Oftast är det många trådar om problem med golvvärme.
Vad är haussen kring detta, visst är det mysigt med varma golv, men det verkar vara mest problem.
I mitt gamla hus från 1947 har vi ett rejält värmesystem som fungerar med självcirkulation. Vi har aldrig saknat värme i golven och med trägolv är det inte hellre kallt, men vi hade i tio år laminat i köket och det var kallt, men la på trälaminat vid en renovering och det otrevligt kalla försvann. Inga kallras vid fönster då det sitter rejäla radiatorer som förhindrar detta.
Inga problem med termostater eller shuntpumpar. Det bara fungerar.
Så varför lägga så mycket pengar på avancerade värmesystem som mest verkar krångla och orsaka bekymmer?
Så min fundering vad vinner man förutom status med ett komplext holvvärmesystem?
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
Inget! Går lika bra med selleri ;)
 
  • Gilla
  • Haha
0rbitt och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inget! Går lika bra med selleri ;)
Men i husvagnen är det skönt kan jag medge
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det enklaste är ju att inte ha något värmesystem alls. Men många är beredda att öka komplexiteten för att öka komforten. För egen del har jag golvvärme i badrummet. Termostaten gick sönder för ett par år sedan. I övrigt har den varit problemfri. Och golvet är behagligt varmt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det enklaste är ju att inte ha något värmesystem alls. Men många är beredda att öka komplexiteten för att öka komforten. För egen del har jag golvvärme i badrummet. Termostaten gick sönder för ett par år sedan. I övrigt har den varit problemfri. Och golvet är behagligt varmt.
Jag har två badrum, det ena med elektrisk golvvärme det andra vattenburet men utan någon reglerutrustning, den hänger på det övriga värmesystemet och blir varmt när det är kallt ute. Problemfritt och enkelt.
 
Det med vanlig värme som det kan kallas är ett okonversiellt system och har funnits i alla tider, är normalt ett högtempsystem, s.k
60/80 system, med dessa VP så har det blivit en klyscha att ha lågtempsystem,GV vad som är bäst ( sticker nog ut hakan lite nu ) kan man fråga sig. Ett system med GV kostar mer att driva men är då ett komfortatnade sätt att få värme i huset. klart med en VP så är det ett höjande av känsla och inget annat, du får vad du betalar för. Nu kommer nog en hel del stick i stäv med vad jag anser, i många fall är det inte ekonomiskt realistisk att börja med att installera GV, kostar skjortan. Om det finns äldre radiatorer
så är det inte lönt att börja med att fixa GV,då det med för en otroligt massa merarbete och kostnader, Allt är en bara en komfortfråga och då kan man undra om det är värt det. Nu ska det tydligen vara GV i alla nybyggda hus,men anser att det i olika lägen är att bita sig i tummen.
 
Komfortmässigt vet jag inte om jag uppfattar golvvärme som det bästa alternativet, det beror lite på var huset står i landet och hur bra fönster man har men främst vilket ventilationssystem man har.

Men anledningen att det idag är så vanligt idag tror jag mest beror på att man vill öka effektiviteten på en eventuell värmepump och det estetiska, att slippa ha något framför fönstren.
 
