I vår kaklade dusch (från -99) har vi upptäckt svarta prickar på silikonfogen längs nere vid golvet. De går inte bort även om man skrubbar ordentligt. Är det mögel tro?

Hur löser man problemet? Nåt bar medel? Eller lägger man ny fog? Tar man bort den gamla? Är det svårt?
 
Ååååhhh, jag upptäckte idag när jag skrubbade fogarna i duschen att vi har precis samma sak. Jag försökte med badrumsspray och hård svamp men det hjälpte inte.

Kan man använda fogfinish på silikonfogen?
 
Tyvärr har vi exakt samma problem som ni. Det är en typ av svartmögel.

Enda åtgärden som fungerar bra är tyvärr att foga om.
Dvs. skära bort gamla fogen och lägga i ny.

Det finns visserligen ett starkt mögelmedel i färgaffär´n som kan hjälpa om möglet inte satt sig för djupt. Skyddshandskar och andningsskydd rekommenderas. Har tyvärr glömt bort namnet på medlet.
 
titanium skrev:
Har tyvärr glömt bort namnet på medlet.
::) Kan de va Boracol? ??? ;)
 
Alldeles riktigt !

Man ser ju på din bild att du har en klart större hjärna. ;D
Boracol fick inte plats i min lilla mushjärna ;D
 
Ja, det låter som svartmögel.
Om du har tur kan du få bort missfärgningen med Klorin.

Men, som redan påpekats, räkna med att det kommer tillbaks.
Fasad tvätt innehåller ofta medel (aminer) som dödar möglet. Om man läser på förpackningen så skall det framgå. Sannolkit kan även annan fasadbehandling mot alger fungera för att förlänga tiden till nästa attack något.
Håller annars med om att det på sikt säkert är bäst att foga om.

 
  • Gilla
lars.mattiasson
  • Laddar…
Trodde inte att sanitetssilikon kunde mögla. Men det kan det uppenbarligen. Vi hade samma svarta prickar hemma hos oss.

 
  • Gilla
Sokrates9 och 1 till
  • Laddar…
Antimögelmedlet i sanitetssiliconen har en livslängd på 2 år. När möglet tränger ner i fogen är det nästan omöjligt att rengöra med mindre än att man petar bort den gamla fogen och lägger en ny.

Man måste dock vara försiktig så att man inte punkterar tätskiktet med kniven.

Den boracol som säljs i butik till konsument är bra till fogar och har desssutom förebyggande effekt. Den är vad jag vet inte farlig att inanda om man inte får i sig sprutdimma men mig veterligen är det förbjudet att spruta konsumentvarianten av Boracol. Man skall givetvis följa skyddsanvisningarna.

Men om det trängt ned i siliconet så är det i vilket fall som helst för sent med Boracol.
 
Boracol har vi stående i garaget. Man kanske ska prova det då. Men hur? Pensla på det?

Annars skrapa bort fogen med kniv alltså... och lägga ny. Klarar man det även om tummen sitter mitt i handen? ;)
 
  • Gilla
Willerth
  • Laddar…
h_elen_a skrev:
Klarar man det även om tummen sitter mitt i handen? ;)
Bör gå, så svårt är det inte. I värsta fall, prova med den andra handen som har tummen rätt placerad. ;D
 
När jag gjorde det använde jag mig av ett sådant verktyg som man använder när man tar bort färgrester från en fönsterruta. Det gick smidigt. Man måste ha ett vasst redskap.
 
Hej

Finns det några nackdelar/fallgropar med att foga om?
///
 
Fallgropar och fallgropar, man kan väl misstänka att det är rätt mycket arbete med att få bort den gamla fogen ordentligt. Det får ju inte sitta några gamla fogrester kvar som kan synas genom den nya fogen. En annan sak att tänka på när man skrapar bort den gamla fogen är att man är farligt nära tätskiktet med fogkratsen... Det kan ju finnas något ställe där det finns en "luftbubbla" i fogen och om det då vill sig riktigt illa så trycker man verktyget genom tätskiktet.

Själv "skulle jag bara" ta bort lite fix från en platta med en skruvmejsel, jag behöver väl inte berätta hur bra det slutade... lagen om alltings j***het...

Jag tror att det är en hel del jobb med att byta fog och att man ska höra sig för ordentligt först så man vet vad man ger sig in på. Jag har nyligen haft problem med just fogar i mitt nyrenoverade badrum och det gav mig ett litet h-e.

Hur som helst, lycka till :D
Mvh
Thomas
 
Hmmm... jag borde kanske läst bättre innan jag satte igång och skriva. Jag var inne på att det vbar hela badrummet sdom skulle fogas om och nu ser jag att det rör sig bara om silikonfogarna. Då är det ju inte lika dramatiskt som jag har flaggat för... Sorry... :-*

Mvh
Thomas
 
Jag blandade en häxbrygd bestående av ungefär lika delar vatten, diskmedel, attiksprit och klorin. Det blev rent vill jag lova. Där det satt lite hårdare tog jag svinto.

I garaget hittade jag även ett hyperstarkt rengöringsmedel till fälgar som jag använde till att göra rent kaklet med. Bara att spraya och se hur kalk och skit löstes upp och sedan spola rent. (Skall väl påpeka att försiktighet rekommenderas när man använder medel som är avsett till annat. Jag tog asfaltfläckar på min bils plastdetaljer med en omlackering som följd :) )

Doften? Låt oss säga att det luktar rent. Inte "mugg" iaf... .-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.