Isakare Isakare skrev:
Jag påbörjade totalrenovering av ett hus 1991, spikade upp de sista listerna dagen före visningen 2009, så du har några år på dig med mina mått mätt ;)
Tack för denna uppmuntran!
Men jag/vi kommer nog aldrig att sälja vårt drömställe.
När jag flyttar härifrån blir den dagen då de bär ut mig med fötterna först :cry:
 
Jisses
Skilt mig men tonårsbarn inblandad
Sålt hus bott i HR och BR
Nu sambo igen i nytt (gammalt) hus
Ny arbetsplats efter ytterligare års universitetsstudier
Sålt häst skaffat motorcyklar
Skaffat hund
Förlorat bägge mina föräldrar på 10 månader
Röjt ett av dödsboendena på egen hand
Varit sjukskriven av och till uppblandat med sjukhusvistelser
Hjälper 19åring med massa sjukhusbesök för kronisk sjukdom
Är lika förvånad varje morgon att jag faktiskt står upp
 
  • Gilla
Papphammar666 och 4 till
  • Laddar…
10 år är ju ganska lång tid ändå. Men lite har man hunnit.

Körde taxi mellan 2009-2015, då jag kom i riktigt dålig stämning med ledningen, jag vägrade att köra över 70 timmar i veckan och ville ha ett liv. Så jag fann ett visstidsjobb jag varit på förr och bara sade upp mig trots risken att bli arbetslös. Men jag blev fast istället. Bästa beslutet =)

2017 köpte vi huset. Och började direkt med lite projekt, rev ut allt i 2 rum i källaren och putsa upp ena rummet för att göra motionsrum.
2018, blev pappa.
2019. Förlorade min kamrat som jag hade haft i 13 år, tog rätt hårt trots att det var bara en katt. Men hon hade epilepsi och hade haft i 6-7 år och kände att det blev sämre för henne.

Det är väl typ de största sakerna som hände egentligen. Ja jag blev ju sambo med såklart :p

Kommande år så blir det att försöka göra en del projekt.
- Totalrenovera källaren, utöka motionsrummet, modernisera tvättstugan och möjligtvis ett sovrum.
- Bygga om garaget till dubbelgarage/öppen planlösning.
- Riva upp all asfalt som ligger som gångar och sätta sten istället.
- Byta resterande fönster som är sedan huset byggdes ca 1945.
- Bygga attefallshus som sonen skall ha som tonårslya. (ju snabbare jag bygger det ju mer kan jag ha de som bio/gillestuga)
Och så har jag kanske en del andra kul projekt. Men det kommer få ta sin tid då allt vi gör med vårt hus/tomt gör vi helt utan lån, bara sparade pengar =)

Övrigt.
Ska byta bil till mycket nyare i april =)

Kanske läsa upp betyg för att ha möjlighet för framtida studier.
Kanske lära sig nytt språk för skojs skull, polska har jag en hel del användning av då jag träffar massor av polacker och ryssar varje dag =)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Sista två åren.
Köpt mitt första hus och gjort om nästan allt invändigt.
Fött mitt första barn
Tagit examen och börjat jobba inom det
Blivit vuxen
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Games of thrones
Upptäckt Byggahus
 
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Händelserikt 10-tal.

Sålt två hus, köpt två.
Bytt jobb tre gånger
Bytt bransch totalt
Förlovat mig
Brutit förlovningen
Förlovat mig igen (samma tjej)
Tagit tag i min fysik, rejält
Haft 6 olika cabbar
Köpt nästan ny bil
Lyft 220 kg i marklyft
Förlorat min mor
Varit i USA ett par gånger
Insett att jag inte alltid räcker till
Varit bekväm med det
Fått bra ekonomi
Sett mitt barn bli myndig
Haft 4 båtar
Överhuvudtaget blivit mer vän med mig själv.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Försöker ta det i kronologisk order.

-Opererades i ögonen. Slutade använda läsglasögon.
-Sålde lägenheten
-Flyttade tillbaka till landet
-Köpte tomt
-Byggde hus (byggtråd på byggahus)
-Barnen föddes som prematurer (tvillingar)
-Blev opererad på igen samma vecka i samma sjukhus som barnen låg (tog bort tonsillerna)
-Ena sonen hjärtopererades i Helsingfors (ASD och VSD)
-Skaffade en verkstad och lärde mig arbeta i trä och metall
-Insjuknade i diabetes (inte typ 1 och inte typ 2)
-Opererade bort gallblåsan (orsaken till diabetes tror vi)
-Vår katt dog (13)
-Skaffade två nya katter
-Skaffade glasögon igen, "på riktigt" nu vid 38 års ålder.