J jonaserik skrev:
Det med vanlig värme som det kan kallas är ett okonversiellt system och har funnits i alla tider, är normalt ett högtempsystem, s.k
60/80 system, med dessa VP så har det blivit en klyscha att ha lågtempsystem,GV vad som är bäst ( sticker nog ut hakan lite nu ) kan man fråga sig. Ett system med GV kostar mer att driva men är då ett komfortatnade sätt att få värme i huset. klart med en VP så är det ett höjande av känsla och inget annat, du får vad du betalar för. Nu kommer nog en hel del stick i stäv med vad jag anser, i många fall är det inte ekonomiskt realistisk att börja med att installera GV, kostar skjortan. Om det finns äldre radiatorer
så är det inte lönt att börja med att fixa GV,då det med för en otroligt massa merarbete och kostnader, Allt är en bara en komfortfråga och då kan man undra om det är värt det. Nu ska det tydligen vara GV i alla nybyggda hus,men anser att det i olika lägen är att bita sig i tummen.
Mitt gamla 80/60 system har 3/4tums rör, stora radiatorer och en rejäl vattenvolym. Kör VP på kurva 39 och inne givar, allt funkar med en god komfort och billig drift i ett gammalt oisolerat timmer/plank hus. Skulle aldrig falla mig in att riva upp golven och investera i golvvärme. Enklare att sticka ullstrumpor om det skulle bli kallt på golven, men det har aldrig inträffat efter att laminatgolvet avlägsnades/lades över.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Det är jäkligt gott med vanliga oljefyllda radiatorer och en luftvärmepump. Skulle något haverera kommer det vara varmt och gott ändå. Det är inte ofta mina blickar dras mot det som sitter under fönstren så det stör mig inte.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Mitt gamla 80/60 system har 3/4tums rör, stora radiatorer och en rejäl vattenvolym. Kör VP på kurva 39 och inne givar, allt funkar med en god komfort och billig drift i ett gammalt oisolerat timmer/plank hus. Skulle aldrig falla mig in att riva upp golven och investera i golvvärme. Enklare att sticka ullstrumpor om det skulle bli kallt på golven, men det har aldrig inträffat efter att laminatgolvet avlägsnades/lades över.
...skulle heller aldrig falla mig in att riva upp ett golv om jag hade ett fungerande radiatorsystem. Skulle dock heller aldrig falla mig in att bygga nytt utan golvvärme...
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Skulle aldrig falla mig in att riva upp golven och investera i golvvärme.
Det låter betryggande. Det är dumt att byta ut det som fungerar bra. Men varifrån har du erfarenheten att golvvärmesystem strular mer än radiatorsystem? Det finns massor av värmesystem med golvvärme som också bara fungerar. Pratar man nybyggen är det väl även en ekonomisk fråga. Det är billigare att gjuta in värmeslangen i plattan än att bygga ett radiatorsystem.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det låter betryggande. Det är dumt att byta ut det som fungerar bra. Men varifrån har du erfarenheten att golvvärmesystem strular mer än radiatorsystem? Det finns massor av värmesystem med golvvärme som också bara fungerar. Pratar man nybyggen är det väl även en ekonomisk fråga. Det är billigare att gjuta in värmeslangen i plattan än att bygga ett radiatorsystem.
Nja, jag tror nog det är billigare att hänga upp några radiatorer än att dra ett rörsystem i golvet.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Sonen installerade nyligen luft-vatten VP och två konvektorelement i källaren. Han fick på köpet en väldigt varm källare, då effekten från konvekotorerna är mångdubbelt mer än behovet, och varma golv i huset.
Värmen i källaren stiger ju upp genom bjälklaget av trä och värmer hela huset. Så finns många sätt att fixa bekvämligheter.
 
A Avemo skrev:
Det låter betryggande. Det är dumt att byta ut det som fungerar bra. Men varifrån har du erfarenheten att golvvärmesystem strular mer än radiatorsystem? Det finns massor av värmesystem med golvvärme som också bara fungerar. Pratar man nybyggen är det väl även en ekonomisk fråga. Det är billigare att gjuta in värmeslangen i plattan än att bygga ett radiatorsystem.
För att ett golvvärmesystem är beroende av elektriska termostater som reglerar värmen i rummen. Men visst kan man dimensionera systemet så att allt är balanserat baserat på framledningstemperaturen istället för rumsgivare så lär det fungera bra och problemfritt. Men jag hävdar att dom elektrisk rumsgivarna som är kopplade till fördelningsgruppen är en källa till problem. Även dom långa slinglängderan som kan få luftfickor förorsakar onödiga problem.
 
För mig är det främsta argumentet till golvvärme precis som Jonas nämner, att bli av med elementen överralt och få lite extra utrymme gratis längs väggar där det faktiskt är smidigt att ha plats. Även om man kanske skulle kunna påstå att det finns "vackra" gamla element så är det inte riktigt sant. Det blir aldrig bättre än utan element. Då är ett osynligt värmesystem klart bättre än något som syns.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.