Hej Jag har en fråga När jag murar första varvet med lecasten på garageplattan ,hur fäster jag första lagret mot plattan (armeringen lägger jag ju på ovansidan av stenen ?

Blir väldigt glad för snabba svar eftersom jag börjar mura i veckan ........

Fabrikatet är nog Maxit ?? Är det någon skillnad att mura Maxit ???

mvh :)
 
Tack så mycket för svaret . Plattan ligger lite under marknivå och jag kanske fyller upp ca 40 cm runt omkring .Det betyder att jag måste förankra stenarna ????
mvh :)
 
Är det fråga om mycket större påfrestningar i sidled än de 40 cm återfyllnad du pratar om skulle jag fästa ett L-stål i plattan som hindrar lecan att flytta sig i sidled.

mvh
David
 
En leca vägg skall aldrig förankras i plattan utan skall stå på ett glidskikt!!!
Då du redan har plattan färdig så gör du som David föreslår ett 50x50 L-stål bultar du till plattan c/c 800. Där efter lägger du syllpapp som viks upp i L-stålet. Nu kan du mura som du hade tänkt dig.
Förklaring: Plattan rör sig (krymper) i sitt plan, dvs. som den ligger. Väggen krymper/rör sig i sitt plan, dvs. i väggens längd/höjdled.
De rör sig alltså åt två olika håll och den kraften kan du inte "mura ihop" utan det kommer att spricka någonstans.
Är det så att du får in vatten i väggen kommer det inte heller att rinna in i plattan utan det går ut i dräneringen.
Lycke till!
 
Nej, upplys mig!
 
Byggaren skrev:
[Jepp! Även om 40 cm markhöjd inte ger något horisontaltryck att tala om, som kan förskjuta väggen i sidled, så gör tjälen det. Tryckresultanten finns på en tredjedel av höjden från botten av den totala höjden. Dubb av fi 12 kamjärn rekommenderas, c:a 200 långa som går ner minst 50 mm i btg.plattan. Då sticker de inte upp i nästa skift.
:cool:
Exakt så gjorde jag, naturligtvis enligt konstruktörens ritning :)
Använde lite grövre järn (dubb) som borrades ned mellan varje sten på understa skiftet, se här:
murning_smal.jpg
 
Ursäkta "byggaNytt" men kan du be konstruktören att få de beräkningar han gjort på detta... ;)
Lägger du last mot väggen så kommer dessa järn att skära genom blocken som en varm kniv i smör... detta är något som förekommer i stor omfattning och inget av det som föreslagits här ställer normalt till några problem.
Men det är inget som leverantörerna står bakom...
Gör det enligt fabrikanternas anvisningar så blir det bäst på alla sätt!
 
Tja, dum gör som dum säger.....

Nu tror ju inte jag att 60 st 16 mm armeringsjärn som sitter 15 cm ner i betongplattan och är INMURADE i väggen, 2 kontreforväggar, längsgående armering i varje skift, balkblock fyllda med betong som översta skift, m.m m.m. kommer att flytta mitt hus men man vet ju aldrig..... ::)
 
Nej det tror inte jag heller, som jag skrev så skapar detta sällan problem...
Och du har ju haft en konstruktör som har tagit ansvret för din grund.
Tyvärr är det mycket vanligt att folk försöker hitta genvägar och undvika det som är jobbigt - "skall det vara nödvändigt med kontrefor på den här väggen den är ju bara 4,5m lång?"
"kan jag inte mura med 19cm sten - den är ju billigare?"
"34cm stenen är så tung det måste väl räcka med 29cm - eller?"
Det är mycket därför jag skrev som jag gjorde - man tycks tro att bara för att det är stenmaterial så klarar det vilka påfrestningar som helst - och då problemen kommer så sällan finns dåligt med förståelse... även hos "murare"
En fråga - föreskrev din konstruktör kamjärn/armeringsjärn? - i så fall behöver han en uppdateringskurs ;D
 
Byggaren skrev:
1. Längdutvidgningskoefficienten
jag tror att du menar att vinkeljärnet rör på sig???... so what... det sitter ju inte fast i något mer än i plattan där det är bultad c/c 800

2. Järn + vatten + syre
Järn och syre finns där... men vattnet - var kommer det ifrån?
Alla armering i ett murverk skall vara behandlat, utom i mellanväggar och källarväggar undermark - dessa skall inte bli våta, och då blir det konstigt om vi skall räkna med att plattan blir våt. (om det ändå skulle komma vatten i väggen rinner ju detta med mitt försalg ut i dräneringen!!!)


3. Produktionsekonomi
Jag tycker du skall läsa mitt svar till "ByggaNytt" igen :surprised:

 
men det sista då, Byggaren, som LyckeK nämner=syllpapp mellan bruk/leca och plattan? Vad anser Du om det? ;)
 
Hej

Eller så bygger man så här (allt enligt konstruktörens ritning)

12.jpg

13.jpg

0.jpg

Bilderna visar del av källarplattan.
Voten i plattan var inte så svår att ordna efter mycket kliande och tänkande.
Blocken på bilderna är endast provade. Glidskikt användes när det murades.


Fler bilder finns under hemsidan.



Det där med att fästa väggen i plattan kan jag däremot ingenting om (kanska min konstruktör vet).
Jag har för mig att Per (konstruktören) pratade om att väggar och platta ska kunna röra sig "fritt"

Said
(Som snart är igång efter vinteruppehållet. Igen)

 
Byggaren, Tack till förklaringen ;)
 
Hej . Nu undrar jag vidare om man måste ha syllpapp eller om det går att gjuta direkt på plattan ????.
Jag har redan börjat utan att använda papp ....

Vad är skillnaden mellan Bistål och Armeringsjärn ????
Jag har armeringsjärn som byggshoppen erbjöd...

Ett stort tack för alla tidigare svar det har varit till stor hjälp !!!!!! :)
 
adam32 skrev:
Hej . Nu undrar jag vidare om man måste ha syllpapp eller om det går att gjuta direkt på plattan ????.
Jag har redan börjat utan att använda papp ....

Vad är skillnaden mellan Bistål och Armeringsjärn ????
Jag har armeringsjärn som byggshoppen erbjöd...

Ett stort tack för alla tidigare svar det har varit till stor hjälp !!!!!! :)
Det jag har sett många gånger, när man inte använder någon papp mellan platta och t ex leca, är att fukten drar upp i väggen= målningen faller av. Men det finns naturligtvis undantag, det beror även på plattan, dränering, takutsprång e t c.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.