Håller på och ska ta ned tapeter och ska bredspackla vardagsrummet och där är en massa fula utanpåliggande dragningar. Särskilt tv-uttaget är extra fult och klumpigt och sitter med kanal draget mitt över väggen. Funderar på att ta bort helt då jag inte kommer ha någon tv men hörde att det kan förstöra mina grannars tv. Stämmer det?
 
  • En vit vägg med ett gammalt och slitet tv-uttag och synliga kablar som löper längs väggen och sockeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, du kan förstöra deras signal.

Protte
 
Claes Sörmland
Jag hade samma idé vid inflyttningsmålningen av bostadsrätten.

Jag frågade således en äldre granne som är aktiv i föreningens styrelse om kablarna var i drift eller om jag kunde klippa dem. Hon tittade med fasa i blicken på mig: "Klippa kabeln-TVn??? Är han tokig?"

Känslan som jag antar ligger bakom uttrycket "OK boomer" infann sig.
 
  • Haha
calibramicke
  • Laddar…
Tror det står i föreningens regler att du inte får röra kabel-tv:n.
 
Grejen är ju att det kan sitta ett avslutningsmotstånd på antennkablar. Då sitter detta i dosan. Du kan ju öppna den och se vad som är inkopplat, kanske bara är ett av uttagen och du kan se hur det är kopplat?

Det du kanske kan göra annars är att flytta uttaget? Alltså, välja en bättre vald plats för det eller fräsa in en kanal i väggen och sätta dit en ROT-dosa så du får in den i väggen? Sen montera ett nytt snyggt uttag med korrekt avslutningsmotstånd så allt från grannarnas sida elektriskt ser ut som tidigare?

Oavsett kan det vara en idé att utröna om du får peta med dem eller ej innan du börjar. Och kanske inte ge dig på det 19.00 på fredag kväll...
 
Antenninstallationen är föreningens egendom, inte lägenhetsinnehavarens. Rådgör med styrelsen.
 
Jag ville ta bort ett I min förra lägenheter men när jag förstod att det kunde bli knas tog jag helt sonika och flyttade upp uttaget på väggen nära taket istället. Där blev det sedan en hylla och router som var kopplat i comhemuttaget.
 
K Kamomill skrev:
Stämmer det?
Ja.
 
Går kabel-listen upp till taket? isåfall går den nog vidare till grannen.
 
Ser ju faktiskt ut som att det går en kabel neråt också så det är kanske så att det går en kabel rakt ner genom huset med uttag på vägen. Men öppna och ta en titt så vet vi mer!
 
Ja, det kan ju vara så att det där inte är ett slututtag. Det normala är att sådana här installationer inte är från när det byggdes. Så är det nog i ditt fall med tanke på att uttaget är utvändigt samt att kabeln ligger utvändigt. Det ser också misstänkt ut under uttaget, där ser ut att komma en kabel. Då sitter uttaget i serie med andra uttaget vilket är vanligt. Att då flytta det kräver ett större ingrepp i fastighetens antenner. Då krävs att du kontaktar din BRF. Om de tillåter flytt av uttaget kommer de också kräva att du du kontaktar Comhem om det är Comhem som äger nätet. Comhem kommer i sin tur att skicka ut en antenntekniker. Min erfarenhet är att det inte är så smidigt, men det kanske går. Själv har jag grejat med de där sakerna själv men då har det alltid rört sig om ett slututtag. Det som kan hända är att du helt sabbar TV och internet för vissa lägenheter. Får du dock ihop det korrekt, utan kortslutningar så är det bara de analoga kanalerna som eventuellt påverkas.
 
Fairlane
Kan vara värt att tänka på att nästa boende kanske vill ha det även om du inte vill. Det är kanske inte intressant om du tänker bo där riktigt länge. Då får du bara ta hänsyn till de andra delarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tusen tack för allt engagemang i min fråga (och mina grannars möjlighet till tv-tittande). Kan man kanske fräsa in kabeln iaf när jag ändå är igång och ska bredspackla? Och behöver den då gå i ett rör eller får jag ’fulspackla’ in den i väggen direkt? är väl ingen starkström i den tänker jag.
 
Alla skriver om slutmotstånd, men det kan vara så att signal ska gå vidare till granne under eller bredvid och då blir det helt slut i rutan, inte bara sämre bild.

Protte
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Den skall gå i rör eller liknande. Föreningen kan välja att byta kabeln till något annat, då får du inte försvåra det.

Men du får inte röra kabeln utan tillstånd från föreningen. Om du ex. kopplar ur den från uttaget tillfälligt, så kan man behöva göra olika kontrollmätningar och justeringar. Ett sådant arbete bör utföras av tekniker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.