Hej,

Jag håller på att inreda min vind och tänker låta takstolarna vara fria. Problemet är att de är väldigt smutsiga efter att samlat damm sedan 1800-talet. Dammet är tungt och fint och sätter snabbt igen filtret i grovdammsugaren.

1. Hur rengör man dem på bästa sätt efter att ha sopat bort det värsta dammet? Bör man stålborsta dem eller ska man nöja sig med en vanlig grov borste?

2. Vad, om något, ska man behandla dem med för att de inte ska smutsa av sig?

3. Ska man behandla dem med någon brandskyddande?

Tacksam för svar!
 
Totte_S
Om du vill behandla dem så lite som möjligt borde det funka utmärkt med en grov skurborste och kallt såpvattten, dvs precis som man skurar golv!
Borde ta bort både damm och fett, och förhoppningsvis kommer de inte att smutsa av sig om de är rena.

Brandskyddar dem gör du nog på samma sätt som du brandskyddar pinnstolarna, soffbordet och bokhyllan ;) ;D ;)

I vår förra bostad, en vindslgh, hade vi takbjälkarna frilgda, de var målade med någon brun färg, troligtvis för att de skulle kännas trendiga och lite frächare än naturligt gamla och grå.
I vårt hus har vi målat en avväxlingsbalk med Alcros Fasadlasyr V, standardkulör mörkbrun eller nåt sånt, och det blev helbra.
 
Du kan ju alltid måla med gammaldags kritfärg. Bara att skrubba bort med vatten om du ångrar dig och vill ha trärent eller byta kulör.
 
Totte_S
Om du tänker testa stålborste så föreslår jag att du gör som det brukar stå på starka rengöringsmedel:
" Prova på en liten yta först" ;)
 
Ett sätt att behandla dem är limfärg.
Ger ett "gammalt" utseende redan från början.
Kolla med kulturhantverkarna.
Och se till att underbehandla rätt annars flagar det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.