Har privat ganska mycket kvalitetsverktyg (Festool, Kemppi, Hilti, Pionjär, Bosch, Fein, Stihl, Husqvarna, Makita, Bahco osv) som används väldigt sällan. Funderar på hyra ut de privat via tex Blocket/Hygglo. Hur ska det beskattas i så fall om man vill göra det korrekt?

Har redan uthyrningsfirma för Pick-up och täckt biltransportsläp. Så funderar på om jag ska ”lägga in” det i verksamheten där som ett komplement

Bor i litet villasamhälle utanför Stockholm. Bra eller dålig ide? Strul med ovarsamma kunder som förstör, inte lämnar igen de i tid, stjäl de? Konstant uppbokad med folk som hämtar/lämnar? Hur göra med förbrukningsmaterial och skärstål?

Vissa verktyg är ju känsligare, svårare, farligare att använda för en nybörjare.

Hade personligen gärna hyrt just såna själv då det är just kvalitetsgrejor och mycket verktyg som man använder väldigt sällan egentligen.

Kollat lite på tex Hygglo och inga större pengar att få in men vore ändå kul om de kommer till användning och drar in några kronor då de mest bara ligger.

Exempel:
Bergborrmaskin
Vedklyv
Mig-svets
Sänksåg med många olika skenor
Sticksåg
Tigersåg
Div slipmaskiner
Överhandsfräs
Lackfräs
Elhyvel
Kompostkvarn
Grästrimmer
Multiverktyg
Omrörare
Röjsåg
Motorsåg
Häcksax
Tapetborttagare
Momentnyckel
Avståndsmätare
Osv, osv
 
Jag hade aldrig hyrt ut verktyg där noggrannhet är viktigt. Men tex vedklyv och bergborr håller för det mesta. Min cirkelsåg hade jag aldrig hyrt ur.

Kul att någon som äger kvalité vill hyra ut då hygglo mest tycks vara folk som vill hyra ut sina meec och Biltema till en hyra där det är billigare att köpa själv efter tre dagar.
 
Hade jag sysslat med inbrott så hade jag gjort ett besök hos någon som hyr ut bra grejer via Hygloo. Man ska nog vara försiktig tror jag.
 
  • Gilla
Holmztedt och 1 till
  • Laddar…
Tycker också att väldigt många verkar hyra ut riktigt skräp när jag kollat runt. Så oftast inget jag själv skulle vilja hyra.

Har också funderat på hur grejorna antagligen lär ”se ut” efter ett tag?

Antar att många glatt släpper ner de på betonggolvet, gruset vid användning, kanske lämnas utomhus i en regnskur osv.

Påverkar kanske inte funktionen i första hand på många verktyg men känns ju lite tråkigt om det skulle bli så. Särskilt då 90% är köpt nya.

Typ en Hultafors MST/Libella som trillar omkull på ett betonggolv är ju inte så lyckat tex.

Samma sak med olika eggverktyg där man struntar i om de blir slöa pga felanvändning osv. Omslipning av en kvalitetssågklinga kostar ju mer än en ny budgetklinga i vissa fall.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Hade jag sysslat med inbrott så hade jag gjort ett besök hos någon som hyr ut bra grejer via Hygloo. Man ska nog vara försiktig tror jag.
Har tänkt samma sak. Vill nog inte riktigt räkna ihop inköpsvärdet för mentala sinnesfridens skull. Försäkringsvärdet är antagligen nog inte mycket att hoppas på vid ev inbrott.

Nu är de i låst och larmat utrymme och det finns i princip alltid någon där grejorna finns även dagtid men frågan är om buset bryr sig. Antagligen inte.
 
Redigerat:
Har hyrt ut maskiner 100 tals gånger senaste åren.

1. Hyr aldrig ut fina maskiner som sänksåg, utan endast grova maskiner som inte kan gå sönder. T.ex. borrhammare.

2. Uppger inte den verkliga adressen, utan möter folk på bensinmack eller något liknande, i alla fall när det ska hämtas. Så man får träffa personen och bilda egen uppfattning. Sen när det ska lämnas så kan det ofta bli hemma hos en själv när magkänslan säger att hyrestagaren är hederlig typ.
 
Jag har hyrt ut via Hygglo, en takbox, som jag fick tillbaka med spricka och vita skrapmärken ovanpå. Hygglos försäkring täcker inte "kosmetiska" skador så skrapmärkena (som är rejäla repor i plasten) täcks inte och sprickan kunde jag inte bevisa att inte fanns där före så den fick jag heller inget för...