Jag hoppas jag slipper operera bort mera kroppsdelar i 2020-2030.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
- Tagit studenten
- Blivit vuxen/myndig
- Köpt två bilar
- Träffat en tjej, 2014
- Köpte lägenhet och flyttade hemifrån
- Blivit av med jobb p.g.a konkurs 2015
- Fått nytt jobb dagen efter
- Sagt upp mig och startat eget 22 år gammal
- Första barnet 2018, född för tidigt, 1,5 kilo...
- Köpte tomt 400 meter från föräldrahemmet.
- Andra barnet, allt normalt denna gång.
- Fick bygglov på julafton. Tyvärr satt prislappen kvar...
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
En 10-års reflektion är nog inte så dumt. I min vardag reflekterar jag nog mest över närtid och det ger ju lite fel egenbild av var jag är, vad jag borde ha gjort och vad jag inte hunnit med. Ganska stressande.

-Byggt vårt hus
-Barn har gått från bebisar till tonåringar
-Drivit företag
-Sålt företag
-Bytt bransch
-Fått sparken
-Pluggat
-Sagt upp mig
-Hittat mitt yrke, igen.
-Bytt bil två gånger.
-Hittat mig själv, och fortsätter hitta nytt hela tiden.
-Gift mig
-Köpt sommarstuga
-Köpt glasögon..
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vad som hänt:
Huset:
* Lättrenovering av köket (nya luckor, vitvaror, bänkskiva, golv, målat väggar och paneltak, totalt omkring 65 000)
* Målat om barnens rum två gånger var (första gången var ena ljusblått med zoo-bård och andra rosa med mönsterbård, andra gången blev ena grågrönt med gråblommig fondvägg, andra grått med svart-vit fondvägg) och bytt möbler i dem.
* Lagt nytt golv i hall/matsal, målat hall inklusive paneltaket, bytt trappa, rivit del av vägg mellan trappa och matsal, tapetserat i trappen (se profilbilden!)
* Målat väggar och tak samt lagt golv i vardagsrum uppe
* Nytt badrum nere (ca 250 000, men då är det även tvättstuga och VVB i ett)
* Renoverat duschen uppe (ca 50 000)
* Bytt tak samt renoverat garage och förråd, samtidigt byggt trädäck på klippan i trädgården (ca 250 000)

Husplaner framöver:
* Byta fönster och altandörr i matsal mot vikdörrparti
* Nya markiser (troligen altanmarkis utanför matsalen, annars uterum)
* Måla och tapetsera matsalen
* Ny garageport med motor
* Riva två väggar mellan sovrum nere och sätta upp en istället, så det blir två medelstora sovrum istället för två små och en korridor. Från början var det ett stort och ett litet sovrum, men vi har stort sovrum uppe numera.
* Totalrenovering av köket

Personligt, vad har hänt:
* Blev uppsagd 2010 från jobbet jag haft i 15 år, med väldigt konstig motivering.
* Jobbat 6 månader på landstinget, 4 år i Munkfors kommun, 4 år med journalsystemutveckling
* Jobbar sedan 1,5 år med support och utveckling av digitala kassasystem
* Börjat springa
* Fått artros i stortårna
* Slutat springa och börjat cykla istället
* Börjat turfa, en kul motionsmotivator
* Cykelvasan

Familjen:
* Skaffade två katter 2011, Rassel som är 9 nu och Lucy som är 10.
* Döttrarna är nu 18 och 20 och övningskör, den ena flyttade till Skövde i somras (ber om ursäkt för utebliven projekttråd, men det är tak målade i hela lägenheten, vitmålade väggar i två sovrum, badrum, vardagsrum, kök, beigemönstrad fondvägg i kök, nya handtag, ny kyl/frys)
* Yngsta dottern köpte hund förra sommaren, som visade sig ha en medfödd ryggskada, undersökningar och mycket träning.
* Yngsta dottern spelade med i Shrek the Musical på värmlandsoperan 2013, går nu på teaterlinjen på Sundsta efter 6 år på Norrstrands musikklasser
* Äldsta dottern gick Mediateknik med spelutveckling på gymnasiet, läser nu vidare på ljuddesign med inriktning komposition i Skövde, samt spelar Cello, vilket hon även gjorde i Sweeney Todd på Värmlandsteatern 2018.
* Maken överlevde sin andra hjärntumör, vi firade med Cykelvasan 7 veckor efter operationen.
* Morsan som är 79 år har blivit dement och flyttat in på äldreboende.
* Farsan som är 78 år har både artrit och artros och klagar på det hela tiden, samt känner sig ensam i villan, och börjar bli glömsk.
* Svärmor som skulle fyllt 94 den 2:a december sålde kolonistugan 2013, slutade röra på sig, slutade äta, snubblade på en mattkant i början av november och dog den 26:e.

