Var i kontakt med vår tilltänkta VVS-installatör och enligt hans mening var 100mm betongplatta i minsta laget när man najar fast PEX-slangen på armeringen. Bör vi öka tjockleken på plattan? Hur mycket?
??? ??? ???
 
Jag skulle ha köpt skenor som du fäster i cellplasten innan du lägger dit golv/v på det viset hamnar golv/v under armerings mattan och du får mer täckning på dem.
wirsbo har bra förklaringar på sin hemsida www.wirsbo.se
 

Jojje!

Vad menar du med "mer täckning"?

Jag förstår inte riktigt varför man använder dessa skenor om man har armeringen att fästa i? OK att skenorna är bra för icke-armerade grunder eftersom det är svårt att få slangen att ligga kvar nere i betongen men när man ändå har armeringsjärn nerlagda?!

Måste vara korkad för jag förstår inte ;D

Mvh Stefan :)
 
Jo,
Syftet med att få ner slangarna så djupt som möjligt
vad jag förstår är att när du ska sätta upp mellanväggar och dyl genom att skjuta fast reglarna i plattan så ska inte dom skadas, även om man har utsättning för mellanväggar så kan det vara fel. Plus att slangarna måste väl ha en viss täckning pga risk för sprickbildning i betongen vid uppvärmning om dom ligger för grunt......... :)

 
Okey, jag förstår era synpunkter, men blir inte systemet ännu trögare om man lägger slingorna direkt på isoleringen?
Dessutom har jag inte fått svar på mina frågor. Är det inte någon som kan ge mig svar?
 
HBK>>Ett exempel från produktion 30 villor,JM Rönnige.

*Färdiga kantblock som ställs upp.
*Isolering grund.
*Fixeringsskenor för golvvärme.
*Armeringsnät.

Bild:http://w1.150.telia.com/~u15010147/grund.jpg

Det går extremt snabbt att göra dessa grunder.

Trögheten i systemet avgörs till stor del av mängden betong i grunden.
Fungerar som en värmekasset.
Systemet får svårt o reglera vid snabba omslag i väderlek.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.