Hallå i julstöket
Är intresserad av ett enplanshus från Hjältevad som heter Sofiero. Vi har träffat säljaren och "ritat om" planlösningen så att den stämmer enligt våra önskemål. Hur är standarden på ex kök och bad.

Har någon erfarenheter att dela med sig.

Har de ingen isolering i innerväggarna? De bygger på torpargrund - positivt eller negativt? Blir det synliga skarvar mellan modulerna?
:)
 
Funderar själv stark på att bygga ett enplanshus från Hjältevadshus. Det är tydligen så att det i standard utförande inte finns isolering i inneväggarna (märkligt!).
Det går att få som tillägg för drygt 5000/våning!

Jag är också nyfiken på svar på dina andra frågor!
 
Har varit och träffat säljaren idag igen. Han hade redan lagt till isolering i innerväggar (5750kr).
Fördelar med Hjältevad:
Larm, LAN, snabb byggtid, ett avtal, byggs inomhus och är komplett när det kommit på plats. Vinden klar med golv och el samt lucka inifrån.
Nackdelar:
Plastmatta i våtutrymme och dyrt med kakel (om man vill byta tilldet) och andra tillbehör (dyrare än andra). Moduler som gör att man inte kan "göra om" som man vill.

Finns säkert mycket annat att tänka på men just nu kommer jag inte på något. :p
Ha det gott allihop
 
uddevalla skrev:
Fördelar med Hjältevad:
Larm, LAN, snabb byggtid, ett avtal,
Ingår grunden i det avtalet? Har för mig att Hjältevadshus bara säljer själva huset och att grunden får man köpa till separat.
 
Nej grunden ingår inte. Hjältevadshus engagerar entreprenören och efter anbud. Vi skriver bara ett avtal.

Priset lämnas "ovan grund".
 
Är du säker på att golv på övervåningen ingår? Jag och min flickvän har beställt ett Nygårdshus från Hjältevads och inreder övervåningen direkt. Vi köper huset med isolerad övervåning men ingenstans nämns någonting om golv och på bilderna i katalogen som visar den isolerad övervåningen syns heller inte något golv!

Vad gäller din fråga om skarvar så kan jag bara svara för det Hjältevadshus (Oxeln) jag varit in i. Där syntes inte några som helst skarvar och allting ser mycket välbyggt ut. Vi beställer också isolering i mellanväggarna, kakel och klinkers i våtutrymmena, lägger till en takkupa med balkong och bygger en murspis direkt.

/Krister
Åland
 
Vi byggde ett Hjältevadshus (Rosen med oinredd övervåning) för lite mer än ett år sen.

När vi skulle byta försäkringsbolag i oktober 2003 så krävdes det ytterligare en besiktning som försäkringsbolagetssida. När han var här och kröp runt märkte han förhöjda fuktvärden i krypgrunden och har nu satt in någon form av "indikatorer" vi ska kolla dessa var tredje månad och om fukten fortsätter att "sprida sig" måste vi sätta in en avfuktare.. Det är mindre bra på ett mindre en två år gammalt hus tycker jag.

Vad som däremot har varit kanon med en torpargrund är att vi har dragit in fiber (bredband) i hela vårt område och medan andra som inte tänkt till har haft ett helvete har jag lätt och smidigt kunna krypa under huset och dra in det den vägen =)

Vad det gäller avtalsbitarna skrev vi ett avtal med grundentreprenören, ett med Hjältevadshus och SKULLE ha skrivit ett med fasadentreprenören (tegel). Detta strulade dock och det håller jag min säljare på Hjältevadshus helt och hållet ansvarig för.....

Vad det gäller huset i övrigt kan jag bara i stort sett vara nöjd, lite småskavanker (huset skakar när tvättmaskinen centrifugerar........)

Om jag fick välja om skulle jag utan tvivel valt Trivselhus i stället (dom var 125 000 dyrare och vi hade ett ansträngt ekonomiskt läge men med facit i hand hade det förmodligen landat på samma summa....)

Fast huset är ju fint så klart =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.