Jag har två 2kw oljeradiatorer i min verkstad för uppvärmning. Den ena är flera år gammal nu och den slutade funka nyligen, typ några dagar efter jag skaffade den nya.

Jag tog upp den och gick igenom den och det ser ut som orsaken är att olja har läckt ut, litet men över en lång tid och nu har förmodligen oljenivån sjunit under en sensor i batteriet som ser till att den inte startar, för om man tippar batteriet mot sensorn så oljan hamnar dit, så startar det igen en stund.

Nu undrar jag, går det att fylla på mera olja och isåfall vad ska det vara för sorts olja? Eller är detta något man inte bör mecka med och det är bäst att ta det till skroten?
 
förklaring för de som inte är bekanta med finlandssvenska:
Batteri = element
 
Vad är det för fabrikat på elementet? LVI skriver på sin hemsida att det är en specialkomponerad och patenterad vegetabilisk olja. Gnosjö klimatprodukter skriver att det är underhållsfri mineralolja.

Är det inte ett problem i sig att elementet läcker? Oljan måste ju rimligen hamna på golvet. Jag betvivlar att det skulle hända något allvarligt om man fyller på med vanlig motorolja. Men man vill helst inte h den på golvet för att elementet läcker.
 
S snoddas2 skrev:
förklaring för de som inte är bekanta med finlandssvenska:
Batteri = element
Jasså jag visste inte ens det var en finlandism.

Avemo märke vet jag inte. Från en biltema liknande affär så kina nånting. Jag hoppas kunna åtgärda läckaget också, tänker kanske det är något med en packning eller något som behöver dras åt hårdare.
 
Om du tycker att det är kul är det väl bara att slå i en skvätt olja och se vad som händer. Jag tror inte att det skall vara alldeles fullt. Men om det är ett lågpriselement kan man ju fundera på om det är värt det eller om det är enklare att köpa ett nytt.
 
Om jag förstår det hela rätt är oljan bara till för att magasinera värmen från el-elementet i elementet sas. Försäljningsfördelen om jag minns rätt gentemot vanliga el-element (utan olja) var att oljefyllda element inte behövde vara så heta, man brände sig inte på dem.

I min totala okunskap på området skulle jag själv försökt med rapsolja eller dylikt. Det borde fungera och om det osannolikt inte gör det inte det har man inte miljöfarligt avfall att hantera efteråt.

//Ronnie
 
Rapsolja har en tendens att stelna med tiden. Det lär inte vara bra i elementet.
 
Undrar om jag var så fel ute i min spekulation? En snabb googling nu gav bl a det här:

"Radiatorerna är fyllda med olja som cirkulerar i systemet. Typen av olja kan variera, men moderna och miljövänliga alternativ är ofta fyllda med rapsolja. Oljan värms upp och sprids i radiatorn som sedan avger värme till huset."

Här är länken:
https://www.dinbyggare.se/radiatorer-for-alla-behov-och-smaker/

dinbyggare.se verkar var jämförbar med byggahus.se i viss mån, vet inte om det är bra eller dåligt.

cleverheating.se anger detta:

"Oljefyllda element kan ofta kännas ge en mer behaglig värme. Om man tittar närmare på specifika produkter så som LVI Yali, som är en elradiator som innehåller olja, kan man hitta en säregen komfort och värme. Man pratar då om Mjukvärme 2.0. Dessa oljeelement innehåller rapsolja – vegetabilisk, som är miljövänlig."

Länk: http://cleverheating.se/ordlista/oljeelement/

Andra källor pratar om "specialolja" utan att ange vad det kan vara, kanske ett dyrare namn för rapsolja e dyl... ;)
Ytterligare efterforskningar ger förmodligen ytterligare alternativ men det verkar som att rapsolja skulle kunna vara ett.

//Ronnie
 
Det kanske är så enkelt som rapsolja. Och kanske är det en massa tillsatser i den för att den inte skall stelna. Jag vet inte. Men jag anser att risken för att det stelnar är värd att begrunda.

Något mer än rapsolja måste det rimligen vara om LVI lyckats få patent på den. Jag tänker på vegetabilisk sågkedjeolja. Den fungerar utmärkt. Men om man lämnar sågen oanvänd i ett par år kan det hända att det sitter fast sedan därför att oljan stelnat.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag skulle tro mineralolja är bäst personligen. Rapsolja och sånt tenderar ju att oxidera.

Såhär ser elementet ut. Det kostade ca 500kr. Jag tycker det är synd att slänga bort det om det kan repareras är min motivation, istället för släng bort och köp nytt.

383302.jpg
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tranformatorolja fungerar bra och koagulerar inte eller på annat sätt tjocknar, men det måste finnas en mängd luft då alla vätskor ökar i volym vid värme, att bestämma den delen lämnar jag åt andra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.