S Stevie Deville skrev:
Ska det vara roligt faller väl Toyota snabbt bort. Annars är de bra. Jag gillar min Renault Megane Scenic. Finns väl en Grand Scenic också som är större. Inte kul men praktisk. Gillar att sitta högt.
Jaha, så du tycker det är roligt med verkstadsbesök?
 
Kolla på Hyundai I40. Undervärderad mellanstor kombibil som finns till bra pris.
 
Röstar för en Renault Talisman.
 
Köp för tusan ingen Fransk gammal bil.
Hellre då en VW Sharan
 
  • Gilla
Exostor och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jo backluckan lurade ju ögat med sin storlek, nog den största baklucka jag sett på en bil. Men den är ju större än meganen i bagaget.
Upplever du isignian som mycket bra ?
Extremt nöjd, 160hk dieseln med automaten är en riktig arbetshäst. Jag har en 4x4 max-utrustad, drar ca 0,6 långväg och 0,8 i stadstrafik.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Jag har också en Insignia, supernöjd. Fullutrustad, 160hk cdti, 4x4 och automat. Men även med manuell och svagare motor, som borde gå att chipa, borde bilen vara stabil, stor och tyst. Skulle köpa en igen om jag behövde byta idag
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Hade en sharan 140hp -11 manuell. Bättre familjebil finns inte. Även med 7pers var det lite bagage kvar. Åkte 2vuxna och fyra barn till fjällen engång, krävde dock takbox.

Dock för klen motor med manuell låda (var tvungen att växla ner i uppförsbackar och farthållaren hoppade ut).

Hade jag haft automat och parkeringssensorer fram hade jag nog haft kvar bilen än. Tittade på en ny toppspecad Sharan men den blev rätt dyr. Kör idag sjusitsig xc90 istället och saknar skjutdörrar, bra tredje sätesrad och alla underbara förvaringsfack Sharanen hade i kupén.
 
GoC GoC skrev:
Kolla på Hyundai I40. Undervärderad mellanstor kombibil som finns till bra pris.
De är trevliga, mysig inredning tyckte jag. Testade en 2012 premium med panoramatak som gick att öppna. Finns i40 med panorama runt 2015?

mrgorgo mrgorgo skrev:
Röstar för en Renault Talisman.
De är riktigt fina, dock får jag gå upp lite i prisklass med drygt 20 tusen, men man kan hoppas de blir lite billigare till våren.

GoC GoC skrev:
Köp för tusan ingen Fransk gammal bil.
Hellre då en VW Sharan
Fast jag har ju en gammal fransk nu och har haft noll fel, min bästa bil hittills och då har jag väl haft en 20 bilar ungefär. Men du har rätt, min första bil var en Peugeot 405 GRI med förgasare som inte gick att få rätt på, den var dock okej att övningsköra med =)
Men jag kan prova sharan med.

G ekaa88 skrev:
Extremt nöjd, 160hk dieseln med automaten är en riktig arbetshäst. Jag har en 4x4 max-utrustad, drar ca 0,6 långväg och 0,8 i stadstrafik.
Tack för input =) Den jag provade var ju 136 hk och deklarerade 0,41. Så verklighet kanske 0,5-0,6. Helt okej för en stor bil som dem.

R reez skrev:
Jag har också en Insignia, supernöjd. Fullutrustad, 160hk cdti, 4x4 och automat. Men även med manuell och svagare motor, som borde gå att chipa, borde bilen vara stabil, stor och tyst. Skulle köpa en igen om jag behövde byta idag
Tack för input =) Det är stabil och tyst som är positivt. Meganen är ju rätt liten och ganska högljudd, speciellt med dubben på nu.
Jag kollade lite på just insignia och peugeot 508 och de går att sätta kcr box på nästan alla motoralternativen.
Insignian hade tydligen en uppsjö med eftermarknadsdelar om man vill ändra utseendet lite fick jag höra av en opelfrälst :p
 
Talisman 2017 med 4500 mil på mätaren provad. Den leder just nu över Insignian gällande körning och bagage.
Sen tittar man lite på blocket och inser att det finns i version med bose, och parkpilot. Det hade inte den jag provade.
Men den är en klar kandidat som kommer vara med på listan.
 