Räknar med att närmaste året blir tungt:
* Yngsta dottern ska börja plugga nån djurutbildning i Norrköping om ett år är det meningen och måste ha bostad där.
* Äldsta dotterns lägenhet ska renoveras färdigt: nya golv i hela lägenheten, det är sliten parkett i vardagsrummet, fula plastgolv i resten. Det får bli laminat. Vardagsrummet ska få en beige färg och en fondvägg i turkos-grönt. Hallen ska målas vit och få en fondvägg med guldrosor.
* Pappa kommer att bli sämre och sämre, hög tid att börja "döstäda" villan när vi är klara med svärmors lägenhet.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
T
En snabb sammanfattning :cool:

Skaffat Flickvän:love:
Bytte jobb :)
Flyttat till lägenhet :sweat:
Förlovning :love:
Köpte hus :D
barn nr1 föddes:love:
Renoverat ;)
Barn nr2 föddes:love:
Sa upp mig och började plugga :D
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Under detta decennium
Lärt mig att äta, och ibland faktiskt gilla, oliver.

Mål nästa decennium
Fortsätta att plåga i mig inlagd sill varenda gång det står på bordet, för att plötsligt börja gilla det lite som smått.
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 3 till
  • Laddar…
  • Försökt att pensionera mig. Går så där.. Jobbar lite mer nu igen efter senaste bygget.
  • Byggt 3 lösvikes, murade hus, varav2 st på samma tomt.
  • Lärt mig hur man importerar byggmaterial inom EU (Polen mest, men även glaserat taktegel från Belgien)
  • Renoverat en brf-lgh på 72 m².
  • Köpt ny MIG-svets, kap/gersåg, sänksåg, bordssåg m.m. Sålde alla verktyg när jag sålde huset 2009 som jag byggde 2001. Kul med nya verktyg!!
  • Sålt min HAKI-ställning. Hade inte plats, så grannen som är byggare köpte den. En WIN-WIN-lösning!
Kommande aktiviteter:
  • Mura en Friggebod,
  • Fixa smågrejor inomhus
  • Hjälpa några kollegor med bygglovshandlingar och tips på energi/ventilationssystem m.m.
  • Skriva en beskrivning på Attefallsutbyggnad vid nybygge. Hur? Vad krävs och vad vinner man.
  • Bidra till artiklar om hur man snålbygger ett hus med mest egna insatser.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Överlevt........ på något jäkla vis

-Drivit en 5-årig rättsprocess mot en tidigare arbetsgivare och fått ut lönen trots att han försökte med alla fula knep som fanns inklusive mordhot.
-Tillfrisknat från den åtföljande utbrändheten
-Lärt mig skaffa arbete i egen regi så jag kunde kringgå tidigare arbetsgivarens försök att hålla mig svartlistad,
-Samlat ihop till ett fullt utrustat snickeri. Skuldfritt.
-Blivit sängpatient med dålig rygg och varit sjukledig och sjukgymnastiserat som en värre idrottare i 6 år för att få ryggen i skick.
-Blivit skogsägare
-Hittat en vettig kvinna och flyttat ihop med henne



 
  • Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Överlevt........ på något jäkla vis

-Drivit en 5-årig rättsprocess mot en tidigare arbetsgivare och fått ut lönen trots att han försökte med alla fula knep som fanns inklusive mordhot.
-Tillfrisknat från den åtföljande utbrändheten
-Lärt mig skaffa arbete i egen regi så jag kunde kringgå tidigare arbetsgivarens försök att hålla mig svartlistad,
-Samlat ihop till ett fullt utrustat snickeri. Skuldfritt.
-Blivit sängpatient med dålig rygg och varit sjukledig och sjukgymnastiserat som en värre idrottare i 6 år för att få ryggen i skick.
-Blivit skogsägare
-Hittat en vettig kvinna och flyttat ihop med henne


Grattis till avslutet med din tidigare arbetsgivare. Låter som om du är på gång mot ett bättre liv? Lycka till med det! Vi är en del småföretagare här som kan tipsa om vardagsgrejor, så hör av dig bara! Men utbrändhet, tja det får bli ett annat forum. Men vi småskuttar drabbas lätt. Man tror man är Stålmannen..
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.