett från gatan? Något viss arkitektonisk stil?
Så här läser jag det: Syftet med planen är uppenbart att bygga stadsradhus och de ska inte ha större byggnadsarea än 70 kvm. Hur det juridiskt löses med fastighetsbildning, ägandeformer o s v är sekundärt, bara det inte blir för många små fastigheter, därav regleringen av max antal fastigheter per område i detaljplanen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så här läser jag det: Syftet med planen är uppenbart att bygga stadsradhus och de ska inte ha större byggnadsarea än 70 kvm. Hur det juridiskt löses med fastighetsbildning, ägandeformer o s v är sekundärt, bara det inte blir för många små fastigheter, därav regleringen av max antal fastigheter per område i detaljplanen.
Förstår tankegången i att man kan se det så. Men av hur texten är disponerad skulle jag inte se det som första tolkningsalternativ. Jag gissar på en skrivbent som tog så för givet att det skulle fastighetsdelas att möjligheten att tänka BRF vid läsningen inte föresvävade dem.

Vi är nog rörande ense om att det oavsett vad man avsett skulle ha formulerats annorlunda. :)
 
R Robert-san01 skrev:
Fråga kommunen hur byggherren skall lösa dagvatten och vilka parkeringsnormer som gäller. Detaljplan brukar kräva minst 1,5-2 parkeringar per radhus.

Med bara hårdgjorda ytor och tak blir det inte mycket som kan ta hand om dagvatten och det blir tufft att klämma in 30-40 p-platser i mitten.
Detaljplanen kräver inte något visst antal parkeringar, det är kommunens parkeringspolicy som gör det och det normala är 0,8 bilar per radhus plus 0,2 besöksparkeringa så totalt en plats per radhus nu förtid. Men upp till 1,5 plaster per radhus kan förekomma. P-talet är dock inte lagstadgat utan endast en policy. I kollektivtrafiknära läge kan det förhandlas rätt bra. Parkering kan göras genomsläpplig för infiltration av dagvatten.
 
D dartmogge skrev:
Vet inte om denna bild hjälper? men så här står det i plankartan. (e2 00) 00 = antal "stadsradhus"

[bild]

Vill försöka få lite mer kött på benen om mina rättigheter innan jag ringer kommunen.
//M
Går inte riktigt att se bestämmelserna i kartan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.