Jag skulle inte hyra ut något av värde där!
En kollega (samma som tipsade mig om hygglo) hyrde ut sin systemkamera och fick tillbaka den med repa på skärmen på baksidan och linsen som hade något nytt konstigt ljud... Samma sak där, inget på Hygglo försäkring!
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
Aldrig i livet skulle jag säga.
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Jag har svårt för att tro att det ger såpass med pengar att det är värt risken för trassel, skador på grejorna, logistiken med hämtning/lämning osv. Hur avgör man om hyraren kan hantera verktyg och maskiner på ett sätt så att de inte skadas eller skadar honom eller henne?

Tycker allt talar emot det.

Jag är tom en sådan där tråkig jävel som slutat låna ut mina verktyg och maskiner till grannar och vänner. De är välkomna till mig om de behöver få något gjort och jag går gärna hem till dem för att hjälpa till med något men jag lånar inte ut mina prylar. Har för mycket dåliga erfarenheter av det.
//Ronnie
 
  • Gilla
Mr Tool och 3 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Jag har svårt för att tro att det ger såpass med pengar att det är värt risken för trassel, skador på grejorna, logistiken med hämtning/lämning osv. Hur avgör man om hyraren kan hantera verktyg och maskiner på ett sätt så att de inte skadas eller skadar honom eller henne?

Tycker allt talar emot det.

Jag är tom en sådan där tråkig jävel som slutat låna ut mina verktyg och maskiner till grannar och vänner. De är välkomna till mig om de behöver få något gjort och jag går gärna hem till dem för att hjälpa till med något men jag lånar inte ut mina prylar. Har för mycket dåliga erfarenheter av det.
//Ronnie
Samma här, lånar numer bara ut mig själv med verktygen, i verkstaden eller hos behövande :)
 
C
Instämmer i stort med övriga, men konstaterar samtidigt att t.ex. Blocket blivit helt nerlusat av uthyres-annonser, så uppenbarligen går det att tjäna pengar på detta. Men jag tror 1) att man i så fall bör införskaffa prylar specifikt för att hyra ut då de kommer att ta stryk, eller bara hyra ut sådant som man inte är rädd om, 2) att man nog får vara beredd på att behöva hantera en hel del situationer som kan uppstå, 3) många kör detta "skattefritt".
 
Har också blandad erfarenhet av att ”låna ut” till bekanta. Tänkte då att även de får ”hyra” så är de snabbare på lämna tillbaka och lite tydligare ”regler” omkring vad som gäller med förbrukningsmaterial osv.

Lite tråkigt då man får igen utlånade grejor av bekanta, tomma på bränsle, slöa borrar, slö kedja, och 20st slippapper förbrukade med endast ett ”tack” tillbaka.

Intressant att höra era erfarenheter ni som faktiskt hyrt eller hyrt ut grejor via tex Hygglo!

Tror också man skulle behöva välja lite VAD man hyr ut till VEM. Typ första gången får de bara hyra vissa grejor. Sen om de visar sig ordentliga och schyssta så får de hyra de mer känsliga grejorna osv.

Eller försöka skapa någon slags ”MEDLEMSKLUBB” på något sätt? Med skötsamma som bor i närheten som kanske inser fördelen att inte behöva köpa allt själva. Där man också då får upp ögonen för hur kul det är att jobba med kvalitetsverktyg istället för att springa och ”köpa skräp” eller budgetklass.

Har tex två superfina batteridrivna hjulmuttermaskiner för att byta däck. (Ingersoll Rand) den större klarar enligt specen över 2000Nm. Lossar det mesta om vi säger så. Hade glatt betalat 200kr själv för att hyra en sån vid däcksbyte på våra bilar om uthyrningen fanns i närheten.

Hyr du tex vår Amarok Pick-up som vi precis ska börja hyra ut så har den en specialutrustad utdragssläde för alla grejor som behövs vid biltransport osv.

Till vår båtvagn kommer vi tex även hyra ut en ”båtlift” för att kunna lasta av båten på bockar.

Så tanken är liksom att vända sig till de som gillar kvalitetsgrejor och vill ha ”lite bättre” saker och då är beredd att betala några kronor extra. Då kanske man också är mer försiktig?

Vårt bilsläp kräver E-kort och båtvagnen B96 kort. Därigenom sållas de bort som inte behövt ”lära sig” köra med släp tex =vet lite mer hur man hanterar ett större ekipage.
 
