Cheesen
pelpet pelpet skrev:
Nekrar tråden med en ny fundering.

Skulle det här vara en fungerande planlösning för att klämma in en toa, dusch och bastu på en yta av 180 x 260 cm? Takhöjden är 210 cm. Det är badrummet på husets bottenvåning. I badrummet på övervåningen finns toa och duschbadkar.

Tänker mig att funktionen skulle kunna bli ganska bra. Vill någon gå på toa så kan man alltid göra det ifred oavsett om någon annan duschar eller bastar. Toan blir heller inte stekhet för att bastun är på. Mellan bastun och duschen står en frostad glasvägg, och duschdörren dubblerar som bastudörr så det går ganska bra att duscha även om bastun används. I bastun borde man kunna rymma en familj på två vuxna och två barn utan problem, och är man bra vänner kan man klämma in sex normalviktiga vuxna.

Bastun kan få tillluft via toaletten eller från rummet på andra sidan. Frånluft (mekanisk) finns i mittenväggen mellan WC och dusch/bastu.

Om det inte är bra, hur kan man göra istället?

[bild]
Hade jag haft så trångt hade jag tittat på en ångbastudusch lösning... Bodde i en hotellsvit en gång med denna lösning, helt fantastiskt vad man kan få in i på utrymmet där ett lite större badkar huserar...
Googlade och hittade denna.
https://www.tylohelo.com/sv/impression-i130
 
H Husbuset skrev:
Måste dörrarna vara placerade just där? Eller går det att placera dörrarna på något annat sätt?
Dörrarna kan flyttas efter samma vägg. Man kan också lägga en dörr på den högra väggen men det är en nödfallslösning jag vill undvika.

Har också funderat på ångduschlösningen. Det borde funka eftersom den ersätter duschen. Men jag var mer inne på en vanlig bastu som man kan kliva in i efter en skidtur.
 
Du behöver alltså gå ut i hallen för att kunna gå in i duschen igen.

Kan du inte ha en attefallare utanför på tomten med bastu? Att basta i en garderob är ju inte så förtjusande.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pelpet pelpet skrev:
Nekrar tråden med en ny fundering.

Skulle det här vara en fungerande planlösning för att klämma in en toa, dusch och bastu på en yta av 180 x 260 cm? Takhöjden är 210 cm. Det är badrummet på husets bottenvåning. I badrummet på övervåningen finns toa och duschbadkar.

Tänker mig att funktionen skulle kunna bli ganska bra. Vill någon gå på toa så kan man alltid göra det ifred oavsett om någon annan duschar eller bastar. Toan blir heller inte stekhet för att bastun är på. Mellan bastun och duschen står en frostad glasvägg, och duschdörren dubblerar som bastudörr så det går ganska bra att duscha även om bastun används. I bastun borde man kunna rymma en familj på två vuxna och två barn utan problem, och är man bra vänner kan man klämma in sex normalviktiga vuxna.

Bastun kan få tillluft via toaletten eller från rummet på andra sidan. Frånluft (mekanisk) finns i mittenväggen mellan WC och dusch/bastu.

Om det inte är bra, hur kan man göra istället?

[bild]
Har inga synpunkter angående bastun.
Toa tror jag kan fungera om man planerar väl. Har en toa som är placerad i en nisch som är 74 cm bred. Stolen är inte centrerad, sitter 28 resp 46 cm centrummått från vägg. Vinsten blir att man får bra plats för rulle och toaborste på den bredare sidan. Upplever inte att det blir trångt. Tvättställ placerat som du gjort måste ha extremt litet djup Detta exempel 17 cm
https://www.design4home.se/shop/litet-matt-vit-4478p.html
Toastolen så kort som möjligt, går att komma ner mot 60-65 cm med golvstående.
Vit toalettstol placerad i en smal nisch med toalettrulle och borste till höger. Svart och vit rutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Bastun blir inte bra med kaminen intryckt sådär, tveksamt om det ens är tillåtet ur brandsynpunkt. Måste du ha wc och dusch i olika rum? Det blir rymligare att ha dom i samma.
Ritning av ett badrumsplan med bastu, dusch, toalett och separata rum för wc och dusch.
 
  • Gilla
wihlke och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
En kompis till mig köpte radhus, som hade haft en typisk badrumslösning a'la 70-tal med handfat, toa, bide och badkar i rad i ett långsmalt utrymme.
Förra ägaren hade slitit bort badkar och bide, och byggt bastu där, och duschen/duscharmaturen var alltså inne i bastun sen.
De hade denna lösning i rätt många år innan turen hade kommit till att riva ut och renovera detta badrum.

Jag kan inte direkt påstå att jag tycker det är praktiskt, men det går ju att fundera på, lite beroende på hur man använder bastun och duschen osv, så är det kanske en bra lösning för en del, dvs att ha duschen inne i bastun.
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Bastun blir inte bra med kaminen intryckt sådär, tveksamt om det ens är tillåtet ur brandsynpunkt. Måste du ha wc och dusch i olika rum? Det blir rymligare att ha dom i samma.
[bild]
Jag måste ju inte prompt ha toa och dusch separerade utan tanken med det var att der skulle ge bättre funktion. Men det kanske inte är en möjlig lösning på så liten yta? Huset har ju ändå ett badrum till så det kanske är onödligt.

Jag gillar ditt planlösningsförslag! Det går dessutom att göra ännu bättre genom att bygga lavarna som förvaringsskåp som går att komma åt från korridoren. Det skulle bli en utmärkt skoförvaring.

Om man har duschdraperi eller vikbart glashörn behöver duschen inte ta mycket plats heller.
 
  • Gilla
wihlke och 1 till
  • Laddar…
pelpet pelpet skrev:
Jag måste ju inte prompt ha toa och dusch separerade utan tanken med det var att der skulle ge bättre funktion. Men det kanske inte är en möjlig lösning på så liten yta? Huset har ju ändå ett badrum till så det kanske är onödligt.

Jag gillar ditt planlösningsförslag! Det går dessutom att göra ännu bättre genom att bygga lavarna som förvaringsskåp som går att komma åt från korridoren. Det skulle bli en utmärkt skoförvaring.
Smart, jävligt smart!
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Mikael_L
pelpet pelpet skrev:
Det går dessutom att göra ännu bättre genom att bygga lavarna som förvaringsskåp som går att komma åt från korridoren. Det skulle bli en utmärkt skoförvaring.
Ett tips, gör i så fall så att insidan av bastun där är en lutande yta, t.ex. 45°. Då blir det lättstädat inifrån bastun, där under lavarna, bara att skölja av lite, för det mesta.
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Det finns WC med tank i taket, mycket pengar med vissa modeller av dessa spar mycket plats på små toaletter.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det finns WC med tank i taket, mycket pengar med vissa modeller av dessa spar mycket plats på små toaletter.
Det finns WC med inbyggt tvättställ ovanpå tanken!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det finns WC med inbyggt tvättställ ovanpå tanken!
Men de bygger lika mycket ut från väggen, dock spar man in handfatets plats, bra där.
 
Hemmakatten
Har läst om att man haft vvb under bastulaven.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Har läst om att man haft vvb under bastulaven.
Så är det faktiskt i den fjällstuga som jag är i just nu.
 
K kamy skrev:
Våran lilltoa är bara 100x70 cm.
Det funkar men det är trångt!
Åååh, ett litet badrum. Precis vad jag letar efter. Är djupet från dörren in mot handfatet 70 cm? Vad är måttet på handfatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.