Jag och min man har precis köpt ett tvåvåningshus med källare och inredd vind från 1945. Huset är idag inrett som ett tvåfamiljshus med två lägenheter. Vardera lägenhet har identisk planlösning. Vi vill gärna behålla denna planlösning ett tag och bo i ena lägenheten med våra två små barn och hyra ut den andre och senare göra om till ett enfamiljshus om ca 2-3 år. Problemet är att vi behöver göra betydande renoveringar och undrar över en tidsplan.

Vi har från besiktningen förstått att vi behöver göra ett stambyte (inte gjord sedan 1945), inredningen i källaren behöver rivas pga gammal + naturmaterial och källaren behöver dräneras inom 10 år. Elen ska åtgärdas (original med hemmalösningar). Badrummen är original och utdömda pga ålder. Vi tänker att vi dränerar direkt, river källarinredningen och byter stammarna ut till gatan och i källaren samt kontrollerar elen. Frågan är om vi behöver dra stammarna till och i badrum och göra om båda badrummen i samma seans eller om vi kan ta det i etapper. Ex badrummet på bottenvåningen men inte på ovanvåningen. Det blir billigare i en första seans och det möjliggör mer flexibilitet på ovanvåningens planlösning när vi gör om till enfamiljshus, större badrum etc. Men vi kan inget om stambyte, finns nackdelar med denna plan? Är den ens möjlig?

I en andra etapp tänker vi fixa fasad och byta fönster och i en tredje etapp göra om till enfamiljshus.

Dessutom vill vi flytta köket när vi gör om till enfamiljshus, kan vi förbereda på ett enkelt sätt nu när vi gör stambytet?

Tillträde april 2020, vi tänker inte flytta in direkt utan först till årskiftet 2020/2021 så vi har flexibilitet i tid dock ej budget att renovera allt nu.

Vi kan inget om stambyten, hur bör vi göra för att vara smidiga och ekonomiska?

Med vänlig hälsning,
Linn
 
  • Svartvit ritning av en planlösning för en våning med indelade rum och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad planlösning av en våning i huset med indikationer för rum, kök, bad och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör hela stambytesskiten med en gång, helst innan ni flyttar in!
Dels blir det billigare. Dels är en stambytesbostad ett rent elände att leva uti. (Fråga mig inte hur jag vet... :sick::dizzy:)
Resten går att ta i etapper. Men bostaden måste i första hand göras beboelig. Utan VA och el är den helt enkelt inte det.
 
Det betyder badrummen i samma veva?
 
N Nilisa skrev:
Det betyder badrummen i samma veva?
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.