Vilken motor på Talismanen? Har snackat med ett gäng taxiförare som kör Talisman, tycker personligen den är så J**** snygg men dom kör med 1,6 liters motorn och dom tycker den är så tråkig att köra.
 
Opel insignia har lite dåligt rykte för tillförlitlighet så skulle skippa den


Peugeot 508 är ett bra alternativ, rymlig och bättre tillförlitlighet än Passat. Man kan dock hålla koll på automatlådan, det finns på dom klenare en automatiskt växlad manuell som växlar långsamt men på 2l dieseln med ca 200hk? Är det en vanlig automat. På de nyaste har dom bytt till en vanlig låda igen.

Ford Mondeo, tråkig men ganska bra. Väldigt tyst liksom Peugeot 508. Inga konstigheter i forden vilket är bra.

Jag är i samma position, kollar även på Citroen C5 och lite övriga stora kombis, V70, 5 serie, A6 och E-class
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Vilken motor på Talismanen? Har snackat med ett gäng taxiförare som kör Talisman, tycker personligen den är så J**** snygg men dom kör med 1,6 liters motorn och dom tycker den är så tråkig att köra.
https://www.blocket.se/annons/skane/renault_talisman_energy_dci_130_zen_edc/87516396

Det är en 130hk. Var helt okej med kraft för min del, men sen är jag ju van vid 90hk manuell. Det går att sätta i en kcrbox och få 158hk på denna motorn.
Det blir såklart inte den i annonsen då jag tycker den är för dyr kontra utrustningen och jämfört med andra talismaner på blocket. Det låg en Bose för 193 om jag minns rätt. Sen finns det från 170 tror jag.

Men själva bilen var trevlig, rätt storlek i kupen speciellt för mig som förare. Men vi får se när vi närmar oss =) Ska ha utkik efter en 508 nu, finns inga i närheten tyvärr.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Opel insignia har lite dåligt rykte för tillförlitlighet så skulle skippa den


Peugeot 508 är ett bra alternativ, rymlig och bättre tillförlitlighet än Passat. Man kan dock hålla koll på automatlådan, det finns på dom klenare en automatiskt växlad manuell som växlar långsamt men på 2l dieseln med ca 200hk? Är det en vanlig automat. På de nyaste har dom bytt till en vanlig låda igen.

Ford Mondeo, tråkig men ganska bra. Väldigt tyst liksom Peugeot 508. Inga konstigheter i forden vilket är bra.

Jag är i samma position, kollar även på Citroen C5 och lite övriga stora kombis, V70, 5 serie, A6 och E-class
Passat är jag ju försiktig mot. Körde en 2012 tsi ecofuel som taxi, manuell också. Men den gick väl typ 23 månader sen var det dags för ny motor och växellåda, det var dessutom massor av andra fel som jag inte gillade.
Annars är ju passat rätt fina invändigt idag från 2015. Men frågan är om kvaliteten på växellådor har blivit bättre, dieseln skall ju vara mycket bättre än bensin.

v70 hade ju annars varit ett självklart val men de är för dyra och det finns knappt någon som har den låga skatten när man scannar blocket.

Forden kan jag ju faktiskt ta och testa med =)
 
+1 till på Ford Mondeo , sjukt mycket bil för pengarna och det jag bytt på de 2 jag har haft under 7 års tid och tillsammans kört 20000 mil är 4 st abs givare (2 per bil) och ett hjullager bak i övrigt bara slitdelar som bromsar och service (den ena såldes förra året och hade gått 26K mil och den andra kör jag med nu och har haft sen sen den gått 5k mil och nu gått 22 k mil) , fördel är också att på 2.0 TDCi är det kamrem så sällan som 20000 mil eller 10 år (har bytt på bägge mina själv och remmarna hade nog lätt gått fram till 27000 mil)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.