Håller på att bygga och fixa här hemma och skulle behöva ett garage för husvagnen samt byggmaterial.

Känner att jag inte riktigt vill lägga tid nu till att bygga ett garage så funderar på garagetält istället.

Är det någon som har erfarenhet av att ha dessa uppställda under 2-3 år eller så? Bor ute på vischan så inga problem med grannar eller bygglov.
 
Jag har ett som stått i 5 år nu och det är som nytt. Du måste köpa ett som har en rejäl duk, typ 620 g/m2. Finns hos firmor som Nordisk Tältbutik och liknande. De billiga du köper på Rusta, Jula m.fl. äts upp av solljuset på nåt år. Jag får dra ner snön från mitt några gånger per vinter, det rasar för det mesta inte av sig själv, men jag bor i Norrbotten så problemet är ju mindre i södra sverige.
 
A
M mlkjhr skrev:
Jag har ett som stått i 5 år nu och det är som nytt. Du måste köpa ett som har en rejäl duk, typ 620 g/m2. Finns hos firmor som Nordisk Tältbutik och liknande. De billiga du köper på Rusta, Jula m.fl. äts upp av solljuset på nåt år. Jag får dra ner snön från mitt några gånger per vinter, det rasar för det mesta inte av sig själv, men jag bor i Norrbotten så problemet är ju mindre i södra sverige.
Håller med om det,pvc duk minst 600 gr/ m2, dancover har fina tält,markduk är också bra.
 
Jag har ett Dancover partytält i 'riktig' PVC som jag köpte begagnat från en uthyrningsfirma för att ha som tillfällig förvaring under renoveringen. Det är inne på tredje vintern nu trots att det egentligen bara är gjort för tillfälligt bruk.
Jag betalade 3000:- för ett tält på 5x12 meter.

Stommen är inte gjord för snö så den har jag stagat upp lite och skottar av med en lång snöraka från Jula. Den genomskinliga plasten i fönstren spricker när det blir kallt, så några väggsektioner är utbytta mot pressning.

förutom det funkar det bra och jag skulle inte ha klarat mig utan detta utrymme.
 
Handyman 1 skrev:
Håller med om det,pvc duk minst 600 gr/ m2, dancover har fina tält,markduk är också bra.
Skall också skaffa tält jag skall ha virke i, men det finns alltså Dancover modeller som är mkt bra också?

Min pappa köpte ett enkelt ”växthus” tält från Dancover och plasten var urusel o rörbågarna i nivå med rustas billigaste så jag blev inte imponerad, men intressant om deras dyrare modeller håller nog hög kvalitet, då kanske jag inte bara skall kolla på Nordisk Tält.

(funderar även på ett biltält ifrån jula , som ibland sänks i pris, men verkar ha bra väv, men där jag är förvarnad att man måste fixa bättre ventilation)
 
Flesta tält jag tittat på i 5000kr klassen verkar ligga på 300g. Är det för lite menar ni? Eller skulle det fungera något år?
 
A
Fungerar något år visst,men inte länge enligt min erfarenhet,pe duken vittrar sönder med tiden,pvc är något helt annat.

 
Det blir rätt fuktigt i ett sånt tält. Grannen hade ett sånt. All metall rostade rejält efter en vinter. Mycket kondens, Ska man ha virke känns ett skärmtak lämpligare.
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Det blir rätt fuktigt i ett sånt tält. Grannen hade ett sånt. All metall rostade rejält efter en vinter. Mycket kondens, Ska man ha virke känns ett skärmtak lämpligare.
Jag har ett Dancover.
På marken lade jag diffusionstät plast av segare modell.
Det tog ett väldigt tag att torka ur fukten som låg på bilarna, ca 6 veckor.
Men efter det är tältet torrare än torrast!
Ingen fukt eller rost.
Jag kan verkligen rekommendera ett Dancover, men det måste vara tätt på marken också.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Beakta det faktum att de flesta tält inte är dimensionerade för snölast.
 
Det löser man med några spännband och brädor.

Interiör av ett tält med trästöd, spännband och brädhögar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.