Har ni lossat ett don och kollat in hur det ser ut i kanalen? Bör inte vara men kan såklart vara täppt med damm. Har ni kollat hur mycket smuts som eventuellt sitter i donen? Ibland kan det vara så att donen är så lite öppna att det sätts igen lätt. Var noga med att inte ändra inställningar på donen om det nu skulle vara så att systemet är korrekt injusterat.

Man bör sätta dit en ljuddämpare mellan fläkten och kanalen som kommer från boytan för att få ner ljudnivån. Finns utdragbara modeller som skulle få plats så tight mot väggen utan större ändringar än att kapa röret på längden. Bättre ljuddämpare tar större plats men vilken typ av dämpning man än tillämpar kommer göra stor skillnad.

En köksfläkt ska inte sitta monterad på en kanalfläkt. Det ska i detta fallet gå via en imkanal ut genom tak. I dagsläget undviker man ändå gärna att dra imkanalen till ftx om det inte är av en kryddhyllemodell.

Misstänker man ändå att det är rörsläpp så är det enklaste helt klart att gå in med en kamera. Rök används bäst om man vet ungefär var det skulle kunna vara ett läckage.

Om det är utsläpp via galler i fasad så lossa på det och kolla så det inte är helt tätt, skulle kunna göra att luft inte kan passera.

Ljudet ni hör, låter det som motorn inne från kanalen eller som ett vinande från donet?
 
Redigerat:
Nu har vi haft folk som varit här å mätt. Blåser ut 52 (mätt från utblåsventilen utomhus). Då är det mätt 15 från bad/bastudel uppe, 7 från badrum uppe, 5 från tvättstuga och 6 från badrum nere. Så det saknas ju typ hälften av drag...

Misstänker att något är av i rör-systemet, för någonstans hämtas ju luften som blåses ut.
 
Sitter det rör ner genom tak som ansluter mot donen eller kan det vara så att rören avslutas i tak/bjälklag och därför drar tjuvluft där?
 
V Vilsenivillan skrev:
Nu har vi haft folk som varit här å mätt. Blåser ut 52 (mätt från utblåsventilen utomhus). Då är det mätt 15 från bad/bastudel uppe, 7 från badrum uppe, 5 från tvättstuga och 6 från badrum nere. Så det saknas ju typ hälften av drag...

Misstänker att något är av i rör-systemet, för någonstans hämtas ju luften som blåses ut.
Var det också det som personerna som mätte flödet misstänkte? Kunde dom inte ge någon kommentar/rekommendation till mätvärdena?
 
N nisse. skrev:
Sitter det rör ner genom tak som ansluter mot donen eller kan det vara så att rören avslutas i tak/bjälklag och därför drar tjuvluft där?
Oj, det har jag ingen aning om... enda rör vi har på taket är en avluftning från avloppet. Sen går ju utblåset från fläkten ut genom ytterväggen.
Att det är något brott eller något av i systemet är vad ventilationsgubben också trodde.
 
V Vilsenivillan skrev:
Oj, det har jag ingen aning om... enda rör vi har på taket är en avluftning från avloppet. Sen går ju utblåset från fläkten ut genom ytterväggen.
Att det är något brott eller något av i systemet är vad ventilationsgubben också trodde.
Det jag menar är om rören går hela vägen ner till donen som sitter i badrum, tvättstuga osv. Har varit med om att jag varit ute på jobb och det många gånger är så att rören slutar 5cm in i vägg eller tak (beroende på var donet sitter) och därför drar luft i väggen eller taket.
 
N nisse. skrev:
Det jag menar är om rören går hela vägen ner till donen som sitter i badrum, tvättstuga osv. Har varit med om att jag varit ute på jobb och det många gånger är så att rören slutar 5cm in i vägg eller tak (beroende på var donet sitter) och därför drar luft i väggen eller taket.
Ja just. Tack för info. Nästa steg är att kolla systemet med kamera, VVS mannen sa inget om att något slutade innan donen då han kollade.
 
Uppdatering mina vänner. Hade filmkamera hos oss idag. Visar sig att det från bastun går ett t-rör som fortsätter ned i badrum nere bland annat. Problemet var att ena ändan av t-röret ej var ”pluggat”/hade ett lock.

De rekommenderade att man öppnar upp taket /ventilationskanalen nerifrån badrummet och åtgärdar detta från det hållet. Går man uppifrån måste vi igenom badrumsgolv med värmekablar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.