  • Reklambild som visar Ingersoll Rand batteridrivna hjulmuttermaskiner, batterier, laddare och handskar med texten 'SUPERKAMPANJ NU 6995:-'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Amarok pick-up med utrustning och verktyg för biltransport och däcksbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit Amarok pick-up med en vit specialutrustad båtvagn parkerad på grusväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
sunt bondförnuft gäller.. endast uthyrning av grövre maskiner borrhammare bilningsmaskin.. som som endast går sönder om man gör över den med en grävmaskin... och så skall man alltid fota sakerna före och efter uthyrning.. så kan man alltid hänvissa med bevis att sådär var den inte före.. och så kan man alltid lägg på en 500 elr 1000 som pant.. så kan man alltid måla sakerna Rosa ^_^ ingen vill äga rosaverktyg
 
S skogstomten skrev:
Har privat ganska mycket kvalitetsverktyg (Festool, Kemppi, Hilti, Pionjär, Bosch, Fein, Stihl, Husqvarna, Makita, Bahco osv) som används väldigt sällan. Funderar på hyra ut de privat via tex Blocket/Hygglo. Hur ska det beskattas i så fall om man vill göra det korrekt?

Har redan uthyrningsfirma för Pick-up och täckt biltransportsläp. Så funderar på om jag ska ”lägga in” det i verksamheten där som ett komplement

Bor i litet villasamhälle utanför Stockholm. Bra eller dålig ide? Strul med ovarsamma kunder som förstör, inte lämnar igen de i tid, stjäl de? Konstant uppbokad med folk som hämtar/lämnar? Hur göra med förbrukningsmaterial och skärstål?

Vissa verktyg är ju känsligare, svårare, farligare att använda för en nybörjare.

Hade personligen gärna hyrt just såna själv då det är just kvalitetsgrejor och mycket verktyg som man använder väldigt sällan egentligen.

Kollat lite på tex Hygglo och inga större pengar att få in men vore ändå kul om de kommer till användning och drar in några kronor då de mest bara ligger.

Exempel:
Bergborrmaskin
Vedklyv
Mig-svets
Sänksåg med många olika skenor
Sticksåg
Tigersåg
Div slipmaskiner
Överhandsfräs
Lackfräs
Elhyvel
Kompostkvarn
Grästrimmer
Multiverktyg
Omrörare
Röjsåg
Motorsåg
Häcksax
Tapetborttagare
Momentnyckel
Avståndsmätare
Osv, osv
S skogstomten skrev:
Har privat ganska mycket kvalitetsverktyg (Festool, Kemppi, Hilti, Pionjär, Bosch, Fein, Stihl, Husqvarna, Makita, Bahco osv) som används väldigt sällan. Funderar på hyra ut de privat via tex Blocket/Hygglo. Hur ska det beskattas i så fall om man vill göra det korrekt?

Har redan uthyrningsfirma för Pick-up och täckt biltransportsläp. Så funderar på om jag ska ”lägga in” det i verksamheten där som ett komplement

Bor i litet villasamhälle utanför Stockholm. Bra eller dålig ide? Strul med ovarsamma kunder som förstör, inte lämnar igen de i tid, stjäl de? Konstant uppbokad med folk som hämtar/lämnar? Hur göra med förbrukningsmaterial och skärstål?

Vissa verktyg är ju känsligare, svårare, farligare att använda för en nybörjare.

Hade personligen gärna hyrt just såna själv då det är just kvalitetsgrejor och mycket verktyg som man använder väldigt sällan egentligen.

Kollat lite på tex Hygglo och inga större pengar att få in men vore ändå kul om de kommer till användning och drar in några kronor då de mest bara ligger.

Exempel:
Bergborrmaskin
Vedklyv
Mig-svets
Sänksåg med många olika skenor
Sticksåg
Tigersåg
Div slipmaskiner
Överhandsfräs
Lackfräs
Elhyvel
Kompostkvarn
Grästrimmer
Multiverktyg
Omrörare
Röjsåg
Motorsåg
Häcksax
Tapetborttagare
Momentnyckel
Avståndsmätare
Osv, osv
Hyr inte ut några fina verktyg för dom har väldigt dåliga försäkringar, du får i princip inte ens kaffepengar för dina trasiga eller stulna verktyg!! Försäkringsbolaget heter omocom! Registrerat i Lichtenstein säger väl det mesta
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.