Hej. Vi har ett uterum som vi ska göra om till ett vanligt rum som tillhör huset.
Uterummet som står där nu är ca 9 kvadrat och är mot huset,det finns en öppning till rummet via en stor glasdörr. Frågan är,om vi river det och bygger nytt fast med samma mått,behöver vi bygglov då?
 
Ni behöver bygglov om ni ska bygga om det till boyta , så svar JA på båda frågorna. Eller så använder ni attefallstillbyggnad, Max 15m2 med bygganmälan.
 
Det krävs både rivningslov att ta bort uterummet o sen bygglov alt anmälan för tillbyggnad.
 
Det kan inte va förbjudet att bo i ett uterum så jag förstår inte varför man ska ha bygglov för något som redan är byggt.
 
  • Gilla
Carl-grävare och 1 till
  • Laddar…
Såklart går det att använda den befintliga arean som ett bostadsutrymme. Tänk då på att ändring av glasväggar till annan typ av vägg kan kräva bygglov för fasadändring.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
P Paragrafryttaren skrev:
Det krävs både rivningslov att ta bort uterummet o sen bygglov alt anmälan för tillbyggnad.
Du kan söka bygglov för ersättningsbyggnad och baka in rivning och bygglov för tillbyggnad i samma ärende (så gör vi i alla fall i min kommun). Smidigare och billigare.
 
Redigerat:
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det kan inte va förbjudet att bo i ett uterum så jag förstår inte varför man ska ha bygglov för något som redan är byggt.
Om uterummet rivs och ersätts med ett annat rum räknas det enl PBL som nybyggnad vilket kräver bygglov. Om TS väljer att isolera/renovera uterummet utan att riva kan det krävas lov för fasadändring om fönstersättningen, takbeklädnad mm blir annorlunda än tidigare.
 
M MetteKson skrev:
Om uterummet rivs och ersätts med ett annat rum räknas det enl PBL som nybyggnad vilket kräver bygglov. Om TS väljer att isolera/renovera uterummet utan att riva kan det krävas lov för fasadändring om fönstersättningen, takbeklädnad mm blir annorlunda än tidigare.
Jag missade att TS skrev att han ville riva :crysmile:
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.